Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Food-Fuel debat Samenvatting resultaten. Food - Fuel, concurrentie of synergie?  Leidt het gebruik van biomassa voor biofuels tot aantasting van de voedselvoorziening?
Advertisements

KLIMAATVERANDERING Na deze les moet je weten:
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Global Warming Global Warming
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Milieuproblemen in Nederland
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Indonesië.
Planning voor deze les:
Een grote verscheidenheid aan wouden
Waterproblemen in het Middellandse Zeegebied
Indonesië.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Planning voor vandaag Medelingen: Korte herhaling paragraaf 3.1
Indonesië.
P 1.2 Ethiopië, een paradijs boven de evenaar
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Basisboek BB 88: wereldecosystemen
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Indonesië.
Het tropisch regenwoud
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen Paragraaf 12 en 13
Ontbossing.
Hoofdstuk 4: Bodem.
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 1 t/m 7
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen, par. 12 en 13
Hoofdstuk 1 Aarde: landschapszones Paragraaf 7
Indonesië : het grootste eilandenrijk ter wereld
Hoofdstuk 2 Klimaatzones en landschappen Paragraaf 12 en 13
(par. 3) Natuurrampen en beleid
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 1 t/m 7
Omgaan met natuurlijke hulpbronnen Examenvragen
Veranderingen in landschapszones door menselijke activiteiten
De vicieuze cirkel van kindersterfte en armoede
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
H 2 Bronnen van energie.
Landschapszones op aarde
Hoofdstuk 6 Energie, milieu en ruimte in Brazilië.
Blok 1 Milieu en milieuproblemen VMBO B/K
De Menselijke Maat De aarde over jaar
Door: Romy Bongers, Claire Lambriex en Sanne Theeuwen
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Presentatie module 2 Door: Romy Bongers, Claire Lambriex en Sanne Theeuwen.
Duurzame energie Leefomgeving II M43. Wat gaan we doen?  Bekijken PVTA/Planning  Introductie dmv film  Theorie  Start met opdrachten.
Duurzame energie M Wat gaan we doen?  Planning  Herhalen vorige week  Theorie  Verder werken aan met opdrachten.
3/4 vmbo Bronnen van energie §15-16
MENS EN MILIEU THEMA 3.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Duurzame ontwikkeling
Fotosynthese en verbranding lichtenergie ↓ Fotosynthese …………………………………………………. Verbranding ↓ Verbrandingse nergie.
Tropisch regenwoud & Savanne
Thema 9 Milieu.
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Thema 9 Milieu.
BIODIVERSITEIT. Wat is biodiversiteit? Biologisch diversiteit De grote verscheidenheid aan leven.
Samenvatting Hoofdstuk 2
De energie van de toekomst
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Herhaling Bladzijde
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
3.7 Amazonia: de betekenis (SE)
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Aantekening: Ieder zijn milieu
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde.

Planning: Herhaling paragraaf 6.1 t/m 6.3 Uitleg paragraaf 6.4 Maken opdrachten paragraaf 6.4

China: Economische groei ten koste van alles? Economie in combinatie tot bevolkingstoename

Deelvraag paragraaf 1: Welke soorten milieuproblemen zijn er? Vervuiling (afvalbak) Uitputting (het raakt op) Aantasting Dit alles vind plaats binnen ecosystemen

P6.2 Driemaal Crisis Welke drie crisissen? Voedselcrisis, Energiecrisis en Klimaatcrisis

Deelvraag paragraaf 2: Wat is het verband tussen de voedselcrisis, de energiecrisis en de klimaatcrisis? Voedsel is altijd nodig, maar tegenwoordig gebruiken ze kostbare landbouwgrond voor ‘duurzame’ biobrandstoffen. Relatief weinig voedsel, zorgt voor hoge voedselprijzen Relatief weinig brandstof zorgt voor hoge brandstofprijzen Hoge olieprijs zorgt voor nog hogere voedselprijzen. Gebrek aan voldoende brandstof kan leiden tot energiecrisis. En zolang we vele fossiele brandstoffen blijven gebruiken zal CO2 gehalte toenemen (=versterkt broeikaseffect  Klimaatcrisis)

§3. Duurzame ontwikkeling. Wat is duurzame ontwikkeling? De ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder dat het leefmilieu en de mogelijkheden van de toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Nog vragen over paragraaf 1, 2 en 3 ???

Paragraaf 4: Brazilië: grondstoffencrisis in het oerwoud

De ‘groene’ hel als oplossing Brazilië: Armoede en ongelijke bevolkingsspreiding Rond 1960 dacht de Braziliaanse overheid de oplossing te hebben!?!

Ontbossing 1972 1986 2000

De ontginning De ontsluiting van het Amazone gebied zorgde voor veel activiteiten (en dus ontbossing van het tropisch regenwoud): Boeren Grootgrondbezitters: Extensieve veehouderijen. Commerciële houtkap Plantages (Soja) Hydro-elektriciteit Mijnbouw

Bescherming bossen faalt wereldwijd: Borneo

Gevolgen van de ontbossing: De ontbossing heeft op diverse schaalniveaus gevolgen. De meeste spelen zich af op lokale en regionale schaal. Afnemen biodiversiteit. Primair bos: 5 laags bladerdek Secundair bos: 3 laags bladerdek

Gevolgen van de ontbossing: De ontbossing heeft op diverse schaalniveaus gevolgen. De meeste spelen zich af op lokale en regionale schaal. Afnemen biodiversiteit. Toenemende kans op bodemerosie Komt door kleiner worden van het sponskarakter van de bodem

Gevolgen van de ontbossing: De ontbossing heeft op diverse schaalniveaus gevolgen. De meeste spelen zich af op lokale en regionale schaal. Afnemen biodiversiteit. Toenemende kans op bodemerosie Komt door kleiner worden van het sponskarakter van de bodem Kappen bossen  toename CO2, versterkt broeikaseffect

Versterkt broeikaseffect

Oplossing: Stoppen met ontbossing Duurzaam bosbeheer Waarom doet men dit niet? Waarom zeggen wij dat ze niet moeten stoppen? Duurzaam bosbeheer FSC- keurmerk

Voor nu: Werken aan paragraaf 6.4 Opdracht 1 t/m 11