EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
Colin Tattersall Brits, Informaticus; Achtergrond: help systemen, XML-gebaseerde authoring/content management systemen; Bij OUNL sinds 1 Nov Onderwijstechnologish expertisecentrum (OTEC): 100+ mensen Missie: zowel nationaal als internationaal, een toonaangevende partij op het gebied van de ontwikkeling en innovatie van het onderwijs.
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
IMS Global Learning Consortium, Inc. In 1997 opgericht, twee doelen: “ Defining the technical specifications for interoperability of applications and services in distributed learning” “Supporting the incorporation of the IMS specifications into products and services worldwide” Denk aan: uitwisselbaarheid van inhoud, maar ook inkoop van stukken software OUNL is contributing member (stem recht) Ook Apple, Blackboard, Microsoft, WebCT, Cisco, Sun, Texas Instruments, …+/- 50
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
EML and Learning Design Educational Modelling Language (EML) Door OUNL eind jaren negentig ontwikkeld Beschikbaar gesteld: december 2000 Opgenomen in standardisatieproces, vormt basis voor …. IMS Learning Design v1.0 Final Specification Approved: 10 februari 2003
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
Mijn eerste stappen in e-learning Microsoft’s LRN 3.0 Toolkit ge-download; IMS Content Packaging IMS Meta-data Alle voorbeeld “content packages” ge-download; Things were looking good ….
Things were looking good, maar … Sommige inhoud interessant maar elk voorbeeld was eigenlijk een klein variant van de vorige; Leerproces = het consumeren van inhoud Ondersteuning lijkt op “page-turning” Leidt het gebruik van de IMS specifications naar dit type e-learning?
Focus op de ‘learning’ in e-learning Denk aan leersituaties waarin er geen leerobjecten zijn. Denk aan leersituaties waarin een groep studenten aan het oplossen van een probleem samenwerkt. Waar zijn de leraren/begeleiders/ …? Van learning objects naar learning activities: Learning Design Modelling the performance of individual and group learning activities designed to attain learning objectives and, in the process, making use of learning objects.
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
Hoe maak je een IMS-LD leerervaring? 1.Modeleer een leerproces in de IMS-LD ‘taal’ 2.Speel dit model af in een IMS-LD-aware speler; Lijkt op het proces van het beschrijven van inhoud met HTML en het interpreteren hiervan door een browser
IMS-LD concepts People act in different roles working towards certain objectives by performing learning and/or support activities within an environment, consisting of learning objects and services used in the performance of the activities. Lijkt op een toneelstuk ….
play Act 1Act 2Act 3Act 4Act 5 Role-part 1 Role-part 2 Role-part 4 Role-part 5 Role Activity Environment Learning objects Learning services Activity- Description
Wie doet wat, wanneer?
Maar wat zien studenten en docenten? Het modeleren van een leerproces is één ding, een leerervaring is iets anders; Hierbij een paar screenshots van de EML player versie 2 …
Terugkijken op IMS-LD concepten People act in different roles Studenten en begeleider working towards certain objectives Het begrijpen van leertechnologie standaarden by performing learning and/or support activities Vragen beantwoorden, bediscussiëren, lezen, … within an environment, consisting of learning objects and services used in the performance of the activities. Discussieforum, stof over standaarden, …
Andere EML/IMS LD aspecten Mediumneutraliteit Make once, publish many Personalisering intake questionnaire => eerst aandacht voor een gerelateerd onderwerp dan pas het kernonderwerp Aangeven van interessegebied => opzetten van groepen rondom deze gebieden En nog meer: notificaties, time-limits, sequencing van alternatieven, ….
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
Hergebruik en IMS-LD IMS LD maakt een scheiding tussen leerobjecten/diensten en het onderwijsmodel. Een learning design kan in verschillende gebieden toegepast worden: PGL in psychologie, informatica, sociologie, … Een leerobject kan in verschillende learning designs gebruikt worden Een kaart van Noord Korea: geprogrammeerde instructie, PGL, Role-playing exercise
Overzicht Wie ben ik? Leertechnologie standaarden en IMS Relatie tussen EML & IMS Learning Design Waarom is IMS-LD belangrijk? IMS-LD in een vogelvlucht Hergebruik in IMS-LD Samenvatting
Samenvatting: EML/IMS Learning Design Er is nu een IMS specificatie op het gebied van pedagogie Hierdoor komen leren en het leerproces op de agenda van leveranciers te staan; ‘Standaard’ om verder te gaan dan ‘lone-learners reading from screens’ naar het orkestreren van individu en groeps leeractiviteiten gericht op het bereiken van leerobjectieven