Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Werken met de BaSO-fiche
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Uitvoeringsvormen medezeggenschap Resultaten van de inventarisatie van uitvoeringsvormen medezeggenschap bij universiteiten.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Opleiding voor schoolsecretariaten
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Opleiding voor schoolsecretariaten
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Flankerend onderwijsbeleid Beleidsnota is onderverdeeld in projecten ‘De regierol van de gemeenten in het lokaal flankerend onderwijsbeleid.
Klantentevredenheidsonderzoek Wat mag u verwachten ? Van Damme Marleen Afdeling Land en Bodembescherming, Ondergrond, Natuurlijke Rijkdommen Departement.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
BELEIDSPLANNEN als plannings- en sturingsinstrument voor de lokale LOP-werking FOB – 10 maart 2009.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Inter-provinciale studie detailhandel
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
Het zorgcontinuüm.
Sint-Niklaas en Beveren
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Lokaal loket kinderopvang
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid Samenvatting van de Conceptnota hervorming.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Voortgangsrapport schooljaar
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Lokaal loket kinderopvang
Werkgroep Anderstalige Nieuwkomers
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -

Situering Opvolging overleg Aanvulling cijferanalyses basis- en secundair onderwijs met kwalitatieve gegevens – Bevraging lokale besturen (centrumsteden) en lokale overlegplatforms (LOP’s) – Andere input: signaal- en knelpuntennota’s uit onderwijsveld

Aanpak & respons bevraging Aanpak – Bevraging via – vertegenwoordiger lokaal bestuur en LOP- deskundige – Open vragen Respons – 11 van de 13 centrumsteden hebben deelgenomen aan de bevraging – Respons varieert per vraag

Rol lokale bestuur? Toeleiding AN –In de meeste centrumsteden speelt het lokale bestuur geen actieve rol in de toeleiding van AN. Dat is wel het geval voor het onthaalbureau. Ondersteuning AN –Meer dan de helft van de centrumsteden biedt ondersteuning in de vorm van organisatie en/of financiering van projecten

Afstemming met het LOP? Er is afstemming tussen onthaalbureau/LOP of lokaal bestuur/LOP Afstemming is meestal structureel verankerd in overlegorganen LOP Decretale opdracht LOP

Contacten met de ‘periferie’? Er is slechts in beperkte mate contact met aangrenzende gemeenten Contact verloopt via LOP

Een actief spreidingsbeleid? Geen actief spreidingsbeleid, noch in basis- noch in secundair onderwijs Secundair onderwijs: doorstroom naar vervolgonderwijs gebeurt op basis van eigen keuzes lln, adviezen (al dan niet obv CLB en/of vervolgschoolcoach)

Afstemming federaal asielbeleid? Bij aanwezigheid opvangcentrum => slechts in beperkte mate structureel overleg Signalen mbt ‘mismatch’ federaal asielbeleid en Vlaams onderwijsbeleid

Bijzondere aandachtspunten NBVM? Psychosociale problematiek => vraag naar ondersteuning/begeleiding) Leeftijd (15 jaar en ouder) => vraag naar traject op maat Problematiek van schoolvervoer

Andere input (1) Signaal- en knelpuntennota’s mbt anderstalige nieuwkomers vanuit het onderwijsveld (2012) –Tekort middelen vervolgschoolcoaches in het SO –Vraag naar meer overleg/samenwerking tussen de verschillende beleidsdomeinen (o.a. voor trajecten op maat)

Andere input (2) –Afstemming federaal asielbeleid en Vlaams onderwijsbeleid Tewerkstellingsstatuut vs verblijfsstatuut (stelsel leren en werken) Impact asielbeleid op onderwijsloopbanen van leerlingen Onstabiele verblijfssituaties van gezinnen in opvangvoorzieningen Afstemming inplanting opvangvoorzieningen en onderwijslandschap

Vervolgtraject Conclusies = basis voor beleidsaanbevelingen Beleidsaanbevelingen = momenteel voorwerp van intern overleg Conclusies mbt afstemming federaal asielbeleid = voorwerp van overleg met bevoegde federale Staatssecretaris