ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Advertisements

Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Stichting RechtenOnline
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Toekomst van de e-Infrastructuur
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
E-merge, Kennis die samenwerkt
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Workshop Onderzoeksontwerp
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Mobiel leren Is méér dan ‘fun’ Mobiele ondersteuning volgt didactiek Slaat brug tussen belevingswerelden.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Transdisciplinaire projecten
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Inrichten van een dienst Weblectures
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Een digitaal leerplatform
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Dienstverlener & werkgever
Resultaten ICT monitor 2002
Individueel competentietraject
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het E-depot van Rotterdam
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Digitale architectuur
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Transcript van de presentatie:

ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004

ICLON, Universiteit Leiden2 E-merge consortium Deelnemers: Universiteit Maastricht, Haagse Hogeschool, Hogeschool Zuyd, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en Technische Universiteit Delft Doelen: Faciliteren (ICT) innovaties onderwijs (student als regisseur eigen leerproces) en techniek Doelgerichte ondersteuning docenten Onderling toegankelijk maken

ICLON, Universiteit Leiden3 Programma E-merge consortium Onderwijskundige deelprogramma’s: LCMS (exploratie), E-merge community, E-portfolio (keuze en 16 pilots) en E-toetsen (keuze), digitale bibliotheek (zoeken informatie), LCMS met wiskunde cursussen, didactische modellen, meerwaarde ICT in het onderwijs Technische infrastructuur (uitwisselen data, gebruiks- beheer en toegang, gezamenlijke ontwikkeling, evalu- atie relevante software, beveiliging, hosting labom- geving, overleg met marktpartijen, evalueren blackboard, authoring tools)

ICLON, Universiteit Leiden4 Uitgangspunten werkwijze E-merge Nauwe samenwerking met de werkvloer Projecten passen binnen formeel kader bedrijfsplan E-merge Nauw overleg over invulling projecten tussen projectleider (instellingen) en programmaleider (consortium) Lichte organisatie Onderwijs is uitgangspunt (vraaggestuurd, competentiege- richt onderwijs) Taartpuntbenadering (aansluiten lopende projecten, extra middelen voor meer diepgang en uitwisseling) Maken ‘halfproducten’ die bruikbaar zijn voor diverse vakgebieden (geen contentontwikkeling)

ICLON, Universiteit Leiden5 Ervaringen bij selectie en gebruik van software Verkleinen risico’s bij keuze software. Denk aan: onderhoud, noodzakelijke uitbreidingen, kosten, deskundige ondersteuning, continuïteit, te snel ad hoc keuzes Instellingen kunnen de tijd nemen voor beslissing over keuze software Inzet deskundigen uit meerdere instelling: beter en objectiever oordeel software Samen sterk bij onderhandelingen met bedrijfsleven: Harvest Road, Livelink, Blackboard, TMS / Easy Generator, Lectora, Stoas, Vigor Plaza en E-portaro

ICLON, Universiteit Leiden6 Samenwerking Hoe? –Werken aan projecten (pilots, productvergelijking en exploratie) –Communicatie via studiedagen doc, stud, tech, opl.m.), E-merge community, nieuwsbrief voor groep van gebruikers, blackboardomgeving, website, rapporten –Gezamenlijk gebruik software via labomgeving Ervaringen? –Hoe en welke afspraken moet je maken over uitvoering projecten –Inzet personeel blijkt problematisch –Via Instellingen: aanreiken ideeën projecten, uitwerken opzet projecten, stimuleren betrokkenheid medewerkers en gebruik van resultaten –Via Consortium: ontwikkelingsprojecten, bijhouden ontwikkelingen en de betekenis voor de instellingen

ICLON, Universiteit Leiden7 Ervaringen inzet ICT in het Onderwijs LCMS, E-portfolio en E-toetsen breder en deskun- diger aangepakt en (basis)informatie beschikbaar Meer gemeenschappelijkheid (niet voor iedere opleiding een eigen portfolio of LCMS) Opbouw groep ervaren medewerkers Up-to-date blijven van ontwikkelingen Groeiend inzicht in wensen (als onderwijskundige): Geen goede onderwijskundige analyses/modellen versie software engineering en veel meer richten op de Homo Zappiens (W. Veen)

ICLON, Universiteit Leiden8 Competentiegericht onderwijs en ICT Welke ondersteuning is gewenst en wat doet E-merge? Studenten worden ondersteund bij hun groepswerk Gebruik van standaard software, krijgt aandacht in fase 2 E-merge (aanbieden informatie, communicatie) Ontwikkeling competenties kan gevolgd worden E-portfolio (OP3.1, OP3.2 en OP3.3)) Student kan informatie vinden (bibliotheken) Aanbieden bronnen en instrumenten voor informatiemanagement (OP1.4)

ICLON, Universiteit Leiden9 Competentiegericht onderwijs en ICT Beschikbaarheid cursussen via website (single log on) Student kan cursus vinden die hij wenst Toegang leerbronnen door opbouw repositories, toegang en registratie schil (OP1.1 en 1.5 en TI1 en TI2) Docent kan cursus maken of selecteren Gebruik van LCMS, repositories TI1 en TI8 Digitale toetsen kunnen gebruik worden Vergelijking E-toetsen, nieuwe versie blackboard is ok Software moet beschikbaar zijn en werken Inrichten labomgeving (TI1 en TI5) Docent krijgt steun waar nodig Uitwisselen ervaringen via de E-merge community (OP2)