Waarom, wat en hoe? Steven Verjans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Edushock leerfestival
Concept-context ook voor vmbo-t
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Integraal onderwijs met ict
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Workshop Nieuwe begroting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Van idee tot digitaal materiaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
1. Levensbeschouwing en communicatie
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
aangename ont - moeting
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Kennismanagement & Sociale media
Tip 7: wissel je werkvormen af
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Presentatie EduCheck SOML
Gepersonaliseerd leren
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Waarom, wat en hoe? Steven Verjans Blended learning Waarom, wat en hoe? Steven Verjans

FASTER! If we are going in the wrong direction, technology will get us there Blended learning - Steven Verjans A. Haddad, “technologies for education”

Vooraf: Is blended learning een nieuw fenomeen? Niet echt: al lang afwisseling didactische werkvormen Nieuw is specifieke aandacht voor e-didactiek Moet ik bang zijn voor blended learning? Neen Moet ik iets met blended learning? Waarschijnlijk wel, ja Waarom? Belangrijke nieuwe mogelijkheden Blended learning - Steven Verjans

Programma Technologie verandert het onderwijs? Wat is blended learning? Waarom zoveel aandacht voor blended learning? Blended learning 1.0 of 2.0? ( + voorbeelden) Hoger onderwijs tussen twee werelden Blended learning ontwerpen Blended learning - Steven Verjans

Technologie verandert het onderwijs? 1922 1995 1975 1960 1945

Wat is blended learning? Verschillende mogelijke definities. (zie Fransen 2006a) Een combinatie van face-to-face en online leren. Een mix van verschillende media en gereedschappen Een mix van verschillende didactische strategieën Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Werkdefinitie ’Blended learning omvat een mix van e-learning en andere vormen van onderwijs, waarbij het gaat om de distributiewijze van leerinhouden, vormen van communicatie, didactische strategieën en soorten leeromgevingen in relatie tot type leerprocessen, of om een combinatie hiervan.’ (Fransen, 2006a, p.29) Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Waarom (nu) zo veel aandacht voor blended learning? Omdat ons publiek verandert? Consument vs. co-producent Generatiestudent vs. levenlang lerende Omdat de leercontext verandert? Kennis is overal Specialisatie Omdat er een belangrijk basisingrediënt is bijgekomen Het (sociale) internet Blended learning - Steven Verjans

Didactisch model?

Blended learning - Steven Verjans

Leren 1.0 (Formeel leren) Kwaliteit / certificering / diploma Geslotenheid / structuur Expert-gedreven– focus op individuele prestaties Wij beslissen voor jou – wij weten wat jij moet weten / kennen ICT = vaak gewoon andere manier van uitleveren Blended learning - Steven Verjans

Blended learning 1.0 Powerpoint slides gebruikt tijdens hoorcollege Digitale versie van syllabus Lesopnames Achtergrondmateriaal of illustratief materiaal Online formatieve testen Inzenden van werkstukken Discussieforum (gesloten) FAQ Blended learning - Steven Verjans

Voorbeelden van studenten uit eigen cursus Before Bekijken instructievideo’s Beoordelen goede en slechte voorbeelden (+ discussie) During Bespreking voorbeelden – verdieping discussie Inoefening vaardigheden After Reflectie – lessons learnt Voorbereiden praktijktoets Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Didactisch model?

Bron: http://elearning.surf.nl/e-learning/artikelen/4142

Leren 2.0 (Informeel) Ervaringsgericht / werkplekleren Openheid naar maatschappij / minder structuur Student-gedreven – focus op groepsleren We bepalen samen wat er geleerd wordt – Niemand kan alles weten ICT – Gebruik maken van Web 2.0 middelen Buiten grenzen van (hoge)school Blended learning - Steven Verjans

Blended learning 2.0 Samen online werken aan opdracht op open platform Lesopnames van anderen gebruiken als vergelijking Externe experts via web- of videoconferentie Online vragenuurtje met expert (chat) Online social bookmarking Publiceren van werkstukken en reflecties (blog) Participatie in professionele open discussiegroepen (LinkedIn) Blended learning - Steven Verjans

Voorbeelden http://o28421.ning.com/ http://japanologie.arts.kuleuven.be/ Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

