Wonen in Nederland § 2.3 Leven met water.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Milieuproblemen in Nederland
Advertisements

De Romeinen.
Beeldvorming (inleiding)
Planning: Afronden hst 1 (20 min) Uitleg p2.1 (15 min)
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast Paragraaf 5 t/m 7
Aardrijkskunde Omgaan met natuurlijke hulpbronnen § 7 en 8 en 9 Water in natte gebieden.
H6 werken Paragraaf 1+2.
De belangrijkste problemen
Beeldvorming (inleiding)
Indonesië.
India als opkomend land
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Planning voor vandaag Medelingen: Korte herhaling paragraaf 3.1
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
§ 1.3 Veranderende natuurlijke omstandigheden
§ 1.2 (on)beheersbare rivieren
Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)  Uitleg p2.2[20 min]  Maak opdr 4 t/m t/m 14 + Samenvattingsopdr.[30 min]
Wonen in Nederland § 2.2 Leven met water.
Planning: Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
§ 1.4 Een omgangsregeling met water
Planning: Maak opdracht 11 (5 min) Uitleg p1.2 deel 1 (15 min)
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
 Bespreken opdracht 4 t/m 8[10 min]  Uitleg p2.2[15 min]  Maak opdr 11 t/m 14 + Samenvattingsopdr ◦ PWS[25 min]
Planning: Maak opdracht 19 (5 min) Uitleg p1.3 (15 min)
28 mei 2012.
Par. 4.2 / Par. 4.3 A.) ….
1 van 4 51 Maatfles ontwerpen Opdracht 1: Overleg met elkaar in welke van de zes voorwerpen jullie denken dat het meeste water kan. Maak dus een schatting:
Hoofdstuk , Energie dus ook warmte
Lynsey Jordaans & Marie-Louise Alblas
Transport en Infrastructuur
Milieu Door Robin en Glenn.
Ontstaan van het heelal en de aarde
11 February 2014 Toolbox Chemisch afval. Vraag 1 Wie heeft er in zijn werk wel eens te maken met chemisch afval of verwacht er in de nabije toekomst mee.
Indonesië.
Aardrijkskunde h6 Help! Natte voeten
Samenvatting Havo 5.
Wonen in Nederland § 2.2 Koffers pakken….
Bouwplan 4Hc.
Planning: Uitleg p1.3 [15 min]
Paragraaf 2, leven op een domein
2 hv H2 Landschap § 8-9.
Hoofdstuk 2 Nederlandse rivieren en waterproductie.
Paragraaf 1.2 Les 3: Hoe blijven planten stevig?.
WOORDEN 2.7 HOMONIEMEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.De betekenis van de leerwoorden in deze paragraaf. 2.Wat homoniemen zijn.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Aantrekkelijk formuleren
Interview voorbereiden
Hoofdstuk 1 De wereld ontdekken met de atlas
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Vwo 4 – week 39/
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Veilig werken met stoffen
Brandstoffen verbranden
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 4 - les 2 Elektrische energie.
Brandstoffen verbranden
Hoofdstuk 3 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 – les 2 Energiebronnen
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2: Toerisme.
De Geo 2 – Vmbo-T/Havo Hoofdstuk 3 – §3: Rivieren van ijs Eline Lems
Hoofdstuk 2: wat weet jij?
Transcript van de presentatie:

Wonen in Nederland § 2.3 Leven met water

Planning Uitleg paragraaf 2.3 Maken opdrachten (baat het niet, dan schaad het niet!)

Internationaal rivierbeleid Er zijn veel samenwerkingsverbanden die zich bezig houden met de Rijn & Maas (zie fig 2.28). Dit is ter bescherming tegen hoogwater en vervuild water. Problemen met water/vervuiling moeten grensoverschrijdend opgelost worden.

De Rijn moet schoner Lange tijd had Nederland grote hinder van de ernstige verontreiniging van de Rijn. 1970: Vooral Zwitserland en Duitsland deden aan afwenteling van chemisch afval (dumpen in de Rijn). Giftige deeltjes hechten zich gemakkelijk aan slib (vb: klei). Dit werd afgezet in de uiterwaarden en zorgde dus in NL voor vervuiling. Dit slib wordt opgeslagen in ‘De Slufter’

Die samenwerkingsverbanden noemen we Intergouvernementele samenwerking In de rijnconferentie werd op fluviatiele schaal afgesproken om de Rijn minder te vervuilen (chemisch maar ook thermisch). Die samenwerkingsverbanden noemen we Intergouvernementele samenwerking Behalve de officiële intergouvernementele instanties wordt er vaak samengewerkt met NGO’s (Non-gouvernementele organisaties) Denk hierbij aan: Greenpeace of WNF etc.

Actieplan Hoogwater  Gevaar rivier inperken door grensover-schrijdende aanpak Bestudeer fig 2.32

Voor nu: Lees de tekst hoofdstuk 1/2 Maak opdracht … tm … Paragraaf 1 t/m 3 Maak opdracht … tm … OF ga samenvatten OF ga aan de gang met PWS