Begripsvaliditeit van AC-Dimensies: Een Meta-Analyse Marise Ph. Born, Nanja J. Kolk, en Henk van der Flier Afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

CPB-studie Vernieuwingsimpuls 16 mei 2013 Sander Gerritsen Erik Plug Karen van der Wiel.
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Reactie op: ASAT te hoog? ….. Wie zit er goed? Dr. Paul Franck
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Publicatiestrategie Hoe te publiceren in tijdschriften met een hoge impact factor Marianne van der Heijden 3 juni 2010.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Marise Born De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Op zoek naar verbetering
Titel van de presentatie
1 Fysiek belastend werk. 2 Fysieke belasting Meta-analyse van E.L. Mozurkewich et al –Er werden 58 studies geselecteerd die aan hoge kwaliteitseisen.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Leer de namen van de noten 2
Kwaliteit van meetinstrumenten
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Standaardisatie prestaties VVT
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Elke 7 seconden een nieuw getal
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,2, Halszka Jarodzka 1, Saskia Brand-Gruwel 1, Paul. A. Kirschner 1, Jeano J.P.R. de Bock 2, & Jeroen.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Vormen van studie (ontwerp)
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Maart 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Tweedegraadsfuncties
Obesitas & Schouderdystocie
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
1 Wie durft er nog in een vliegtuig, trein of auto te stappen? Over betrouwbaarheid van software Frits Vaandrager Institute for Computing and Information.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
Standaard-bewerkingen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Inhoud presentatie Statistische betrouwbaarheid: belangrijk?
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Validiteit.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
Evidence-Based Medicine
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Transcript van de presentatie:

Begripsvaliditeit van AC-Dimensies: Een Meta-Analyse Marise Ph. Born, Nanja J. Kolk, en Henk van der Flier Afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie Vrije Universiteit Amsterdam Presentatie AC groep 13/11/2000 gebaseerd op: Born, M.Ph., Kolk, N.J., & Van der Flier, H. (2000) A meta-analysis of Assessment Center construct validity. Paper gepresenteerd op de 15th annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, New Orleans, April.

Samenvatting Deze meta-analyse van 34 begripvaliditeits (BG)- studies leverde – een gecorrigeerde convergente validiteit (CV) van 0.35 – een gecorrigeerde discriminante validiteit (DV) van 0.69 Binnen de groep studies speciaal ontworpen om de BG te verbeteren, resulteerde meta-analyse in een verbeterde DV (0.56) Echter, CV werd nauwelijks beïnvloed, (0.41), behalve als het beoordelingsproces werd aangepast (0.64)

Literatuuroverzicht AC’s slagen er niet in een goede BV te laten zien :  beoordelingen op dezelfde dimensies in verschillende opdrachten correleren laag  lage convergente validiteit  beoordelingen op verschillende dimensies in dezelfde opdracht correleren hoog  lage discriminante validiteit Veel pogingen gedaan om discriminante en convergente validiteit te verbeteren. Effect bekeken van o.a.:  dimensiekenmerken (observeerbaarheid, transparantheid…)  beoordelingsformat  vorm en inhoud van opdrachten  beoordelingsproces

Doel Dit paper probeert een antwoord te vinden op de volgende drie vragen: (a) Hoe laag is de begripsvaliditeit van het AC? (b) Hebben pogingen daartoe de BV inderdaad verbeterd? (c) Zijn er veelbelovende onderzoeksroutes?

Methode Opzoeken Literatuur –43 studies van , gepubliceerd en ongepubliceerd –9 studies eruit (7 lab studies met slechts enkele kandidaten and vele assessoren; 2 studies met onvolledige statistische informatie) Coderen van 34 Studies (N=8756; 39 coëfficiënten) –20 puur descriptieve studies –14 studies wilden BG verbeteren (11 studies een controle en experimentele groep; 3 studies alleen een experimentele groep)

–De 14 studies werden gecodeerd voor het AC-aspect dat was gemanipuleerd: beoordelingsformat, beoordelingsprocess, dimensiekenmerken, en opdrachtvorm en -inhoud Analysemethode –Stauffer’s 1996 MetaDOS programma –Correctie voor steekproeffouten: versie van wegingssysteem van Huffcutt et al. (1996) –Puntschatting van 0.80 voor attenuatiecorrectie –Drie homogeniteitsindices voor uitkomstenverdeling

Resultaten (a): Hoe Laag Is de Begripsvaliditeit?  Een niet te lage convergente validiteit: gecorrigeerde convergente validiteit = 0.35 (90% CI from ). Dus redelijke binnen- dimensie-tussen-opdrachten correlaties  Erg zwakke discriminante validiteit: gecorrigeerde discriminante validiteit = 0.69 (90% CI van ). Dus binnen opdrachten een hoge samenhang tussen dimensies

Resultaten (b): Leveren Pogingen daartoe een Verbeterde BV?  Convergente validiteit verbeterde van 0.35 tot 0.51  Echter, slechts wijziging in rating process is hiervoor verantwoordelijk (r c =0.64)  Aldus verhogen van CV is misleidend (zie discussie). Andere design modificaties geen betekenisvol effect (r c =0.41)  Discriminante validiteit verbeterde van 0.69 tot Modificaties in beoordelingsformat, dimensie-kenmerken, en beoordelingsproces evenveel effect

Resultaten (c ): Zijn er Veelbelovende Onderzoeksroutes?  Onze keuze: verdere verbetering DV (CV lijkt plafond-waarde te hebben bereikt, muv agv het wijzigen van het beoordelingsproces)  We maximaliseerden onafhankelijkheid tussen dimensies: AC-dimensies uit primaire studies verdeeld in interpersoonlijke stijl en performance stijl categorieën (Shore et al., 1990) Resultaat: verdere verbetering van DV van 0.56 naar Zoals verwacht, werd de CV niet beïnvloed

Discussie  Beste schatting convergente validiteit is 0.40  Uitzondering is wijziging in AC beoordelingsproces  Wijziging in beoordelingsproces  onbedoelde rater halo over opdrachten  Een niet-verbeterde CV: plafond effect conventionele AC-design?  Substantiële verbetering DV - wellicht verdere verbetering DV in toekomst?

Toekomstig Onderzoek  We stellen voor: een mtmm-onderzoeksdesign waarin voor elke kandidaat-dimensie-opdracht combinatie een verschillende groep assessoren  Dit design bevat geen ongewenste common method variance (rater halo) over opdrachten en over dimensies binnen opdrachten  Een optioneel design voor hogere CV komt uit Cervone (1999): kandidaten kiezen op voorhand hun opdrachten, volgens hun eigen oordeel over de relevantie

Conclusie  Convergente en discriminante validiteit worden beïnvloed door ongelijke kenmerken van het AC design  Het Campbell en Fiske (1959) criterium, i.e. een directe vergelijking van convergente en discriminante validiteit, pas strikt nemen totdat de vergelijking een eerlijke is