van, voor én door het onderwijs
Loopbaanoriëntatie door Gaming in het Onderwijs Later = Nu Loopbaanoriëntatie door Gaming in het Onderwijs Een samenwerkingsproject van Stichting Praktijkleren en PAT Onderwijsinnovatie M&ICT prijsvraag 2006
Wat is Later = Nu? Online game voor loopbaanoriëntatie in het mbo Grote verscheidenheid aan opdrachten Diverse levels, scores Zowel binnen als buiten de school Korte en langere opdrachten ( 25 minuten tot enkele dagen) Docent kan opdrachten toevoegen, flexibel gebruik Aansluitend bij vmbo-game
Waarom Later = Nu? Frans Meijers (loopbaanleren): gebrek aan beelden (beroeps- + zelfbeelden) Hiaat in onderwijs Voorkomen vroegtijdige schooluitval Reflecteren op eigen wensen en behoeften Kennismaken met werkzaamheden van het beroep Vormen juiste beroepsbeelden Beter gemotiveerde deelnemers Deelnemers beter verantwoorde studiekeuze laten maken
Waaruit bestaat Later = Nu? (1) Online game voor loopbaanoriëntatie in het mbo met Individuele opdrachten - testjes - onderzoeken - analyses Comgames - contacten leggen - reflecteren - bedrijfsbezoek Simgames - reële bedrijfssituatie - kruip in de huid van …
Wat doet de leerling? Continu proces van keuzes maken, ervaringen opdoen en deze evalueren Keuze maken: ‘De show van je leven’ Spelshow omgeving; ‘funfactor’; uitdagend, motiverend, credits, levels Ervaring opdoen: opdrachten Vier levels Evalueren: spelshowomgeving Beroepsbeeld en zelfbeeld maken
Opening Later = Nu?
Waaruit bestaat Later = Nu? 20 beroepen Bedrijfsadministratieve en commerciële beroepen (incl. Handel) Niveau 1 t/m 4
Later = Nu
Waaruit bestaat Later = Nu? Beroepenfilmpjes van ECABO, KC-handel, mbo-wijzer Simulaties van echte bedrijven Chatten met werknemers Stages in bedrijven Via internet het beroep onderzoeken Reflecteren op opdrachten 120 sbu deelnemermateriaal
Later = Nu Simulatiekantoor
Later = Nu Simulatiekantoor
Later = Nu Bloggen over evaluaties (beroepsbeeld en zelfbeeld in de vorm van weblog)
Later = Nu Beroepsbeeld en zelfbeeld Vanuit evaluatie aanpassingen op beelden door: Leerling Commentaar door: Docent Beroepsbeoefenaar Medeleerling Scrapbook
Later = Nu Beroepsbeeld Er is geen goed of fout Het gaat om het EIGEN beeld van de leerling De leerling heeft veel bronnen geraadpleegd De leerling is zich bewust waar voorkeur vandaan komt De leerling is daarna goed voorbereid om eigen keuze te maken Indeling: Over dit beroep Maatschappelijk belang Loopbaan Wat vind ik van dit beroep?
Later = Nu Zelfbeeld Reflectie op eigen kwaliteiten en ambities Loopbaancompetenties worden expliciet gemaakt Loopbaanreflectie Loopbaanvorming Netwerken Indeling: Wat kan ik? Wat wil ik? Welke competenties Conclusies
Later = Nu Hartelijk dank voor de aandacht!