Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Planning Korte terugblik paragraaf 1.3 [5 min]
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Arm & Rijk.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hst 4: De wereld indelen.
§ 1.1 – Noord-Amerika als handelsblok
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Landbouw in Europa §2.3 Grondgebruik
Groot-Brittannië en India en Kenia
9 vragen par. 2 t/m 5.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Vandaag: Voorbereiding SE Arm & rijk H.1 + H.2: 1. Terugblik op de deelvragen van H Fragment documentaire grensstreek VS-Mexico bekijken met opdracht.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Het cultuurstelsel verdwijnt
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
Terugblik op §2.1 De Maquiladoras en de NAFTA:
Terugblik §1.2 -> de deelvraag
Indonesië.
Indonesië.
India als opkomend land
Indonesië.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Landbouw in Europa §2.2 Middellandse Zeegebied
P4.3: Klimaat en natuurlijke plantengroei. Neerslag Hoe ontstaat neerslag ? Opstijgende lucht koelt af, condenseert en regent uit! Hoe ontstaat neerslag.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Arm & Rijk.
Indonesië.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Indonesië.
Indonesië.
Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Arm & Rijk.
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
§ 2.2 De andere kant van de medaille. Planning van vandaag Uitleg paragraaf 2.2 Nakijken Hst 1 en/of doorwerken Hst 2.
Hst 4: De wereld indelen.
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
2.1 - Kloof wordt breder Regionale ongelijkheid op wereldschaal:
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
.00Begin Hoofdstuk 2.05H2 §1 Voor en tegen globalisering.20H2 §2.1 De Noord-Zuidverhoudingen.30Verder met werkschema week 11 – 12 en verder met werkschema.
3 havo 2 globalisering §2.
Tortilla curtain Grens USA - Mexico.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
? _ _ + + _ + _ _ _ _ + +.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Indonesië.
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Handel en investeringen
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Hoofdstuk 7.1.
Les woensdag 7-1 Nakijken huiswerk 4.2 en 4.3. Geen HW check. (vraag mij maar waarom niet) - Max. 15 min. Maken opdracht deel C van samenvattingsopdracht.
Hst 4 Hoe wordt er gewerkt?
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
1.1 Globalisering: one world?
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras

Planning van vandaag PW Afspreken (week 38, 17 of 18 sept) Samenvattingsopdrachten klassikaal maken. [5 min] Economische integratie ladder. [15 min] Nakijken hoofdstuk 1 [10 min] Uitleg paragraaf 2.1 [20 min] Nakijken Hst 1 en/of doorwerken Hst 2 (incl. controle) [volgend lesuur] PW afspreken: Hoe ga je te werk om een PW te leren: Let goed op tijdens de les. Lees de teksten in het tekstboek zelf goed door en leer dit. Maak de opdrachten serieus. Heb je dan nog vragen, vraag het aan de docent. (indien je dit fijn vindt) Neem de powerpoints nogmaals goed door. Blauw gedrukte woorden zijn belangrijke begrippen (achterin staat de betekenis, leer deze ALTIJD goed, vooral in context met het thema). Vind je het moeilijk, je kunt altijd (TIJDIG) extra opdrachten aanvragen. Oefen met Atlas!!!

Samenvattingsopdrachten: Paragraaf 1.1 en 1.2 Deelvraag 1: Hoe is de grens tussen de 2 landen tot stand gekomen? Verdrag van Hidalgo + grondaankopen Deelvraag 2: Komen de kenmerken van het grensgebied overeen met de nationale gebiedskenmerken van Mexico en de VS? Nee, De grensregio van de VS is armer dan het gemiddelde van de VS. De grensregio van Mexico is rijker dan het gemiddelde van Mexico. Deelvraag 3: Wat is de invloed van de NAFTA op de economie van Mexico? Wisselend. Groeiende voor de rijkere of de mensen die werken in de grensstreek, maar toch negatieve effecten zoals dalend minimumloon of meer werkeloosheid in de landbouw.

