Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evolutie! Inhoudsopgave: 1. Evolutie diersoorten en de mens.
Advertisements

in de Bouw Digitale informatie uitwisseling tussen aannemers en leveranciers Harrie Rosink, 9 september 2009.
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Educational model for assessment
Het Nieuwe Werken De optimale werkplek Olivier van Noort Product Manager – Windows Microsoft B.V. Bastiaan de Wilde Solution.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Intergenerationele en interculturele communicatie tot stand brengen en beroepsvaardigheden transparant maken Final confere 011 in Sofia 1.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
LCMS-pakketevaluatie Frank Kresin Michiel van Geloven oktober 2002.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Presentation Of Learning
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
© 2002 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied,
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Blackboard en de UB Introdia (hetgeen zoals jullie weten het meervoud van introdium is)
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Nooit meer met de rug naar de klas?
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
T TNO Bouw Hans Schevers, Promovendus Productmodellen in de bouw.
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
EML en IMS Learning Design
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Burgerinitiatieven.
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Webbrowsers Inhoudsopgave  Webbrowser  Geschiedenis  Verschillende webbrowsers Bekende webbrowsers Minder bekende webbrowsers  Vergelijking.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
BPM – Les 3 Modelling bij BPM Standaarden BAM v22.

ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
“IT’S THE DATA STUPID..!” WAGENINGEN UNIVERSITEIT EN RESEARCH CENTRE.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Presentatie EduCheck SOML
Kennis delen.
SLTN Inter Access ontzorgt ICT
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Burgerschap Samenwerkend leren
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Educational support & innovation
LOREnet feb
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Is testen een project op zich?
Software Development fundamentals
Mixed-Signal Design Engineer
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum

Overzicht ­EML en IMS Learning Design (IMS LD) ­Wat heb je er aan alweer? ­Huidige stand van zaken ­Samenvatting

EML and Learning Design - historie ­Educational Modelling Language (EML) ­taal om leereenheden in te modelleren ­ontwikkeld door OUNL, begonnen in 1997 ­specificatie publiek beschikbaar in ­XML Award 2002 ­binnen gebracht in standaardisatiewereld, basis voor: ­IMS Learning Design v1.0 Final Specification ­goedgekeurd 10 februari 2003 ­EML in ‘maintenance mode’ ­Er zijn verschillen (zie later)

IMS Global Learning Consortium, Inc. ­In 1997 opgericht, twee doelen: ­“ Defining the technical specifications for interoperability of applications and services in distributed learning” ­“Supporting the incorporation of the IMS specifications into products and services worldwide” ­Denk aan: uitwisselbaarheid van inhoud, maar ook inkoop van stukken software ­OUNL is contributing member (stemrecht) ­Ook Apple, Blackboard, Microsoft, WebCT, Cisco, Sun, Texas Instruments, …+/- 50 leden ­

Wat heb je er aan alweer? ­Eerste stapjes in de wereld van e-learning ­Downloaded Microsoft’s LRN 3.0 Toolkit ­Downloaded voorbeelden van e-learning content packages ­Zag er goed uit ….

Zag er goed uit, maar … ­Spannende content misschien, maar ieder voorbeeld was wel een variatie op het vorige ­Leren leek wel het consumeren van content ­Ondersteuning was page turning ­Is dit nu de stijl van e-learning waar de IMS specificaties op mikken?

Van leerobjecten naar leeractiviteiten ­Hoe zit het met gevallen waarin geleerd wordt zonder leerobjecten,... ­hoe met gevallen waarin lerenden samen een probleem proberen op te lossen,... ­en waar zijn de docenten gebleven? ­(EML &) IMS-Learning Design: leereenheden ­Het modelleren van leeractiviteiten van individuen en groepen, gericht op het bereiken van leerdoelen en gebruikmakend van leerobjecten.

Centrale begrippen van IMS-LD ­Personen werken aan het bereiken van doelen ­ieder in zijn eigen rol ­door het uitvoeren van leeractiviteiten of ondersteuningsactiviteiten ­in een omgeving die hen daarbij steun biedt ­door middel van leerobjecten en diensten ­Er is een analogie met een toneelstuk ….

play Act 1Act 2Act 3Act 4Act 5 Role-part 1 Role-part 2 Role-part 4 Role-part 5 Role Activity Environment Learning objects Learning services Activity- Description

Wie doet wat en wanneer?

Het maken IMS-LD ‘leerervaringen’ ­Leerprocessen worden gemodelleerd in de IMS- LD-‘taal’ ­Deze modellen worden ‘afgespeeld’ in een ‘speler’ (software) die IMS-LD kan interpreteren ­Dit proces is analoog aan het aanmaken van onderwijsmateriaal in HTML en het afspelen daarvan in een browser

Authoring t.o.v. afspelen LD PlayerRun toolRepository Unit of Learning Run Authoring Learner & Staff Administration Unit of Learning Learner & staff details Design timeRun time

Hoe ziet het eruit in een speler? ­voorbeeld in Edubox ­prototype ontwikkeld om EML te testen ­Edubox ‘loopt op’ EML, niet op LD

Huidige stand van zaken (1)

Huidige stand van zaken (2) ­Edubox 3 player in productie bij OUNL ­Aan het kijken naar migratie pad naar IMS LD ­OUNL nog steeds bezig binnen IMS ­Ontwikkelen van best practices rondom het gebruik van IMS LD met andere specs ­Valkenburg Group ­Bezig met opschrijven van e-learning architectuur ­Europees project Alfanet bouwt IMS LD engine ­Executeerbaarheid/scheduling van activiteiten aangepakt voor programmeurs

Samenvatting ­EML is dead, long live IMS Learning Design ­‘Standaard’ om verder te gaan dan ‘lone-learners reading from screens’ naar het orkestreren van individu- en groeps leeractiviteiten gericht op het bereiken van leerobjectieven ­IMS-LD maakt een didaktische benadering van leerobjecten mogelijk meer op