EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Educational model for assessment
Voor meer informatie: Link Invent Design: Externe promotor : Jean Van der Biest
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Michel Visser Founder EesySoft
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Programma Open Standaarden en Open Source Software voor de Overheid dinsdag 6 april 2004 Open Source Software en Open Standaarden Standaards in samenwerking,
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
ROMA Colin Tattersall, Bert van den Berg, René van Es, José Janssen, Jocelyn Manderveld, Hub Kurvers, Francis Brouns, Wim Waterink, Catherine Bolman, Pierre.
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Docentontwerpteams en self-efficacy
Nooit meer met de rug naar de klas?
Informatiesystemen in de Bouw
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Minicollege Service Oriented Architecture
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
EML en IMS Learning Design
Jaap van Lakerveld Directeur
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
HTML LEON KLOOS,AMO1B.. INHOUDSOPGAVE Over HTML. Coderingen. Geschiedenis van HTML.
1 Introductie next MCT - Programmeren 2 © S. Walcarius Waarom java? programma machinetaal (.exe) compilen platformspecifiek Een exe programma.
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
The making of NEN 1010: september 2015
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
CLIL-didactiek voor Duits
Justian Knobbout Promovendus bij het lectoraat Digital Smart Services
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
RDM bij Saxion De onderzoeker Verantwoording Hergebruik Integriteit
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Educational support & innovation
Jannes Huisman Senior coach
Agro Data Cube: Big Data faciliteit voor open innovatie
Mixed-Signal Design Engineer
The Future Teacher 3.0.
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

Colin Tattersall ­Brits, Informaticus; ­Achtergrond: help systemen, XML-gebaseerde authoring/content management systemen; ­Bij OUNL sinds 1 Nov ­Onderwijstechnologish expertisecentrum (OTEC): ­100+ mensen ­Missie: zowel nationaal als internationaal, een toonaangevende partij op het gebied van de ontwikkeling en innovatie van het onderwijs.

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

IMS Global Learning Consortium, Inc. ­In 1997 opgericht, twee doelen: ­“ Defining the technical specifications for interoperability of applications and services in distributed learning” ­“Supporting the incorporation of the IMS specifications into products and services worldwide” ­Denk aan: uitwisselbaarheid van inhoud, maar ook inkoop van stukken software ­OUNL is contributing member (stem recht) ­Ook Apple, Blackboard, Microsoft, WebCT, Cisco, Sun, Texas Instruments, …+/- 50 ­

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

EML and Learning Design ­Educational Modelling Language (EML) ­Door OUNL eind jaren negentig ontwikkeld ­Beschikbaar gesteld: december 2000 ­Opgenomen in standardisatieproces, vormt basis voor …. ­IMS Learning Design v1.0 Final Specification ­Approved: 10 februari 2003

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

Mijn eerste stappen in e-learning ­Microsoft’s LRN 3.0 Toolkit ge-download; ­IMS Content Packaging ­IMS Meta-data ­Alle voorbeeld “content packages” ge-download; ­Things were looking good ….

Things were looking good, maar … ­Sommige inhoud interessant maar elk voorbeeld was eigenlijk een klein variant van de vorige; ­Leerproces = het consumeren van inhoud ­Ondersteuning lijkt op “page-turning” ­Leidt het gebruik van de IMS specifications naar dit type e-learning?

Focus op de ‘learning’ in e-learning ­Denk aan leersituaties waarin er geen leerobjecten zijn. ­Denk aan leersituaties waarin een groep studenten aan het oplossen van een probleem samenwerkt. ­Waar zijn de leraren/begeleiders/ …? ­Van learning objects naar learning activities: Learning Design ­Modelling the performance of individual and group learning activities designed to attain learning objectives and, in the process, making use of learning objects.

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

Hoe maak je een IMS-LD leerervaring? 1.Modeleer een leerproces in de IMS-LD ‘taal’ 2.Speel dit model af in een IMS-LD-aware speler; ­Lijkt op het proces van het beschrijven van inhoud met HTML en het interpreteren hiervan door een browser

IMS-LD concepts ­People act in different roles ­working towards certain objectives ­by performing learning and/or support activities ­within an environment, consisting of learning objects and services used in the performance of the activities. ­Lijkt op een toneelstuk ….

play Act 1Act 2Act 3Act 4Act 5 Role-part 1 Role-part 2 Role-part 4 Role-part 5 Role Activity Environment Learning objects Learning services Activity- Description

Wie doet wat, wanneer?

Maar wat zien studenten en docenten? ­Het modeleren van een leerproces is één ding, een leerervaring is iets anders; ­Hierbij een paar screenshots van de EML player versie 2 …

Terugkijken op IMS-LD concepten ­People act in different roles ­Studenten en begeleider ­working towards certain objectives ­Het begrijpen van leertechnologie standaarden ­by performing learning and/or support activities ­Vragen beantwoorden, bediscussiëren, lezen, … ­within an environment, consisting of learning objects and services used in the performance of the activities. ­Discussieforum, stof over standaarden, …

Andere EML/IMS LD aspecten ­Mediumneutraliteit ­Make once, publish many ­Personalisering ­intake questionnaire => eerst aandacht voor een gerelateerd onderwerp dan pas het kernonderwerp ­Aangeven van interessegebied => opzetten van groepen rondom deze gebieden ­En nog meer: notificaties, time-limits, sequencing van alternatieven, ….

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

Hergebruik en IMS-LD ­IMS LD maakt een scheiding tussen leerobjecten/diensten en het onderwijsmodel. ­Een learning design kan in verschillende gebieden toegepast worden: ­PGL in psychologie, informatica, sociologie, … ­Een leerobject kan in verschillende learning designs gebruikt worden ­Een kaart van Noord Korea: geprogrammeerde instructie, PGL, Role-playing exercise

Overzicht ­Wie ben ik? ­Leertechnologie standaarden en IMS ­Relatie tussen EML & IMS Learning Design ­Waarom is IMS-LD belangrijk? ­IMS-LD in een vogelvlucht ­Hergebruik in IMS-LD ­Samenvatting

Samenvatting: EML/IMS Learning Design ­Er is nu een IMS specificatie op het gebied van pedagogie ­Hierdoor komen leren en het leerproces op de agenda van leveranciers te staan; ­‘Standaard’ om verder te gaan dan ‘lone-learners reading from screens’ naar het orkestreren van individu en groeps leeractiviteiten gericht op het bereiken van leerobjectieven