Opleiding Jeugdgezondheidszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Advertisements

Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Diagnostiek in de psychiatrie
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
KINDERBIJSLAG- REGLEMENTERING praktische aspecten Jean-Paul Dauw en Geert Cnudde Informatiesessie over kinderbijslag RKW – 30 oktober 2012 De federale.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Klinische psychologie
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Hoe gaan angst en depressie samen met ADHD?
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Gedragsproblemen bij peuters en kleuters
ADHD: Eunethydis Brede definiëring: ADHD
CONCEPTUEEL MODEL DIAGNOSTIEK
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
26 november 2007 Ticstoornissen. Agenda uur presentatie Ticstoornissen uur Filmpje uur SVIB.
Annik Simons Centrum voor Erfelijke Metabole Aandoeningen Antwerpen
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Autismespectrumstoornis
Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk van de hulpverlening?
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Wat met psychische stoornissen op school?
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Als opvoeden niet vanzelf gaat deel b.
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 HandelingsGerichte Diagnostiek (HDG) – N. Pameijer.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 HET LAGERE SCHOOLKIND DEEL 2: SCREENING VAN GEDRAGS- EN EMOTIONELE PROBLEMEN Opleiding Jeugdgezondheiszorg Prof. Eline.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Invloeden op het denken en doen van mensen
Invloeden op het denken en doen van mensen
Ontwikkelings psychologie
Depressie bij kinderen en adolescenten
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Angststoornissen en hypochondrie
Verschillende probleemgedragingen
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Transcript van de presentatie:

Opleiding Jeugdgezondheidszorg HET LAGERE SCHOOLKIND DEEL 2: SCREENING VAN GEDRAGS- EN EMOTIONELE PROBLEMEN Opleiding Jeugdgezondheidszorg Eline Van Hoecke UZ-Gent Kinderpsychologie 13 maart 2009

OVERZICHT Algemene assessment van probleemgedrag 1.1. Categoriale benadering 1.2. Dimensionele benadering 2. Diagnostiek bij kinderen met ADHD 3. Psychodiagnostiek bij enuresis en blaasfunctiestoornissen 4. Psychodiagnostiek bij slaapproblemen

Algemene assessment van probleemgedrag

1.1. Categoriale benadering (DSM-IV) = Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (APA, 1994) # diagnostische instrument = classificatiesysteem (5 assen) As I = klinische stoornissen (of syndromen) As II = persoonlijkheidsstoornissen As III = lichamelijke ziekten en aandoeningen As IV = psychosociale moeilijkheden en omgevingsfactoren As V = Global Assessment of Functioning (GAF)

1.1. Categoriale benadering (DSM-IV) Gebaseerd op afspraken tussen specialisten Observatie van waarneembare symptomen Bepaalde combinatie van klachten stoornis: Ja/Nee vb. gedragsstoornis:  3/15 symptomen Belangrijke vraag: lijdt dit kind (en zijn gezin) onder de stoornis ? (cfr. As V) Co-morbiditeit: frequent bij kinderen

1.1. Categoriale benadering (DSM-IV) Diagnostisch interview Gestandardiseerd vragen Gebaseerd op DSM-classificaties Vb.1: Diagnostic Interview Schedule of Children (DISC) Vb.2: Amsterdams Diagnostisch Interview voor Kinderen en Adolescenten (ADIKA)

1.2. Dimensionele benadering Bepaald kenmerk meten (vb. IQ, gedragingen,..) Vergelijking met leeftijdsgenoten Meer of minder psychische problemen Cut-offs: percentielscores ( categorie) Vb.1: Child Behavior Checklist (CBCL) Vb.2: Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor kinderen (HiPIC)

1.2. Dimensionele benadering Child Behavior Checklist (CBCL; Achenbach, 1999) = Gedragsbeoordelingsvragenlijst (Verhulst, 1998) Subschalen Teruggetrokken Lichamelijke klachten INTERNALISEREND Angstig/depressief Denkproblemen Sociale problemen Aandachtsproblemen Delinquent gedrag Agressief gedrag EXTERNALISEREND

1.2. Dimensionele benadering Child Behavior Cheklist (CBCL) 120 items Leeftijdscategorieën: 1,5 – 5 jaar / 6 – 18 jaar / > 18 jaar Multi-informant: Ouder (CBCL) / leerkracht (Teacher Report Form; TRF) / jongeren (vanaf 11j; Youth Self Report (YSR)) T-scores (M = 50; SD = 10): T-score  67 = sub-klinisch T-score  70 = klinisch

1.2. Dimensionele benadering Voordelen CBCL: Sluit beter aan bij ontwikkelingspsychopathologie Vragenlijstmethode sluit beter aan bij snel wisselende en verder ontwikkelende vaardigheden bij kinderen Geen harde criteria voor psychische stoornissen Wat is ‘normaal’ en ‘abnormaal’ ? vb. druk gedrag Wie beoordeelt ?

