Vormen van studie (ontwerp)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
NVMO 27 maart2013 NVMO Workshop OvO 27 maart 2013 Quasi-experimental study design and get the grant.
H1 Basis Rekenvaardigheden
havo A Samenvatting Hoofdstuk 6
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 2
College 2 Between-subject en within-subject designs
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
1 De overheid wil marktwerking en ondernemerschap bij zorgaanbieders. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit, duurzaamheid en financierbaarheid van.
Samenvatting Hoofdstuk 3 (§2 Vlakken)
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
Verstehende of interpretatieve benadering
1 Fysiek belastend werk. 2 Fysieke belasting Meta-analyse van E.L. Mozurkewich et al –Er werden 58 studies geselecteerd die aan hoge kwaliteitseisen.
Resultaten enquête tuchtwet
Oppervlakten berekenen
FOD Volksgezondheid, Veiligheid vd Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-General Leefmilieu 1 Selectie Potentiële Habitatrichtlijngebieden in BNZ  De.
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Oppervlakten berekenen een mogelijke ontstaansgeschiedenis voor integralen... 6de jaar – 3 & 4u wiskunde Pedro Tytgat: Aanpassing Ronny Vrijsen.
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 13
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 14
Gegevensverwerving en verwerking
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
De uitkeringsgerechtigden van de RVA toegelaten op basis van arbeidsprestaties voor de OCMW's in toepassing van artikel 60 § 7 van de organieke wet betreffende.
Populatiegemiddelden: recap
Logistische regressie
Effect modificatie Algemeen principe Bepalen van effect modificatie
Bronnen van ‘fout’ Validiteit (en precisie)
Vormen van studie (ontwerp)
6 oktober 2013 Den Haag 1. tijd: ± 60 AD plaats: Caesarea 2.
Hogere wiskunde Limieten college week 4
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Hardy-Weinberg animatie
Obesitas & Schouderdystocie
Vereisten voor een screeningsprogramma
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Bayes Voor psychologen. Pierre Simon Laplace Recap Bayes’ Rule.
Steekproefonderzoek -- methodologie
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
IPSOS iov Stichting tegen Kanker, 2013
Husky’s.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
20 mei Symposium Statistical Auditing Slide 1 Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse? Paul van Batenburg.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
ONDERWERP KANKER Maik Krijgsman & Danny Bassa
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Faculty name Weerhoudt geïntensiveerde handhaving gecombineerd met een alcohol stappenplan adolescenten ervan om alcohol te drinken of dronken te worden?
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Sterfte van daklozen in Rotterdam Wilma Nusselder, Marcel Slockers, Ed van Beeck Erasmus MC, instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg CEPHIR seminar.
Verschillende grafieken en formules
Geeft de MDRD formule een betere benadering van de glomerulaire filtratiesnelheid dan de formule van Cockcroft-Gault? Rikkert Jonkheijm AIOS Erasmus MC.
The Hamlet Study Fabry or not Fabry: Valorization of clinical and laboratory assessments for improved diagnosis of Fabry disease In herinnering: korte.
PICO 24 april 2012 Judith Post. PICO P-toegenomen risico recidief bij voortzetten OAC bij status na arterieël event? (young stroke) I-continueren OAC.
De incidentie-trend van dementie Analyse van Nederlandse eerstelijns data Emma F. van Bussel PhD student en huisarts in opleiding.
Vrouwen zijn veel meer waard !!! Sorry mannen, Maar het is nu echt bewezen…
Disclosure belangen NHG spreker
Charles Darwin 5 Evolutietheorie.
Diagnostische tests voor
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
Stichting Gezond & Fris Hurwenen & Rossum
Transcript van de presentatie:

Vormen van studie (ontwerp) Case-control studie J. Cornfield: als ziekte gerelateerd is aan blootstelling, dan zijn zieken meer blootgesteld geweest dan de niet-zieken. Vergelijk de blootstelling dus bij zieken met die bij niet-zieken (i.p.v. de ziekte bij blootgestelden en bij niet-blootgestelden). diseased not diseased = EOR = Exposure odds ratio (blootstellings odds ratio)

Vormen van studie (ontwerp) Case-control studie diseased not diseased diseased not diseased k x = ROR = diseased not diseased k x

Vormen van studie (ontwerp) Case-control studie diseased diseased not diseased not diseased = ROR = diseased diseased not diseased not diseased

Vormen van studie (ontwerp) Case-control studie diseased not diseased diseased diseased = ROR = not diseased not diseased

Vormen van studie (ontwerp) Case-control studie diseased diseased = EOR = Exposure odds ratio (blootstellings odds ratio) not diseased not diseased odds voor blootstelling bij de zieken gedeeld door odds voor blootstelling bij de niet-zieken

Vormen van studie (ontwerp) Case-referent studie exposed unexposed diseased exposed unexposed diseased k x = CIR = k x

Vormen van studie (ontwerp) Case-referent studie exposed unexposed diseased diseased exposed = CIR = diseased unexposed

