Leren en doceren in de 21e eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
ICT, e-learning, e-government, onbegrensde mogelijkheden? Jules J. de Rijp, MPA 2 november 2013.
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
De weg naar de competente docent
De waarde van cultuureducatie
escape GREAT Ontsnap naar een betere plaats Escape to a better place
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Het Nederlandse onderwijs:
Kunstmatige Intelligentie
Onderwijs en kinderrechten.
21st century skills.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Herders of HERDER.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Binden van Professionals? Niet doen!
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
Tonny.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © th Time Music / Kingsway's Thankyou Music 1/5 LORD OF THE DANCE (Kevin Prosch) Lord of.
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Docentendag
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Belgenmop Een Belgisch paar wil een kind krijgen, maar helaas wil het maar niet lukken Ze bezoeken véél dokters maar niemand kan hen helpen!
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Connected Company & The Digital WorkSpace Roland Hameeteman 29 april 2015.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Dutch Education From Good to Excellent CONFIDENTIAL AND PROPRIETARY Any use of this material without specific permission of McKinsey & Company is strictly.
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Conceptuele denker Anne
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Coaching in regioleren
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Inkoopcoöperatie.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Leren en doceren in de 21e eeuw OU, 5 oktober 2012 Toine Maes, Kennisnet

Wie wil niet voorbereid zijn op het leren van de toekomst?

Maar u bent beter voorbereid dan u denkt!

Leren van de toekomst = leren van gisteren leren van vandaag

de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen Leren van gisteren: de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen

de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen Leren van vandaag: de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen

“We hebben in Nederland iedere splinter talent nodig, maar ons onderwijssysteem staat de ontwikkeling van talent in de weg.” Luc Stevens

“Mijn kind is een individu.” “Mijn kind leeft in deze tijd, dan ook onderwijs van deze tijd!” Maurice de Hond

excellent poor McKinsey

excellent poor McKinsey

Intervention cluster theme Common across all journeys poor to fair fair to good good to great great to excellent Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation Intervention cluster theme Six interventions:1) Revising curriculum and standards 2) Reviewing remunerations structure 3) Building technical skills 4) Assessing student 5) Utilizing student learning data 6) Revising policy or education laws Common across all journeys

“Alle leerlingen krijgen de kans om hun talenten maximaal te ontwikkelen.” Bestuursakkoord PO

“Het is essentieel dat leraren kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.” Bestuursakkoord PO

Olievlekwerking bestaat niet

Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces

Wat werkt, pas je toe. Pas toe of leg uit

Onderwijs kan en moet beter!

Een samenspel

Voorbeeld: Rekentuin De nederlandse rekentuin biedt een speelse rekenomgeving die in het ‘tuincentrum’ de leerkracht inzicht geeft in de vordereingen van leerlingen. De school kan ook eenvoudig de prestaties van groepen onderling vergelijken.

Jonathan Bergmann, Aaron Sams “The time when students really need me physically is when they get stuck and need my individual help.” Jonathan Bergmann, Aaron Sams

“Dit kan niet zonder meer gebruik te maken van technologie.”

Ja, maar...

JUST DO IT.

JUST DO IT.

Onderwijs van morgen kan vandaag beginnen