Leren en doceren in de 21e eeuw OU, 5 oktober 2012 Toine Maes, Kennisnet
Wie wil niet voorbereid zijn op het leren van de toekomst?
Maar u bent beter voorbereid dan u denkt!
Leren van de toekomst = leren van gisteren leren van vandaag
de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen Leren van gisteren: de kracht van de eigen ervaring; wat wel en wat niet meenemen
de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen Leren van vandaag: de kracht van argumenten; wat wel en wat niet meenemen
“We hebben in Nederland iedere splinter talent nodig, maar ons onderwijssysteem staat de ontwikkeling van talent in de weg.” Luc Stevens
“Mijn kind is een individu.” “Mijn kind leeft in deze tijd, dan ook onderwijs van deze tijd!” Maurice de Hond
excellent poor McKinsey
excellent poor McKinsey
Intervention cluster theme Common across all journeys poor to fair fair to good good to great great to excellent Achieving the basics of literacy and numeracy Getting the foundations in place Shaping the professional Improving through peers and innovation Intervention cluster theme Six interventions:1) Revising curriculum and standards 2) Reviewing remunerations structure 3) Building technical skills 4) Assessing student 5) Utilizing student learning data 6) Revising policy or education laws Common across all journeys
“Alle leerlingen krijgen de kans om hun talenten maximaal te ontwikkelen.” Bestuursakkoord PO
“Het is essentieel dat leraren kunnen omgaan met verschillen tussen leerlingen.” Bestuursakkoord PO
Olievlekwerking bestaat niet
Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces Inhoud en toepassingen Ict-infrastructuur Deskundigheid Visie Leiderschap Samenwerking Primair proces: gebruik van ict bij het leren Secundair proces: gebruik van ict bij het organiseren, sturen en verantwoorden Gemeten opbrengsten Verhoogde motivatie Efficiënter leerproces Betere leerprestaties Claims Betere sturing Hogere professionaliteit Tijdsbesparing Meer transparantie Meer leerrendement Doelmatige organisatie van het leerproces
Wat werkt, pas je toe. Pas toe of leg uit
Onderwijs kan en moet beter!
Een samenspel
Voorbeeld: Rekentuin De nederlandse rekentuin biedt een speelse rekenomgeving die in het ‘tuincentrum’ de leerkracht inzicht geeft in de vordereingen van leerlingen. De school kan ook eenvoudig de prestaties van groepen onderling vergelijken.
Jonathan Bergmann, Aaron Sams “The time when students really need me physically is when they get stuck and need my individual help.” Jonathan Bergmann, Aaron Sams
“Dit kan niet zonder meer gebruik te maken van technologie.”
Ja, maar...
JUST DO IT.
JUST DO IT.
Onderwijs van morgen kan vandaag beginnen