Rol van het hoger onderwijs Enerzijds: veilige en gesloten leeromgeving (middeleeuws klooster) Rust, reflectie, traditie Gecertificeerde kennis, kwaliteit Individuele vorming Anderzijds: poort naar de maatschappij (middeleeuwse gilden en leermeesters) Werkdruk, training, verandering Snel veranderende kennis, kwantiteit Sociale vorming (leermeester & leerjongens) Blended learning - Steven Verjans

Hoger onderwijs: voorbereiden op kennismaatschappij Leren gebruik maken van tools Social bookmarking Informatiebronnen filteren Kennis zoeken, maar ook abonneren (RSS) Kennis delen Veranderende rol docenten Niet alleen meer de expert, maar ook de gids Eén van de vele bronnen van kennis en kunde Blended learning - Steven Verjans

Blended learning ontwerpen (Timmermans, 2010) Wat is de leerbehoefte? Indelen van cursus in onderdelen Nagaan waar het inzetten van een elektronische leeromgeving zinvol is. Koppelen van e-learning activiteiten met klassikale bijeenkomsten Blauwdruk maken van de blended-learning opzet Kleine proefdraai Invoeren in hele cursus Blijf evalueren of het goed werkt en vier het resultaat! Blended learning - Steven Verjans

Wat zijn de leerdoelen? Kennis. De leerlingen moeten iets weten, kennen, benoemen, omschrijven, voorbeelden kunnen geven, etc. Inzicht. De leerlingen moeten iets kunnen verklaren of beredeneren, vergelijkende verbanden leggen, in relatie brengen met andere onderwerpen, vooruitdenken of voorspellen. Toepassing. De leerlingen hebben praktijkervaring opgedaan met de aangeleerde kennis, bijvoorbeeld een gezonde maaltijd samenstellen met behulp van de voedingswijzer, kunnen een kozijn timmeren, een interview houden. Vaardigheden. Hiermee worden algemene vaardigheden bedoeld die los staan van het inhoudelijke onderwerp, bijvoorbeeld onderzoeksvaardigheden, presentatietechnieken en omgaan met moderne media. Attitude. Er is sprake van een attitude-doel als leerlingen zich een mening vormen over een bepaald onderwerp, nadenken over de gevolgen van eigen gedrag, zich bewust worden van een verschijnsel, iets bewust ervaren, etc. Blended learning - Steven Verjans

Kennis, vaardigheden, attitudes (http://edorigami. wikispaces Blended learning - Steven Verjans

Blended learning - Steven Verjans

7 principes van e-didactiek (Simons, 2003) Cursisten werken met elkaar samen Cursisten leren actief Cursisten ontvangen directe feedback Cursisten hebben veel contact met lesgever en met medecursisten. Cursisten leren op verschillende manieren. Cursisten leren in een context. Cursisten krijgen een variëteit aan werkvormen aangeboden Blended learning - Steven Verjans

Leercyclus en leerstijlen (Kolb) Blended learning - Steven Verjans

Leerinhouden en leeractiviteiten Variatie in leervormen Multimediale materialen (her)gebruiken Discussie / rollenspel (online / offline) Complementariteit benutten Leren leren Blended learning - Steven Verjans

En nu heb ik genoeg verteld Vragen Discussie Hoe nu verder? Meer info: http://www.netvibes.com/sverjans Blended learning - Steven Verjans

Referenties Fransen, Jos (2006a): Een nieuwe werkdefinitie van blended learning. Onderwijsinnovatie 8(2), pp. 26-29. http://www.ou.nl/Docs/TijdschriftOI/OI_2_06.pdf Fransen, Jos (2006b): Ontwerpstrategie voor blended learning. Onderwijsinnovatie 8(3), pp. 17-27. http://www.ou.nl/Docs/TijdschriftOI/OI_3_06.pdf Simons, Robert Jan (2003): Eindelijk aandacht voor didactiek van e-learning. HRD-Thema, 4, 18-26. http://home.tiscali.nl/robertjansimons/publicaties/elearning.doc Timmermans, Karline (2010): Succesvol blended learning (eindopdracht Post-HBO opleiding): http://patconsult.files.wordpress.com/2010/12/succesvol-blended-learning.pdf Blended learning - Steven Verjans

Online bronnen Wilfred Rubens’ blog http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/didactisch_gebruik_technologie/ 21 e-Dingen http://www.21edingen.nl/ Toll-Net.be http://toll-net.be/boek/e-didactiek Blended learning - Steven Verjans