Promoveren - zo doe je dat ! Kees Gelderman 22 april 2004
Voorsprong op aio’s ! ! ! (2) schrijven en structuren Al meer ervaring met: (1)projecten managen (3) vakgebied (4) onderzoek
- Toekomst van de faculteit What’s in it for me? - Arbeidsmarktpositie - Persoonlijke ontwikkeling
1. Onderwijs ≠ Onderzoek Bijv. studietaken, cases, scripties, thema’s 2. In aanleg: heel veel ! Wat heeft mijn onderwijs eraan? Dus …. niet combineren ! ! !
Verhoudingen en rollen Promotor = kwaliteitsbewaker Meester - Gezel Systeem Promovendus = verkoper
Quiz-vraag: wat is de beste volgorde? PromotorOnderwerp Opzet/planningProbleemstelling Vakgebied
??? maar,….. 5. Promotor 2. Onderwerp 4. Opzet/planning 3. Probleemstelling 1. Vakgebied
dus,….. 5. Promotor 2. Onderwerp 4. Opzet/planning 3. Probleemstelling 1. Vakgebied
… meester-gezel Opzet / planning Promotor Probleemstelling Onderwerp Vakgebied
- motivatie,maar óók intern - vindingrijk,maar óók handigheid - eigenwijs,maar óók willen leren De “is-het-wat-voor-mij?”- checklist ‘lat’-management - structureren,maar óók schrijven
Falen of slagen ? Maar…. wat maakt het GROTE verschil? Veel factoren
“Critical incidents” Omgaan met - vastzitten en - tegenslagen
- niet alleen blijven piekeren en malen - collega’s, congressen, co-promotor, etc. - “consult knowledgeable others” Wat helpt bij vastzitten?
“gewoon doorgaan” Wat helpt bij tegenslagen?
Remember …. 3. Deal with critical incidents 1. Give it top priority 4. Enjoy the ride …. 2. It’s your party - Take control