Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Achtergrond en opzet UHD bij Celstec: Leren van professionals Actief binnen verschillende verenigingen waaronder ATEE en Velon Presentatie (ogv onderzoek ATEE en Boek) 1)Inductieproces 2)Sterke kanten en uitdagingen 3)Taken 4)Support 5)Behoefte, voorstellen verbetering 6)Boek Becoming a Teacher Educator 7)Discussie
Wat is inductie Inductie: proces van ingroeien in de professie (socialisatie in beroep) Ingroeien: a) praktisch in lerarenopleiding b) in beroep zelf Beginnende Lero vaak ouder dan starters in andere beroepen Beroep Lero ligt dicht tegen oude beroep Erkenning verschil is basis voor transitie Discussiepunt: is er wel erkenning voor verschil
Sterke kanten & Uitdagingen in inductieperiode Leeftijd studenten vs vroegere leerlingen Motivatie studenten Twijfel aan vakinhoudelijke kennis en ped-did expertise (leerstijlen studenten, coaching, assessment) Gevoelens van ‘overleven’ en ‘op jezelf terug geworpen’ Ervaring in vroegere beroep (docent) is pré Vermogen om eigen werk te organiseren is pré Enthousiasme en nieuwsgierigheid Vermogen tot relativeren, minder hoge eisen stellen Ook zelf accepteren dat je beginner bent Kies lesvormen die minder voorbereiding vragen Herken je dit, doe je dit?
Taken Gevarieerd, maar wel meteen volledig meedraaien Verzorgen van lessen belangrijkste taak, maar daarnaast ook: -Individuele begeleiding -Stagebegeleiding -Curriculumontwikkeling -Begeleiding afstudeerders -Onderzoek wordt niet/nauwelijks genoemd Hoe wordt in jouw organisatie besloten over takkenpakket? Kun jij zelf meebeslissen over inhoud takenpakket ?
Ervaren support en behoefte aan support Ervaren support Er is soms sprake van mentor (wisselende kwaliteit) Deelname aan workshops, cursussen, studiedagen Met collega’s uitwisselen en reflecteren (vooral spontaan, ad hoc) Behoefte aan support (met name meer gestructureerde inductieperiode) Meer over organisatorische inductie: wie, wat waar Je collega’s aan werk zien Samen met collega’s voorbereiden en uitvoeren Meer tijd voor je werkzaamheden (bv. voor voorbereiden) Herken je dit?
Boek Becoming a Teacher Educator Wortels boek liggen in RDC Professional Development of Teacher Educators: Is één van de RDC’s van de ATEE en is ook een hele actieve (boek, themanummer, winterconferentie in voorbereiding) RDC onderzoek gedaan in verschillende Europese landen naar inductie van lerarenopleiders (zie nr. 4 Tijdschrift voor Lerarenopleiders) Boek geschreven door en voor lerarenopleiders Is geen typisch wetenschappelijk boek, maar wel gefundeerd Per hoofdstuk auteurs uit verschillende landen Driedeling: 1) Inductie, 2) aspecten werk 3) Onderzoek
Discussie Beginners worden niet altijd erkend (en behandeld) als beginners Kwaliteit van Lerarenopleiders is belangrijk. Maar dat wordt onvoldoende weerspiegelt in datgene wat lerarenopleidingen doen om de inductie succesvol te maken HRM-beleid van lerarenopleidingen is onderontwikkeld: vraagtuk van professionele ontwikkeling is vooral een vraagstuk van de individuele lerarenopleider Het is verstandig om niet uitsluitend afhankelijk te zijn van de support in je eigen opleidingsinstituut, maar juist om contact met anderen (BeLeRo) te zoeken Het zou goed zijn een manual te maken voor lerarenopleidingen die hen helpt de inductie meer gestructureerd vorm te geven