VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief 10-02-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
De medewerker van de toekomst Paul Raaijmakers April 2012.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Peter Neirynck, Sectorconsulent Vrijdag 18 oktober 2013
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Aan de slag in de supermarkt Vlaanderen. Arbeidsmarkt in Vlaanderen.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Internationalisering binnen het MBO
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Innovatie voor kwaliteitskringen
Kwalificatiestructuur mbo
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
Informatiebundel Relatie Onderwijs-Arbeid
VTB Technasium Vakcollege
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Werken aan het beroep van morgen
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Dr. Koen Van Laer (SEIN – Uhasselt)
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen Beleidsnota Onderwijs en Vorming Frank Vandenbroucke 23 december 2004.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Het Europass certificaatsupplement
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
8 juni 2012 De gegeerde bachelor m/v. PBA = Gegeerd! NWWZ ( niet werkende werkzoekenden ) april 2011-april 2012: – PBA – 5,3% (ABA + 59%, Master + 3%)
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Gsiw Strategische planning
Workshop experimenten in het mbo
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Op welke manier kan men competenties verwerven?
DKO pedagogische ontwikkelingen
Competentie gericht onderwijs
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
WELKOM.
Oude wijn en nieuwe wijn: ontwikkelingen in het beroepsonderwijs
Transcript van de presentatie:

VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief

Inhoud Uitdagingen op de arbeidsmarkt Welke rol kan VKS daarbij spelen? Bruggen onderwijs-arbeidsmarkt Stellingen

Uitdagingen 1. Red Alert voor de arbeidsmarkt Knelpuntberoepen Groeiende onderwijskloof Zwakke positie kort- en middengeschoolden Stijgende scholingsgraad vs. ongekwalificeerde uitstroom Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt kan beter Vergrijzing

Uitdagingen 2. Evoluties en vaststellingen Beroepen veranderen en verdwijnen Van baanzekerheid naar loopbaanzekerheid  elk talent aanboren  constante nood aan competentie- ontwikkeling Witte raven vind je niet, die vorm je SAMEN!

Uitdagingen: beleidscontext EU2020  Vl. Hervormingsprogramma: ongekwalificeerde uitstroom  5,2% 47% van de 30- tot 34-jarigen diploma hoger onderwijs Agenda for new skills and jobs Brugge Communiqué: aantrekkelijk, kwaliteitsvol, arbeidsmarktrelevant, toegankelijk, flexibel beroepsonderwijs VIA De lerende Vlaming Beleidsnota’s en -brieven onderwijs en werk

Welke rol kunnen de VKS en de erkende beroepskwalificaties spelen om deze uitdagingen aan te gaan?

Bruggen tussen onderwijs en arbeidsmarkt Competentiegerichte benadering van loopbanen Verbetering aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt prezi.com/fxkl06bwwu2u/vks-als-brug-tussen-onderwijs-en-arbeidsmarkt

Welke rol kunnen de VKS en de erkende beroepskwalificaties spelen om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan? 1. De erkende beroepskwalificaties zullen ervoor zorgen dat opleidingen in het onderwijs die naar deze kwalificaties leiden, inhoudelijk beter afgestemd zijn op wat de arbeidsmarkt vraagt.

zien de meerwaarde van de erkende beroepskwalificaties duidelijk in. 2a. Sector- organisaties 2b. Onderwijs- verstrekkers 2c. Werk- gevers Welke rol kunnen de VKS en de erkende beroepskwalificaties spelen om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan?

3. De erkende beroepskwalificaties zullen ervoor zorgen dat toekomstige noden op de arbeidsmarkt vlugger vertaald zullen worden naar het onderwijs. Welke rol kunnen de VKS en de erkende beroepskwalificaties spelen om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan?

4. De erkende beroepskwalificaties zijn een instrument om de ongekwalificeerde uitstroom te laten dalen. Welke rol kunnen de VKS en de erkende beroepskwalificaties spelen om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan?

5. De erkende beroepskwalificaties zijn een stimulans voor leerkrachten/ opleiders in kwalificerende beroeps- opleidingen om nog beter te verkennen wat de arbeidsmarkt vraagt en om hun lessen/opdrachten/… nog beter vanuit een arbeidsmarktrealiteit in te vullen. Welke rol kunnen de VKS en de erkende beroepskwalificaties spelen om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te gaan?

Dank u! Els Van de Walle

15u00Thematische parallelsessie 2 Workshop 1 > Peter Paul Rubens (2 e verdieping) Workshop 2 > Pieter Bruegel (3 e verdieping) Workshop 3 > Jan Van Eyck (3 e verdieping) Workshop 4 > Antoon Van Dyck (2 e verdieping) Workshop 5 > Valerius De Saedeleer (2 e verdieping)