Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
HAVISTEN COMPETENT
Zoektocht nieuw bestuur
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Loopbaanontwikkeling
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vapro -D Month Year Givaudan.
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Achtergronden & Opzet April De chemische industrie in de media:
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Vereniging FORUM voor Volkshuisvesting. Wat Waarom Wie Waar En verder Vereniging voor Volkshuisvesting Opgericht in 1988 door onder anderen: studenten.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
V1 stage - Blok 4.
Begeleiding startende leraren
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leren in online netwerken voor kennisdeling en kennisontwikkeling Peter Sloep en Marcel van der Klink CELSTEC, Open Universiteit
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Talent in Ontwikkeling
Voorbereid op Stage Les 4.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Het nieuwe solliciteren:
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Honoursonderwijs in HBO
Richtlijnen voor de casustoets
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Praktijkervaring en reflectie
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Talent in Ontwikkeling
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Gepersonaliseerd leren:
De driehoeksverhouding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Talent in Ontwikkeling
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Achtergronden & Opzet April 2009.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Betere verbindingen met onderzoek
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands

Achtergrond en opzet UHD bij Celstec: Leren van professionals Actief binnen verschillende verenigingen waaronder ATEE en Velon Presentatie (ogv onderzoek ATEE en Boek) 1)Inductieproces 2)Sterke kanten en uitdagingen 3)Taken 4)Support 5)Behoefte, voorstellen verbetering 6)Boek Becoming a Teacher Educator 7)Discussie

Wat is inductie Inductie: proces van ingroeien in de professie (socialisatie in beroep) Ingroeien: a) praktisch in lerarenopleiding b) in beroep zelf Beginnende Lero vaak ouder dan starters in andere beroepen Beroep Lero ligt dicht tegen oude beroep Erkenning verschil is basis voor transitie  Discussiepunt: is er wel erkenning voor verschil

Sterke kanten & Uitdagingen in inductieperiode Leeftijd studenten vs vroegere leerlingen Motivatie studenten Twijfel aan vakinhoudelijke kennis en ped-did expertise (leerstijlen studenten, coaching, assessment) Gevoelens van ‘overleven’ en ‘op jezelf terug geworpen’ Ervaring in vroegere beroep (docent) is pré Vermogen om eigen werk te organiseren is pré Enthousiasme en nieuwsgierigheid Vermogen tot relativeren, minder hoge eisen stellen Ook zelf accepteren dat je beginner bent Kies lesvormen die minder voorbereiding vragen  Herken je dit, doe je dit?

Taken Gevarieerd, maar wel meteen volledig meedraaien Verzorgen van lessen belangrijkste taak, maar daarnaast ook: -Individuele begeleiding -Stagebegeleiding -Curriculumontwikkeling -Begeleiding afstudeerders -Onderzoek wordt niet/nauwelijks genoemd  Hoe wordt in jouw organisatie besloten over takkenpakket? Kun jij zelf meebeslissen over inhoud takenpakket ?

Ervaren support en behoefte aan support Ervaren support Er is soms sprake van mentor (wisselende kwaliteit) Deelname aan workshops, cursussen, studiedagen Met collega’s uitwisselen en reflecteren (vooral spontaan, ad hoc) Behoefte aan support (met name meer gestructureerde inductieperiode) Meer over organisatorische inductie: wie, wat waar Je collega’s aan werk zien Samen met collega’s voorbereiden en uitvoeren Meer tijd voor je werkzaamheden (bv. voor voorbereiden)  Herken je dit?

Boek Becoming a Teacher Educator Wortels boek liggen in RDC Professional Development of Teacher Educators: Is één van de RDC’s van de ATEE en is ook een hele actieve (boek, themanummer, winterconferentie in voorbereiding) RDC onderzoek gedaan in verschillende Europese landen naar inductie van lerarenopleiders (zie nr. 4 Tijdschrift voor Lerarenopleiders) Boek geschreven door en voor lerarenopleiders Is geen typisch wetenschappelijk boek, maar wel gefundeerd Per hoofdstuk auteurs uit verschillende landen Driedeling: 1) Inductie, 2) aspecten werk 3) Onderzoek

Discussie Beginners worden niet altijd erkend (en behandeld) als beginners Kwaliteit van Lerarenopleiders is belangrijk. Maar dat wordt onvoldoende weerspiegelt in datgene wat lerarenopleidingen doen om de inductie succesvol te maken HRM-beleid van lerarenopleidingen is onderontwikkeld: vraagtuk van professionele ontwikkeling is vooral een vraagstuk van de individuele lerarenopleider Het is verstandig om niet uitsluitend afhankelijk te zijn van de support in je eigen opleidingsinstituut, maar juist om contact met anderen (BeLeRo) te zoeken Het zou goed zijn een manual te maken voor lerarenopleidingen die hen helpt de inductie meer gestructureerd vorm te geven