Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 16 februari 2001.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De zin en onzin van escrow
Edushock leerfestival
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Workshop Nieuwe begroting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 30 juni 2000.
Robert de Hoog College Project Management 16 juni 2000
Project management 23 juni Kern aspecten College Project Management Robert de Hoog 23 juni 2000.
College Project Management 1 maart 2002
Kwaliteit College Project Management 6 juni 2003 Robert de Hoog.
Schatten Robert de Hoog College 25 januari College Projectmanagement 25 januari Onderwerpen De methode van DeMarco Functiepunt analyse Complexiteits.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Gedrag in organisaties, 10e editie
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 8 februari 2002.
Schatten Robert de Hoog College 9 mei College Projectmanagement 9 mei Onderwerpen De methode van DeMarco Functiepunt analyse Kleine projecten.
College Management van complexe IT projectem Robert de Hoog 16 mei 2003.
Missie, visie, strategie & jaarplan
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

Disciplines en toekomst Robert de Hoog College project management 16 februari 2001

College project management 16 februari Onderwerpen 1.Disciplines a)Planning b)Personeel c)Omgeving d)Controle e)Context 2.Toekomst 3.Wat moet je weten?

College project management 16 februari a Planning Work break down structuur –Afbakening van al het werk –Duidelijke taakdecompositie voor het toewijzen van verantwoordelijkheden –Raamwerk voor tijdsplanning, kostenschatting en monitoring Cruciale factor!

College project management 16 februari a Planning (vervolg) Problemen met traditionele WBs’en –Te vroeg gekoppeld aan het product ontwerp –Te vroeg en in te veel of te weinig detail uitgewerkt –Project specifiek, bemoeilijkt vergelijkingen Oplossing: evolutionaire WBS, georganiseerd rond het proces

College project management 16 februari a Planning (vervolg) WBS hierarchie generieke structuur: –Nivo 1: workflows uit 8.1 –Nivo 2: fasen in de life cycle uit H 5 –Nivo 3: activiteiten die de fase artefacten opleveren (H 6)

College project management 16 februari Generieke structuur Aanpassen aan: Omvang (H 14) Complexiteit (H 14) Customisation Wat voorafging

College project management 16 februari a Planning (vervolg)

College project management 16 februari a Planning (vervolg) Tijd versus inspanning: sommige dingen kunnen niet sneller!

College project management 16 februari a Planning (vervolg) Belangrijk: two-way planning –Toekomst gericht, top down (optimistisch) 1.Bepaal overall aspecten 2.Macro schatting met model 3.Maak hoog nivo WBS 4.Delegeer details –Verleden gericht, bottom up (pessimistisch) 1.Werk laag nivo WBS elementent uit 2.Combineer schattingen naar hogere nivo’s Vergelijk resultaten!

College project management 16 februari a Planning (vervolg) Iteraties zijn een centraal element Per fase van de life cycle Inception: 1x architectuur prototype Elaboration: 2x architectuur prototype en architectuur base line Construction: 2x alfa en beta releases Transition: 1x product release

College project management 16 februari b Personeel Projecten zijn team work Projecten vinden plaats binnen een organisatorische structuur Royce gaat in op structuren, minder op “gedrag” Lees hiervoor: Tom DeMarco & Timothy Lister (1999). Peopleware. Productive Project and Teams. Dorset House, NY.

College project management 16 februari b Personeel Project omgeving Projecten

College project management 16 februari b Personeel Centrale teams in een project –Software management team (fig 11.3) –Software architecture team (fig 11.4) –Software development team (fig 11.5) –Software assessment team (fig 11.6) Teams “lopen mee” over fasen Zijn dus niet gekoppeld aan workflows!

College project management 16 februari b Personeel Consistent? 8.1?

