Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum
Overzicht EML en IMS Learning Design (IMS LD) Wat heb je er aan alweer? Huidige stand van zaken Samenvatting
EML and Learning Design - historie Educational Modelling Language (EML) taal om leereenheden in te modelleren ontwikkeld door OUNL, begonnen in 1997 specificatie publiek beschikbaar in XML Award 2002 binnen gebracht in standaardisatiewereld, basis voor: IMS Learning Design v1.0 Final Specification goedgekeurd 10 februari 2003 EML in ‘maintenance mode’ Er zijn verschillen (zie later)
IMS Global Learning Consortium, Inc. In 1997 opgericht, twee doelen: “ Defining the technical specifications for interoperability of applications and services in distributed learning” “Supporting the incorporation of the IMS specifications into products and services worldwide” Denk aan: uitwisselbaarheid van inhoud, maar ook inkoop van stukken software OUNL is contributing member (stemrecht) Ook Apple, Blackboard, Microsoft, WebCT, Cisco, Sun, Texas Instruments, …+/- 50 leden
Wat heb je er aan alweer? Eerste stapjes in de wereld van e-learning Downloaded Microsoft’s LRN 3.0 Toolkit Downloaded voorbeelden van e-learning content packages Zag er goed uit ….
Zag er goed uit, maar … Spannende content misschien, maar ieder voorbeeld was wel een variatie op het vorige Leren leek wel het consumeren van content Ondersteuning was page turning Is dit nu de stijl van e-learning waar de IMS specificaties op mikken?
Van leerobjecten naar leeractiviteiten Hoe zit het met gevallen waarin geleerd wordt zonder leerobjecten,... hoe met gevallen waarin lerenden samen een probleem proberen op te lossen,... en waar zijn de docenten gebleven? (EML &) IMS-Learning Design: leereenheden Het modelleren van leeractiviteiten van individuen en groepen, gericht op het bereiken van leerdoelen en gebruikmakend van leerobjecten.
Centrale begrippen van IMS-LD Personen werken aan het bereiken van doelen ieder in zijn eigen rol door het uitvoeren van leeractiviteiten of ondersteuningsactiviteiten in een omgeving die hen daarbij steun biedt door middel van leerobjecten en diensten Er is een analogie met een toneelstuk ….
play Act 1Act 2Act 3Act 4Act 5 Role-part 1 Role-part 2 Role-part 4 Role-part 5 Role Activity Environment Learning objects Learning services Activity- Description
Wie doet wat en wanneer?
Het maken IMS-LD ‘leerervaringen’ Leerprocessen worden gemodelleerd in de IMS- LD-‘taal’ Deze modellen worden ‘afgespeeld’ in een ‘speler’ (software) die IMS-LD kan interpreteren Dit proces is analoog aan het aanmaken van onderwijsmateriaal in HTML en het afspelen daarvan in een browser
Authoring t.o.v. afspelen LD PlayerRun toolRepository Unit of Learning Run Authoring Learner & Staff Administration Unit of Learning Learner & staff details Design timeRun time
Hoe ziet het eruit in een speler? voorbeeld in Edubox prototype ontwikkeld om EML te testen Edubox ‘loopt op’ EML, niet op LD
Huidige stand van zaken (1)
Huidige stand van zaken (2) Edubox 3 player in productie bij OUNL Aan het kijken naar migratie pad naar IMS LD OUNL nog steeds bezig binnen IMS Ontwikkelen van best practices rondom het gebruik van IMS LD met andere specs Valkenburg Group Bezig met opschrijven van e-learning architectuur Europees project Alfanet bouwt IMS LD engine Executeerbaarheid/scheduling van activiteiten aangepakt voor programmeurs
Samenvatting EML is dead, long live IMS Learning Design ‘Standaard’ om verder te gaan dan ‘lone-learners reading from screens’ naar het orkestreren van individu- en groeps leeractiviteiten gericht op het bereiken van leerobjectieven IMS-LD maakt een didaktische benadering van leerobjecten mogelijk meer op