Efficiënter omgaan met

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Het tweede werkstuk.
Werken onderweg. Werken onderweg Maar eerst… Google Streetview.
het wereldwijde web ontdekken
De Altijd meteen aan de slag
Briefconventies 6 januari 2014
Normen specifiek voor brieven
Bepaalt je inbox je dag? Hoe beslis je snel? Hoe krijg je snel antwoord? Meer tips & tricks.
Veilig Internet Volgende
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Uw persoonlijke visitekaartjes
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Opmaak brief.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Waarom op afstand samenwerken? Omdat het ….. Ronald Scherpenisse Information Worker Microsoft B.V.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Groetjes van onze Kenny ….
Duidelijk schrijven voor iedereen
ASCC clubmiddag 19 april 2011 Ruud Vloeimans 2011 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Nadia van Turnhout2 of elektronische post (de afkorting van Electronic Mail (elektronische post) is een van de meest gebruikte toepassingen.
Presentatie Clubmiddag 21 mei 2014 door Henk Kesting soorten en instellingen.
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Jo David. programma’s Microsoft: Outlook Netscape: Messenger andere.
“Op een dag...”.
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
Mail Extra uitleg. aan In het filmpje zag je waar aan stond een adres word gezet dat adres bepaalt naar wie het word gestuurd.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Internet het wereldwijde web ontdekken dag 3. Vandaag : e-card versturen (deel 2) oefenen en vragen stellen.
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Een Mailtje grapjes-CS.
Gebruik de pijltjestoetsen
Taalportfolio Les 3, jaar 1, Winter 2008
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 Ga naar CRM Personen Kies Open zoekvraag.
Schrijven met een strategie
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Een leesstrategie: toepassing
Postbeheer woensdag 11 maart 2015
Vergaderen.
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
Motivatiebrief Stage Regels en tips.
De dag van het solliciteren Blok 1
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Goedendag computerbezitter!
Deltion College Engels A1 Lezen/ Schrijven [Edu/001] thema: you’ve got mail can-do : kan korte, eenvoudige berichten begrijpen/ kan een korte mededeling.
Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen.
De zakelijke (formele) brief
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Sollicitatiebrief schrijven!
Korte Handleiding Slim
eHealth Box Wolf Wauters Project Manager eHealth platform
Wikiwijs Somtoday Teamtraining 7 maart 2017
Sociale media.
Pret met de tablet: les 3 E-readers, en delen: Inleiding
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Principes van digitale communicatie
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Schrijven Zakelijke brief.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Efficiënt omgaan met ISB vzw juni 2014.
Transcript van de presentatie:

Efficiënter omgaan met Mark Goovaerts KdG – 6 mei 2010

Probleem Wereldwijd toenemend e-mailverkeer

Probleem KdG: Aantal nieuwe berichten per dag

Probleem Belastend?

Probleem Verslavend?

Probleem Spammend?

E-mail tips 10 tips voor een efficiëntere e-mailcultuur!

1. Geen slaaf Word geen slaaf van je mailbox verwerk je mail op vaste tijdstippen geen geluidjes geen pop-ups

Geluidjes af:

2. Inbox

2. Inbox leeg Maak je inbox liefst volledig leeg! Inbox ≠ todolijst 3 D’s Deleten of archiveren Delegeren Doen

Mappen maken onder de inbox:

Prullenmand leeg maken:

3. Minder mail Probeer ongewenste e-mail te vermijden. Nieuwsbrieven  vermijden  of onmiddellijk archiveren Durf te reageren! Geachte, Ik ben niet geïnteresseerd in uw nieuwsbrief. gelieve mij te willen schrappen van uw mailinglist. Vriendelijke groeten, …

3. Minder mail Probeer ongewenste e-mail te vermijden. Nieuwsbrieven  vermijden  of onmiddellijk archiveren Durf te reageren! Beste collega, Ik weet niet waarom u mij bij dit bericht in CC hebt gezet. Kunt u mij kort uitleggen wat u van mij verwacht? Vriendelijke groeten, …

3. Minder mail Probeer ongewenste e-mail te vermijden. Nieuwsbrieven  vermijden  of onmiddellijk archiveren Durf te reageren! Beste student, Ik wil dit bericht graag beantwoorden als het verstuurd wordt vanuit je KdG e-mailadres. Vriendelijke groeten, …

4. Niet spammen E-mail alleen als het moet en naar wie het nodig heeft. nooit: reply to all leesbevestiging hoge prioriteit liever vermijden: CC, BCC opgelet met: forward

5. Onderwerp Kies zorgvuldig een goede onderwerpregel. onderwerpregel = kern van de boodschap (cfr. krantenkop) oogopslag  wordt ALTIJD gelezen voorbeelden: NIET WEL “vraagje” “Hoe gebruik je frames in html?” “uitnodiging” “Katrien wordt 40; feestje op 22 mei” “dringend” “Jos verloor zijn autosleutels”

6. Inhoud 1 Hou het vriendelijk, concreet en kort (KISS) onderwerp per e-mailbericht frisse groet HOOFDLETTERS = SCHREEUWEN powermail  “onderwerp – eom” 1 “Stuur mij de steekkaart OOPROG eens door aub – eom” “Hoera! Fred is vader geworden; zie tamtam– eom” “Leuke oefening toegevoegd op BB onder extra – eom”

7. Structuur De structuur van een e-mailbericht is anders dan een brief. niet: inleiding – midden – slot onmiddellijk to the point! Korte zinnen gebruik veel: alinea’s, witregels, interpunctie bullets, nummering

niet goed:

beter:

8. Zuinig met bijlagen Probeer bijlagen te vermijden of te beperken. verzwaart het mailverkeer beperkte KdG-mailbox liever een link vanuit het bericht de bijlage verantwoorden en toelichten

9. Agenda gebruiken Maak gebruik van e-timemanagement in Outlook. Verstuur een afspraak i.p.v een bericht accepteren of weigeren Gebruik het digitale agenda

afspraak versturen:

afspraak ontvangen:

10. Publiceerbaar? Denk na voor je op de verzendknop klikt! Vermijd emo-mail Wat als het morgen in de krant staat? Voorzichtig met humor en ironie Gebruik CC niet als paraplu Geen hoaxes, kettingmails, bedelmails Murphy en Big Brother lezen altijd mee!

KdG-cultuur anders? Beperken tot essentie, enkel mail naar mensen die het aanbelangt Meer via agenda (depdag, lesuren, afspraken, …) Minder cc Te kleine mailbox Geen pop3, imap-ondersteuning Sneller antwoorden op mail (< 3d) Wie mailen voor welk probleem? Liever mail dan BB Meer aandacht voor face-to-face communicatie Vaak beter telefoneren Mailverbod tijdens de vakantie Integratie lesroosters in agenda