Economische integratie ladder Opdracht stencil

Nakijken Nakijken hst 1 [10 min] Ongeacht dat je klaar bent met nakijken of nog niet. Ik ga verder met de lesstof, je kunt op een later moment verder nakijken! Klaar: Ga door met Hst 2 (opdr 1 t/m 12).

§ 2.1 Maquiladoras Mexico 1965: Veel armoede en werkeloosheid in het grensgebied met de VS Overheid wilde deze regio een economische impuls geven en schreef een beleid om buitenlandse ondernemingen aan te trekken. Er kwamen belastingvoordelen voor buitenlandse bedrijven. Vaak goedkopere gronden en grondstoffen Over invoer van halffabricaten hoefde geen belasting te worden betaald. Voor de goederen die het land verlaten, alleen belasting over de toegevoegde waarde. Wat voor bedrijven kwamen dan op Mexico af? Veel handwerk (duurdere arbeidswerk) Assemblagebedrijven (halffabricaten  eindproduct). De assemblagebedrijven die zich vestigde in Mexico heten zogenaamde Maquiladoras. De meeste assemblage bedrijven zijn in handen van grote bedrijven MNO’s

§ 2.1 Maquiladoras (vervolg) In het begin mochten Maquiladoras zich alleen vestigen tot een afstand van 20 km van de grens Multinationals vonden de Maquiladora aantrekkelijk omdat: Noorden Mexico aantrekkelijk vanwege de lage lonen Nabijheidsligging tot de VS (lage transportkosten) Gevolg van die MNO’s in het noorden van Mexico betekende veel werkgelegenheid voor de Mexicanen. Migratie van Centraal Mexico naar het Noorden van Mexico begon. Vanaf de jaren 80 meer liberalisering (Ronald Reagan). Er kwam dus minder overheidsbemoeienis en meer marktwerking (vraag en aanbod). Dit betekende groei van de werkgelegenheid. Na toetreding tot NAFTA enorme groei werkgelegenheid (1994)

Internationale arbeidsverdeling Internationale arbeidsverdeling: Basis van globalisering en internationale handel. Ieder land produceert waar men (relatief) goed in is. Waar is Mexico dan goed in? In de productiefactor: Veel arbeiders voor weinig loon. Belangrijk aan de in de internationale arbeidsverdeling is hoe Multinationals vorm geven aan deze mondiale ontwikkelingen. Ze doen dat als volgt: Overnemen!

Centrum – periferie model Wordt in Hst 4 nog uitgebreid besproken. Centrum: De rijkste landen/gebieden/regio’s. Periferie: De armste landen /gebieden/regio’s. Semi-periferie: (ertussenin) Behoort niet tot de rijke landen maar ook niet tot de allerarmsten. Mexico is een voorbeeld van een Semi-periferie. Noot: (zie hst 4) Bij ieder Centrum kun je weer inzoomen en daar ook een centrum en periferie constateren. Hetzelfde geldt voor de periferie, daar binnen vind je ook weer een Centrum en perifere regio’s Kortom: Hangt af van je schaalniveau!

Verschuiving naar het zuiden ?!? Verschuiven de Maquiladoras naar het zuiden ? Verschuiving landinwaarts Wettelijke minimumlonen nog lager Minder macht van de vakbonden (problemen aankaarten) Minder milieueisen (gemakkelijker afval dumpen) Ecologische draagkracht verminderd: Het vermogen van het milieu om de gevolgen van menselijk ingrijpen op te vangen, zonder dat de natuur hieronder lijdt.

Dit plaatje symboliseert wat er momenteel (2012) gaande is in Mexico

Voor nu: Nakijken Hst 1 en/of doorwerken Hst 2 Huiswerk voor maandag: Hst 2: opdr 1 t/m 12, Samenvattingsopdrachten en de slotopdracht.