Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Advertisements

Wat moeten we verder doen?
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Eindwerk zesde jaar.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Het ontwikkelingsperspectief
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
BOVO procedure
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Het cito-leerlingvolgsysteem
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Analist. directeur pH? 6,87 6,79 6,87 6,79 6,82 6,84 6,87.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Metingen met spreiding
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Tussentijds Toetsen als Leerstrategie Dirkx, K.J. H., Kester, L., Kirschner, P.A.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Obesitas & Schouderdystocie
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Genk-Zuid 21 januari Topics Meetprogramma 2009 Dioxines en PCB 126 – depositie Fijn stof (PM10), stikstofdioxide, zwaveldioxide en roet BTEX.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Informatieavond VO 10 september 2012.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Ouderavond klas 1.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Centrummaten en Boxplot
24 mei 2011 Hendrik Boogaardschool Rode Kruislaan
Welkom.
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Op de informatieavond van groep 6
Rekenen 24 januari.
Kwaliteitsbeleid.
Samenvatten.
Lezen: doe het goed voor
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Waar is de zevende dwerg?
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
Vragen, wat voor vragen?.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Transcript van de presentatie:

Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit Nederland Symposium ORD Donderdag 9 juni 2011 Sessie 5

Theoretisch kader Het ophalen van informatie is een effectieve manier om iets lang te onthouden Maar in het onderwijs is onthouden niet genoeg Spatie voor ‘niet’ bij tweede punt weggehaald Punten weggehaald 3

Theoretisch kader Er zijn veel nieuwe toetsvormen in gebruik Daarbij is het leggen van verbanden door de leerlingen belangrijk (bijv. Concept map, samenvatten) Deze nieuwe toetsvormen testen dus niet alleen ophalen van feiten maar ook bijvoorbeeld begrip, synthese en analyse vaardigheden

Wat ga je hierbij zeggen? Ik ben benieuwd! 5

Theoretisch kader Samenvatten wordt vaak gedaan door leerlingen Tijdens het samenvatten bepalen leerlingen hoofd- en bijzaken En schrijven zij de meest belangrijke informatie in eigen woorden op Dit vergt inzicht In eerste zin ‘gebruikt’ vervangen voor ‘gedaan’. Spatie na ‘hoofd-’ (van hoofd- en bijzaken) 6

Vraagstelling Is het mogelijk om testen als leertechniek voor begrijpen te gebruiken wanneer in plaats van free recall of kort antwoord vragen een samenvatting gebruikt wordt tijdens de ophaalfase? Wellicht vervangen door: Is het mogelijk om testen als leertechniek voor begrijpen te gebruiken wanneer een samenvatting gebruikt wordt tijdens de ophaalfase? Dit in tegenstelling tot eerder onderzoek dat is gedaan met onderzoek naar het beantwoorden van korte open vragen of het vrij ophalen van informatie. 7

Methode 102 leerlingen uit VWO 4. 2 x 2 design met retentie interval (5 minuten; 1 week) en leerstrategie (lezen; samenvatten) als factoren. Instructie tekst (500 woorden) Toets: 8 feitjes vragen; 8 begripsvragen. Moeite tijdens het lezen of ophalen gemeten met een 9- puntsschaal. Nut van de gebruikte leerstrategie gemeten met een 9- puntsschaal. Aantal opgehaalde idea units gescoord.

Design Instructiefase Interventie Post-test (na 5 minuten) Post-test (na 1 week) Instructie in leerstrategie (willekeurig) en onderzoek Tekst lezen (7 minuten) Sudoku puzzel Herlezen of Samenvatten (10 minuten) Sudoku Eindtoets voor de helft van de leerlingen (12 minuten)

Resultaten (1) Feitjesvragen Nieuwe APA-regels, p-waardes voluit, behalve kleiner dan .001. Misschien aangeven dat dit om de feitjesvragen gaat Retentie interval: F(1, 101) = 32.46; p = .00 Learning strategy F(1, 101) = 1.10; p = .30 Interactie RI en LS: F(1, 101) = 4.30; p = .04 10

Herlezen Samenvatten Gemiddelde (SD) 5 minuten 5.30 (.28) 5.00 (.27) 1 week 3.05 (.29) 3.95 (.32)

Resultaten (2) Retentie interval: F(1,101) = 8.71; p = .00 Begripsvragen Na toets score Misschien aangeven dat dit om de begripsvragen gaat Legenda ‘natoetsscore’ hier niet dikgedrukt, vorige wel. Retentie interval: F(1,101) = 8.71; p = .00 Learning strategy: F(1,101) = .11; p = .74 Interactie RI en LS: F(1,101) = .03; p = .87 12

Herlezen Samenvatten Gemiddelde (SD) 5 minuten 3.27 (1.52) 3.31 (1.28) 1 week 2.49 (.82) 2.61 (1.26)

Resultaten (3) Moeite: F(1, 98) = 50.58; p < .00. SV: M = 5.08; SD = 1.87 R: M = 2.56; SD = 1.66 Nut: F(1, 97) = 7.79; p < .005. SV: M = 5.69; SD = 2.06 R: M = 4.56; SD = 1.97 Retrieval effort en usefulness in Nederlands vertalen, aangeven dat het om de 9 puntsschalen gaat. Is er ook nog interactie met hoe goed ze het maken en de mate waarin ze het samenvatten bijvoorbeeld bruikbaar vinden? 14

Conclusie Het schrijven van een samenvatting na het lezen leidt tot beter onthouden van feiten na 1 week vergeleken met herbestuderen Het schrijven van een samenvatting na het lezen heeft geen effect op begrijpen Leerlingen geven aan dat het maken van een samenvatting meer moeite kost Leerlingen geven aan dat zij het maken van een samenvatting nuttiger vinden

Discussie Samenvattingen bevatten veel letterlijke informatie uit de tekst. Samenvatten is een complexe vaardigheid die veel oefening behoeft. In de toekomst willen we andere testvormen gebruiken. Zeg je hiermee dat samenvattingen misschien te weinig begrip genereren en dat het puur om letterlijk de tekst nog weten gaat? Wat voor andere testvormen? 16

Vragen?