De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Advertisements

OUDERINFORMATIEAVOND
Digitaal platform voor Employability
Presentatie Procedure naar het VO
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Stichting RechtenOnline
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Pilotprogramma ‘Studiekeuzegesprekken: wat werkt?’ Janina van Hees, SURFfoundation.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Valorisatie Programma Rotterdam
De schakel tussen kennis, markt en maatschappij
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ROC van Twente Startbijeenkomst LOB d.d. 16 februari 2011
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Stand van zaken E-Learning HBO en BVE 19 april 2002 Drs. E. van Popta Citowoz bv Breda
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Inleiding senior games BSI dag 27 mei % Nederlandse bevolking 50 plus.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Metamorfoze nationaal programma voor de conservering van bibliotheekmateriaal informatieve bijeenkomst Commissie Bibliotheken, Raad voor Cultuur KB 15.
Schitterende Organisaties®
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
Themadag 18 november 2011 WELKOM 4 Themadag 18 januari 2011 Hogeschool van Amsterdam Programma: 10.30uOpening Actuele ontwikkelingen Domein 11.00uStand.
© Prof.dr Jouke van Dijk TxU-4, 29 april 2004 Evaluatie - 4 Hoogeveen, 29 april 2004 Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse Faculteit.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Inrichten van een dienst Weblectures
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
21 maart 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Optimaliseren BPV keten
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , NNV Landelijke Practicumdag.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Eénjarige Master Software Engineering
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
E-Xperimenteren Plus Project van de Digitale Universiteit Leendert van Gastel, UvA Jan Mulder, VU , LabVIEW in Education.
E-Xperimenteren Plus Leendert van Gastel, UvA Piet Blankert, VU , DU Innovatium.
Transformatie Digitale Universiteit Frank Kresin januari /25 Bijdragen aan transformatie: projecten en resultaten van de Digitale Universiteit Frank.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Stellingwerfcollege voorlichting decanaat.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Transcript van de presentatie:

De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager

Presentatie - naam Partners in de Digitale Universiteit Wetenschappelijk Onderwijs: Universiteit van Amsterdam Vrije Universiteit Universiteit Twente Open Universiteit Hoger Beroeps Onderwijs: Hogeschool InHolland Fontys Hogescholen Hogeschool van Utrecht Hogeschool van Amsterdam Saxion Hogescholen Hogeschool van Rotterdam

Presentatie - naam Structuur DU in 2004

Presentatie - naam Programma’s en Projecten 2001 Drie ontwikkelprogramma’s na medio 2001 (M€ 9) : - Ontwikkeling van online leermaterialen voor: economie, rechten, e-business, lerarenopleiding - Instrumentatie van het leerproces door: digitaal portfolio, virtueel bedrijf, kennistoetsen lerarenopleidingen tweedegraads, basisonderwijs - Expertiseopbouw & verspreiding expertisecentrum: diverse projecten voor opleidingsmanagers, staf, onderwijskundigen (implementatie, visie, enz.); opzetten van scholingstrajecten Elektronische LeerOmgeving (ELO) Exploitatie via een Educational Service Provider (ESP)

Presentatie - naam Programma’s en Projecten 2002 Ontsluiting van bestaand materiaal (M€ 2) versnellingsactie, naast doorlopen programma 2001 Doel: ontwikkeling/aanpassing van (deels) bestaande zaken Totaal 16 projecten: 9 k€ 200 voorbeelden: - interactieve videocase bedrijfsinnovatie - online leermodule milieu-effect rapportage - onderwijsweb kennistechnologie - Nederlandse cultuurgeschiedenis - data analyse - methodisch en efficiënt wetensch.informatie zoeken - streaming media voor digitaliseren hoorcolleges

Presentatie - naam Programma’s en Projecten 2003 Programmalijnen in Meerjarenplan (M€ 8.5): - Digitale leermaterialen - Digitaal toetsen, assessments, portfolio - Leren & begeleiden op afstand: duaal, virtueel, internat. - Expertise opbouw en verspreiding Twee rondes voorstellen, start projecten in februari en mei 9 van 28 outlines goedgekeurd in januari van 34 outlines goedgekeurd in maart 2003 Totaal 23 nieuwe projecten in de definitiefase Veel gericht op expertise, instrumenten en concepten Weinig op nieuwe leermaterialen: 4

Presentatie - naam Programma’s en Projecten 2004 Programmalijnen en nieuwe projectsoorten (k€ 8.000): Domeinprogramma’s, schakelprogramma’s, kleine projecten (verkennend, risicodragend) 26 projecten (van 60 outlines) starten vanaf januari 2004: 3 opleidingsgerichte programma’s (sector, domein) 3 schakelprogramma’s 8 projecten gericht op nieuwe leermaterialen opnieuw veel expertise, instrumenten en concepten

Presentatie - naam Programma’s en Projecten 2005 Transformatie van opleidingen als nieuwe focus (k€ 8.500): resultaat van strategiediscussie programma met soorten programma’s en projecten: A transformatie: opleidingen centraal B domeinoverstijgend, expertise, kleine projecten C implementatie Proces: ideeënronde: 126 voorstellen, 44 geaccepteerd voor outline en 35 ingediend plus 10 voor het programma bedrijfskunde en economie plus 12 inmiddels al gestart in het programma informatica Advies 30.11Besluit 8.12

Presentatie - naam Conclusies over ontwikkelingen in de programmering De programmering in hoofdlijnen over de jaren heen: 2001grote projecten zonder structuur en inbedding 2002opportunistisch en ad hoc zonder basis 2003multi-projecten in algemene programmalijnen 2004idem, maar meer diversiteit in projecttypen, eerste domeinprogramma’s en meer accent op opleidingen 2005opleidingen als focus, daarnaast projectmogelijkheden voor domeinoverstijgend, expertise, e.a., implementatie 2006??? domeinprogramma’s en instellingsprioriteiten, domeinoverstijgende en verkennende projecten, expertise tenderen waar die nog ontbreekt

Presentatie - naam Conclusies over het proces samenwerken voor toegevoegde waarde Plussen en minnen over verleden, heden en toekomst: + Flexibel programmeren: samenwerken is bewegen + Opleidingen als focus: ontwikkelen van producten en diensten voor vraaggerichte omslag van onderwijs + Exploitatie is eis: gebruik en onderhoud, dan ev. implementatie + Factor in transformatieontwikkeling van de partners +/- Eisen en specificaties ontwikkelen voor ict-systemen is akkoord, maar niet het ontwikkelen van de systemen zelf voor exploitatie - Geen subsidieverstrekkende instantie - Minder besteden aan ontwikkeling (onderwijskundige) expertise - Geen projecten voor één partner of die al zijn gedaan - Geen projecten die intern afgevallen zijn - Geen opportuniteit voor werkgelegenheid van medewerkers