Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme
Wedergeboorte en Kunst H4:§ 3:p74-5 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Wedergeboorte en Kunst Middeleeuwse kunst was religieus van aard Niet de kunstenaar en zijn kunst stond centraal, maar de religieuze afbeelding en haar vastomlijnde boodschap Hierdoor leek alle kunst op elkaar Gedurende de Renaissance kreeg kunst ook een andere functie!
Veranderde kunst - Barok 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Veranderde kunst - Barok Oorzaken van de veranderende kunst Voorname mensen wilden kunst als versiering voor hun huis/paleis Kunstenaars gingen aandacht besteden aan realisme Perspectief & natuurlijk Ontwikkelde een individuele stijl Ontwikkeling van de Barok vanuit de Renaissance stijl: overdadige, weelderige kunst Door contrareformatie benadruk belangrijkheid RK-kerk (wordt nog verder behandeld!) Machthebbers trachtten hun belangrijkheid zo aan te tonen
Begijnhofkerk te Turnhout (België) Barok Begijnhofkerk te Turnhout (België) Abdijkerk te Melk (Oostenrijk)
Veranderde kunst - Classicisme 1550 1500 1450 1400 1350 1300 1250 1200 1150 1100 1850 1800 1750 1700 1650 1600 Veranderde kunst - Classicisme Nieuwe kunststroming 2e helft 18e eeuw Sterk gestimuleerd door de opgravingen in Herculaneum (1711 >) en Pompeï (1733) Uit de kunst van de Klassieken trachtten kunstenaars wetmatigheden af te leiden en deze te perfectioneren Nu wilde men de klassieke kunstenaars overtreffen Nu ging men de kunst rationeel benaderen Jean Nicolas Durand; lessen in bouwkunst (1802)
Herculaneum Pompeï