Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal Archief op orde in 10 stappen Alphen aan den Rijn, 15 november 2007 Willem Vanneste.
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
SharePoint-strategie voor UWV
Document Management Silicon.
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Studiedag Zwolle Het archiveringssysteem van de toekomst: Wat vraagt de digitale samenleving van de div-ers? 30 september 2004.
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
12 maart 2008 Structuurplannen Opfrisser SOD Structuurplannen.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Middelweg AG Molenhoek (Lb) The Netherlands
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Klassieke AO Leseenheid1
De gebruiker centraal De gebruiker centraal bij document management binnen de Overheid Michiel Hazen Management consultant Ordina.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Besturing van (bedrijf)processen
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Informatieplattegrond
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Enterprise Document Management Fase
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Samen sterk in verandering
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Beleidsinformatie Jeugd
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Archiefwet? Informatiewet!
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Kluwer The end of Publishing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Het E-depot van Rotterdam
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Opslag documenten in Office 365
Transcript van de presentatie:

Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis 16 maart 2010, Woerden

Agenda Denkkader voor documentbeheer De rol van het DSP Toepasbaarheid bij ROC’s

Archiveren is meer dan documenten bewaren Uitdagingen Archiveren is meer dan documenten bewaren Trends Informatie wordt een steeds belangrijker bedrijfsasset Groeiende maatschappelijke verantwoording geeft grotere druk op informatievoorziening De uitdaging De kloof tussen analoge en digitale documentvoorziening dichten met gewaarborgde continuïteit en een juiste balans tussen kosten en baten

Stappen in plaats- en tijdonafhankelijk werken § Digitaal archief Digitaal dossier Digitale routering ( workflow ) Digitale flow Alleen digitale opslag Scannen vooral aan eind proces Papierarm werken Scannen aan het begin van proces Digitaal ‘geboren’ documenten Ordening Inhoudelijk beheer Basis Ketenintegratie Kennismgt . Portals ………. Digitaal werken Niveau C Niveau D DIV - Ambitietrapmodel E Niveau B Niveau A

Vier in balans document beheer visie op document management kennis en vaardigheden document beheer programmatuur / content draagvlak

De document levenscyclus: Het document wordt een record SharePoint BCT Decos Circle TRIM Het record is geboren! Beheer Auteur Beheer Organisatie Document Creatie Wettelijke regels Regelgeving Overeenkomst Business Rules Autorisatie Activiteit Actieve Distributie & Gebruik Definitief, Classificeren volgens DSP Teopassen retentie afspraken Opslaan/Overbrengen Opslag & Beheer Archivistische/ Historische waarde Samenwerking Metadata Workflow gestuurd of Retentie Vernietiging Tijd creatie beheer/gebruik digitaal digitaal/fysiek

Document Services fasenplan 1. Strategie 2. Tactiek 3. Implementatie 4. Operatie Visiedocument, Business Case, Verandermanagement (Mens, Proces, Technologie) Strategie op informatie-, documents- en records management. Bepalen van de positie over 5 tot 10 jaar 1 Document Structuur Plan Procesmodellering, PID Tactische richtlijnen over de manier waarop invulling wordt gegeven aan de strategie. 2 Systematieken,iteratieve onwikkeling, Prince II proj. mgt. Implementatie dienstverlening nadat middelen en inrichting zijn bepaald. Systemen en procedures kunnen los van elkaar worden geimplementeerd. 3 Diensten, SLA, KPI’s 4 Operationele invulling van activiteiten met betrekking tot de executie van de middelen en diensten voor de uitvoering.

Document Structuur Plan Drijfveren voor een DSP: Voldoen aan wet- en regelgeving Het waarborgen van kennis en kwaliteit; Het waarborgen van continuïteit; Het optimaliseren van de logistiek en transport; Het waarborgen van de rappelfunctie; Het realiseren van een kosten reductie; Het centraliseren van het archief.

Documentair Structuur Plan Degelijke strategie   fysiek archief  Archief Protocol/ Documentair Structuur Plan digitaal archief

Inhoud DSP ordeningsplannen opstellen vernietigingslijsten opstellen gestructureerde opslag

Vraagstukken waarin documentbeheer ondersteunend kan zijn Deelnemersdossiers Personeelsdossiers Bekostigingsdossiers Subsidieaanvragen Postafhandeling Doeltreffende archivering ….. Vaak een combinatie van: Dossiervorming Afhandelen van een proces Gerelateerd aan een primair systeem

Basisactiviteiten Bepaal een ambitie (workshop) en stel een stappenplan op Maak een DSP-op-maat Faciliteer eenvoudige en doeltreffende digitaliseringsmogelijkheden Hybride archivering blijft veelal gewenst; maak afspraken Processen vormen de basis; plaats functie boven techniek

VRAGEN

Bij vragen kunt u contact opnemen met: Joost van Bommel joost.vanbommel@oce.com Hans Hakkens hans.hakkens@oce.com Océ-Nederland BV Brabantlaan 2 ‘s-Hertogenbosch T 073 – 6 815 313