1.2. Dimensionele benadering Nadelen CBCL: Enkel internaliserende / externaliserende problemen Geen oog voor zeldzame stoornissen vb. autisme, encopresis, selectief mutisme,… Voordeel DSM-IV Wereldwijde communicatie tussen hulpverleners

1.2. Dimensionele benadering Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor Kinderen (HiPIC; Mervielde & De Fruyt, 1999) Gebaseerd op de Big Five of het VijfFactorenModel (VFM; Costa & Mc Crae, 1992) 6-12 jaar: structuur vrije ouderlijke beschrijvingen 5 factoren: Extraversie Welwillendheid Consciëntieusheid 18 facetten Neuroticisme Vindingrijkheid Stanine-scores (gem = 5; SD = 2)

1.2. Dimensionele benadering Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor Kinderen (HiPIC; Mervielde & De Fruyt, 1999) VFM = representatie vd normale variatie aan persoonlijkheidsverschillen Dimensionele benadering = extreme variant vd normale persoonlijkheid Onderzoek structuur maladadptieve trekken en hun relatie tot adaptieve trekken Vakgroep Ontwikkelings- en Persoonlijkheids-psychologie (UGent; Mervielde, De Fruyt, De Clercq, Van Leeuwen,…)

1.2. Dimensionele benadering Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor Kinderen (HiPIC; Mervielde & De Fruyt, 1999) Substantiële correlaties tussen HiPIC-CBCL HiPIC CBCL  neuroticisme  extraversie  welwillendheid  consciëntieusheid  welwillendheid  consciëntieusheid INTERNALISEREND EXTERNALISEREND

HiPIC CBCL E Intern. W Extern. C Verlegenheid Expressivtiteit Optimisme Energie 9 1 2 4 Intern. Teruggetrokken Lichamelijke klachten Angstig/depressief 80 50 75 W Egocentrisme Irritabiliteit Gehoorzaamheid Dominantie Altruïsme 6 7 3 Extern. Delinquent gedrag Agressief gedrag 60 C Prestatiemotivatie Orderlijkheid Concentratie Doorzettings-vermogen Denkproblemen 55

HiPIC CBCL N Sociale problemen V Totale probleemscore Angst Zelfvertrouwen 7 2 Sociale problemen 65 V Creativiteit Nieuwsgierigheid Intellect 5 3 Aandachtsproblemen 60 Totale probleemscore 70 Noot: E = Extraversie; W = Welwillendheid; C = Consciëntieusheid; N = Neuroticisme; V = Vindingrijkheid CBCL: T-score: gem. = 50; SD = 10;  67 = sub-klinisch;  70 = klinisch HiPIC: Stanine: gem. = 5; SD = 2

2. Diagnostiek bij ADHD

Aandachtstekortstoornis met Hyperactivteit (ADHD) DSM-IV: 3 subtypes Onoplettendheidstype Hyperactief-impulsieve type Gecombineerde type Co-morbiditeit is mogelijk Onoplettend type:  zelfwaardering,  sociale problemen en  problemen met schoowerk Hyperactieve-impulsieve type:  externaliserende gedragsproblemen en voorloper vh gecombineerde type

Aandachtstekortstoornis met Hyperactivteit (ADHD) Diagnosestelling is een complex gebeuren Geen objectief meetinstrument Gedragsdiagnose gebaseerd op subjectieve rapportage ouders / LK + gedragsobservatie Wat is ‘normaal’ en ‘abnormaal’ ? Hoge comorbiditeit met CD en ODD (42.2 % - 93.0 %) Comorbiditeit met internaliserende problemen (13 % - 50.8 %) Comorbiditeit met specifieke leerstoornissen + GTS

Aandachtstekortstoornis met Hyperactivteit (ADHD) Aanwezigheid symptomen in min. 2 settings Invloed van omgevingsinvloeden multi-method (interview, gedragsvragenlijsten, neuropsychologische testing, gedragsobservatie,…) multi-informant (ouders, leerkracht, hulpverlener,…)

Aandachtstekortstoornis met Hyperactivteit (ADHD) Diagnostic Interview Schedule for Children (DISC-R; Ferdinand & van der Ende, 1998) ADHD, CD en ODD Ouders:  psychosociaal dysfunctioneren overraportering vh probleemgedrag Leerkracht: negatief halo-effect Kind: onbetrouwbare informatie

Aandachtstekortstoornis met Hyperactivteit (ADHD) Gedragsvragenlijsten CBCL-aandachtsproblemen: cut-off score 60 ADHD-vragenlijst (AVL; Scholte & van der Ploeg, 1998) 8 items; 4-18 jaar Vragenlijst voor Gedragsproblemen voor Kinderen (VvGK; Oosterlaan, scheres, Antrop, et al., 2000) ADHD-onoplettendheidstype: 9 items ADHD-hyperactief/impulsief type: 9 items CD (Conduct Disorder): 16 items ODD (Oppositioneel Defiant Disorder): 8 items 6-12 jaar; versie ouders - leerkracht Vlaamse + Nederlandse normen

Aandachtstekortstoornis met Hyperactivteit (ADHD) Testonderzoek: Intellingentie-onderzoek (WISC-R; VIQ / PIQ / TIQ) Neuropsychologische testing (TEACH, complexe figuren van Rey, STROOP Kleur Woord Test,…) Observationeel onderzoek: Direct Observation Form (DOF; Achenbach, 1986) 96 items