Van, voor én door het onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LOB ????.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
BattleBots The school battle.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
VTB Technasium Vakcollege
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Leren, loopbaan en burgerschap
Informatieavond profielkeuze vwo 3
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Resultaten BPV-evaluatie
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Op naar…
Identiteitsleren in Lifelab
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Competentiegericht leren vmbo
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
Loopbaanbegeleiding en ouders
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Iedere student een stageplaats!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAKSCHOOL Werkmiddag
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Werkveldconferentie 13 november 2014
LOB binnen Taalbrug DG.
MAVO VMBO OP DE RGO.
Basiskennis LOB.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Omix.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Loopbaancompetenties
LOB als rode draad in ons onderwijs
Netwerkmiddag ronde Welkom.
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Talent in beeld.
Netwerkbijeenkomst Decanen
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
Stichting Praktijkleren
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Presentatie VMBO Trivium College
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

van, voor én door het onderwijs

Loopbaanoriëntatie door Gaming in het Onderwijs Later = Nu Loopbaanoriëntatie door Gaming in het Onderwijs Een samenwerkingsproject van Stichting Praktijkleren en PAT Onderwijsinnovatie M&ICT prijsvraag 2006

Wat is Later = Nu? Online game voor loopbaanoriëntatie in het mbo Grote verscheidenheid aan opdrachten Diverse levels, scores Zowel binnen als buiten de school Korte en langere opdrachten ( 25 minuten tot enkele dagen) Docent kan opdrachten toevoegen, flexibel gebruik Aansluitend bij vmbo-game

Waarom Later = Nu? Frans Meijers (loopbaanleren): gebrek aan beelden (beroeps- + zelfbeelden) Hiaat in onderwijs Voorkomen vroegtijdige schooluitval Reflecteren op eigen wensen en behoeften Kennismaken met werkzaamheden van het beroep Vormen juiste beroepsbeelden Beter gemotiveerde deelnemers Deelnemers beter verantwoorde studiekeuze laten maken

Waaruit bestaat Later = Nu? (1) Online game voor loopbaanoriëntatie in het mbo met Individuele opdrachten - testjes - onderzoeken - analyses Comgames - contacten leggen - reflecteren - bedrijfsbezoek Simgames - reële bedrijfssituatie - kruip in de huid van …

Wat doet de leerling? Continu proces van keuzes maken, ervaringen opdoen en deze evalueren Keuze maken: ‘De show van je leven’ Spelshow omgeving; ‘funfactor’; uitdagend, motiverend, credits, levels Ervaring opdoen: opdrachten Vier levels Evalueren: spelshowomgeving Beroepsbeeld en zelfbeeld maken

Opening Later = Nu?

Waaruit bestaat Later = Nu? 20 beroepen Bedrijfsadministratieve en commerciële beroepen (incl. Handel) Niveau 1 t/m 4

Later = Nu

Waaruit bestaat Later = Nu? Beroepenfilmpjes van ECABO, KC-handel, mbo-wijzer Simulaties van echte bedrijven Chatten met werknemers Stages in bedrijven Via internet het beroep onderzoeken Reflecteren op opdrachten 120 sbu deelnemermateriaal

Later = Nu Simulatiekantoor

Later = Nu Simulatiekantoor

Later = Nu Bloggen over evaluaties (beroepsbeeld en zelfbeeld in de vorm van weblog)

Later = Nu Beroepsbeeld en zelfbeeld Vanuit evaluatie aanpassingen op beelden door: Leerling Commentaar door: Docent Beroepsbeoefenaar Medeleerling Scrapbook

Later = Nu Beroepsbeeld Er is geen goed of fout Het gaat om het EIGEN beeld van de leerling De leerling heeft veel bronnen geraadpleegd De leerling is zich bewust waar voorkeur vandaan komt De leerling is daarna goed voorbereid om eigen keuze te maken Indeling: Over dit beroep Maatschappelijk belang Loopbaan Wat vind ik van dit beroep?

Later = Nu Zelfbeeld Reflectie op eigen kwaliteiten en ambities Loopbaancompetenties worden expliciet gemaakt Loopbaanreflectie Loopbaanvorming Netwerken Indeling: Wat kan ik? Wat wil ik? Welke competenties Conclusies

Later = Nu Hartelijk dank voor de aandacht!