Vormen van studie (ontwerp) Case-control en case-referent studie Gemeenschappelijke rationale: Twee voorwaarden: Controles moeten representatief zijn voor het niet-zieke deel van de study-base (vaak een theoretische populatie) Referenten moeten representatief zijn voor de hele study-base (vaak een theoretische populatie) De selectie van controles of referenten moet onafhankelijk gebeuren van de blootstelling (k moet voor de blootgestelden en de niet-blootgestelden gelijk zijn)

Vormen van studie (ontwerp) Ingebedde case-control en case-referent studie Samenvatting: Een ingebedde (nested) case-control (of case-referent) studie is een ‘variante’ van een cohort studie, namelijk een zeer efficiente, waarbij de rate ratio berekend wordt op basis van quasi-rates. The tellers van deze quasi-rates zijn dezelfde als voor de echte voorkomens rates van de ‘cohort studie’, terwijl voor de noemers slechts een probe (of steekproef) van de noemers van de voorkomens rates genoemen worden. Wanneer de steekproefconstante (k) gelijk is voor de blootgestelde en de niet-blootgestelde subpopulatie, is de quasi-rate ratio exact gelijk aan de rate ratio.

Vormen van studie (ontwerp) Ingebedde case-control en case-referent studie Samenvatting: Als we geïnteresseerd zijn in de odds ratio als maat voor het ‘relatieve risiko’, wordt de probe genomen uit het niet-zieke deel van de study-base. Wanneer we echter een cumulatieve incidentie ratio willen bepalen wordt de probe genomen uit de totale study-base. Wanneer het risiko bij de niet-blootgestelden eerder laag is, zijn de OR en CIR ongeveer gelijk.

Vormen van studie (ontwerp) Studie in een dynamische populatie GEEN gesloten populatie Individuen kunnen in en uit de studie populatie komen op elk moment De populatie is niet beperkt tot een vast getal, zoals bij een cohorte Probleem: Hoe meten we de cumulatieve incidentie, of de risiko odds ? De noemer is geen vast getal, hij hangt af van de observatie tijd. Niet in de ‘scope’ van deze cursus? Ter overweging: alleen case-referent (case-control) studie mogelijk

Vormen van studie (ontwerp) Studie in een dynamische populatie VB. Veronderstel dat je een verantwoordelijke functie uitoefent bij de politie Je wenst iets te leren over de mogelijke rol van alcohol gebruik op verkeersongevallen. Hoe zou je hiervoor tewerk gaan? Je zou waarschijnlijk bloed stalen nemen bij autobestuurders op het moment van hun verkeersongeval en de mate van blootstelling aan alcohol vergelijken met de mate van blootstelling in een probe van autobestuurders onder een aantal voorwaarden (als een steekproef van expositie-tijd)

Vormen van studie (ontwerp) Studie in een dynamische populatie diseased diseased observation time in the exposed observation time in the exposed k x = IDR = diseased diseased observation time in the unexposed observation time in the unexposed k x

Vormen van studie (ontwerp) Studies in een dynamische populatie Case-referent design Procedure: 1. Cases: gebeurtenissen bij blootgestelden en niet-blootgestelden (tellers) 2. Nood aan noemers: (steekproef van) observatie-tijd blootgesteld en niet-blootgesteld bepaald in de populatie ‘at risk’ (= niet ziek !) 3. Steekproeftrekking in dezelfde populatie als die waaruit de cases komen. 4. Quasi rates (incidentie dichtheden): aantal gebeurtenissen gedeeld door de som van de populatie-momenten. 5. Als de steekproeftrekking (probing) onafhankelijk gebeurt van de blootstelling, dan is de quasi rate ratio gelijk aan de rate ratio (incidentie dichtheidsratio).

Vormen van studie (ontwerp) Soorten onderzoek Miettinen: In een cohort type populatie: Experimenteel onderzoek Quasi experimenteel onderzoek (i.e. cohort studie) In een cohort type en een dynamische populatie: Meta-experimental onderzoek (i.e. case-referent studie)

Vormen van studie (ontwerp) voorbeeld In een onderzoek in Kenya wordt de associatie tussen het voorkomen van Humaan papillomavirus (HPV) en baarmoederhalskanker bestudeerd. De aanwezigheid van HPV wordt vastgesteld bij 26 op 39 vrouwen met invasief cervixcarcinoom. Bij slechts 3 op 22 vrouwen die een hysterectomie ondergingen om een andere reden dan baarmoederhalskanker werd HPV vastgesteld. a. Over welk type epidemiologisch onderzoek gaat het hier? b. Objectiveer cijfermatig het effect van blootstelling. c. Welke factoren kunnen volgens U het studieresultaat beïnvloed hebben?

Vormen van studie (ontwerp) voorbeeld Ingebed in de studie naar respiratoire aandoeningen werd het volgende deelonderzoek gedaan: bij 33 astmapatiënten en bij 66 niet astmapatiënten werd nagevraagd of astma ook in de familie voorkwam. Volgende resultaten werden bekomen: familiaal astma + - astmapatiënt 27 6 niet-zieke referent 15 51 a) Over welk type epidemiologische studie gaat het hier? b) Bereken de relatieve effectmaat die hier van toepassing is. c) Kent U een alternatieve benadering voor deze efficiënte studievorm?