Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

Stijlen en stromingen.
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
Literatuurgeschiedenis
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Hoofdstuk 3: Steden en Kathedralen deel 2
Romantiek en realisme 12 vwo.
Hoofdstuk1 : Nieuwe ideeën.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
De 19de eeuw d Neo-classicisme
5 Een nieuwe wereld.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 45: Karel V en de Gewesten.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Griekse kunst 3.5A.
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 5.
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
Nederlandse literatuur
Claire van Gulik Amber de Haan
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
OEFENVRAGEN 1 renaissance Havo4 - Vwo4
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
De golven van onze beschaving
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Joods-christelijk wereldbeeld
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Les 5: De Reformatie, Calvijn en de contra-reformatie
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Receptie.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Renaissance in Nederland
Receptie.
Renaissance en Opstand
Renaissance in Nederland
Hier begint de nieuwe tijd
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme

Wedergeboorte en Kunst H4:§ 3:p74-5 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Wedergeboorte en Kunst Middeleeuwse kunst was religieus van aard Niet de kunstenaar en zijn kunst stond centraal, maar de religieuze afbeelding en haar vastomlijnde boodschap Hierdoor leek alle kunst op elkaar Gedurende de Renaissance kreeg kunst ook een andere functie!

Veranderde kunst - Barok 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Veranderde kunst - Barok Oorzaken van de veranderende kunst Voorname mensen wilden kunst als versiering voor hun huis/paleis Kunstenaars gingen aandacht besteden aan realisme Perspectief & natuurlijk Ontwikkelde een individuele stijl Ontwikkeling van de Barok vanuit de Renaissance stijl: overdadige, weelderige kunst Door contrareformatie benadruk belangrijkheid RK-kerk (wordt nog verder behandeld!) Machthebbers trachtten hun belangrijkheid zo aan te tonen

Begijnhofkerk te Turnhout (België) Barok Begijnhofkerk te Turnhout (België) Abdijkerk te Melk (Oostenrijk)

Veranderde kunst - Classicisme 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Veranderde kunst - Classicisme Nieuwe kunststroming 2e helft 18e eeuw Sterk gestimuleerd door de opgravingen in Herculaneum (1711 >) en Pompeï (1733) Uit de kunst van de Klassieken trachtten kunstenaars wetmatigheden af te leiden en deze te perfectioneren Nu wilde men de klassieke kunstenaars overtreffen Nu ging men de kunst rationeel benaderen Jean Nicolas Durand; lessen in bouwkunst (1802)

Herculaneum Pompeï