College project management 16 februari c Omgeving Drie project omgevingen: –Prototyping omgeving –Ontwikkel omgeving –Onderhoudsomgeving Tools moeten het volgende mogelijk maken: –Round-trip engineering –Veranderingsmanagement –Gemeenschappelijke infrastructuur –Extensie naar stakeholder omgevingen

College project management 16 februari c Omgevingen Veranderings management –Software change order –Verandering in de baseline –Let vooral op type verandering: critical bug, bug, enhancement, new feature, other

College project management 16 februari c Omgevingen Gemeenschappelijke infrastructuren Standaarden die gebruikt moeten worden –Wat moet er gedaan worden –Wanneer moet het gedaan worden –Wie doet het –Hoe komen we er achter dat het OK is Van belang Capability Maturity Model (CMM) (Appendix E)

College project management 16 februari c Omgevingen CMM model schat de “rijpheid” van een organisatie in via een vragenlijst (hoef je niet te weten!)

College project management 16 februari c Omgevingen

College project management 16 februari c Omgevingen CMM definieert “key process areas” waarop je de nivo’s kunt meten Kritiek Royce: –Teveel nadruk op documenten ipv “engineering artifacts (modellen, code) –Te weinig aandacht voor proces automatisering –Te weinig aandacht voor architectuur proces

College project management 16 februari c Omgevingen Omgeving van belanghebbenden –Transfer wordt vergemakkelijkt door compatibele omgevingen –Streven naar electronische omgevingen Visuele weergave van modellen Online toegang tot project producten Snellere distributie

College project management 16 februari d Controle Criteria voor metrieken –Eenvoudig, objectief, makkelijk te verzamelen, eenvoudig te interpreteren –Verzamelen kan automatisch en “non-intrusive” –Consistent over de tijd en afgeleid van de zich ontwikkelende baseline –Bruikbaar voor management en ontwikkelaars –“Fidelity” neemt toe over de levenscyclus

College project management 16 februari d Controle (vervolg) Meten! Kern metrieken: –Management Werk en voortgang Kosten en uitgaven Personeelsaspecten Waarde versus trend!

College project management 16 februari d Controle (vervolg) Werk Altijd lastig te meten Gekoppeld aan teams (producenten) –Bereikte milestones –Gedemonstreerde use cases –SCO (geopend en gesloten)

College project management 16 februari d Controle (vervolg) Geld –Gebaseerd op de “earned value” benadering –Earned value: de waarde die de geplande kosten weergeeft van de feitelijke voortgang –Variantie Kosten variantie: onder-boven budget Tijdschema variantie: voor-achter op schema

College project management 16 februari d Controle (vervolg)

College project management 16 februari

College project management 16 februari Consistent, wanneer “volume” iets betekent?

College project management 16 februari Consistent, zelfs geen gemiddelde?

College project management 16 februari d Controle (vervolg) De “cockpit” van een project MS-Project geeft bv ondersteuning Veel tools voor SPCP Time % Dev 0 50

College project management 16 februari e Context Algemeen raamwerk Aanpassen aan een concrete project context Twee hoofvariabelen: –Complexiteit (management, technisch) – Omvang (van het te bouwen systeem)

College project management 16 februari e Context (vervolg) Complexiteitsruimte

College project management 16 februari e Context (vervolg) Effect van complexiteit

College project management 16 februari e Context (vervolg) Effect van project team grootte (zie table 14.1)

College project management 16 februari e Context (vervolg) Overige factoren: –Cohesie onder belanghebbenden (table 14.2) –Proces flexibiliteit (table 14.3) –Proces rijpheid (zie ook CMM en table 14.4) –Architectuur risico’s (table 14.5) –Domein ervaring (table 14.6)

College project management 16 februari Toekomst Voor een deel een herhaling van wat in eerdere hoofdstukken is gezegd Hoofdstuk 15: software best practices (Airlie council, p ) Hoofdstuk 16: nieuwe schattingsmodellen per fase (figuur 16.1) Hoofdstuk 17: cultuurverschuivingen (p )

College project management 16 februari Wat moet je weten? Boek is een referentie werkBoek is een referentie werk Veel details die je moet kunnen vinden In het algemeen niet de inhoud van alle tabellen/figuren Gaat om de principes: fasen, workflow, artefacten en hun samenhang Gaat om management taken: workbreakdown, schatten/plannen, monitoren (metrieken), kwaliteitscontrole