BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ORGANISATIE Tafeltennistrainer 2
Advertisements

GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Welkom.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Welkom bij de 4e workshop over:
Informatiebijeenkomst C-coaches
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
….een korte presentatie
John Vaupell Justin van der Steen
Sportiviteit & Respect Just do it!
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Tafeltennisleider 1 Bijeenkomst 2/2. Waarom een opleiding Tafeltennisleider? Begeleiding scoort onvoldoende bij tafeltennis! Goedwillende ouders en clubleden.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Informatie presentatie Jeugd
WERVING OPVANG EN BEHOUD Tafeltennistrainer 2. Opleidigen Werving, opvang en behoud 1. Werving, opvang en behoud. Samenhang. 2. Rol van de trainer en.
1. Levensbeschouwing en communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
plaats datum naam trainer
Geïntegreerd onderwijs
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Wees slimmer dan de machine
STARTBIJEENKOMST Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Startbijeenkomst 1. Studiewijzer 2 2. Officiële documenten 3. Bijeenkomsten / workshops 4. Informatiemateriaal.
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Wees scherper dan je mes
Effectief communiceren
Even voorstellen .
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Ouder INFO avond JCIE & TJC 30 september 2015 vv ‘t Vliegdorp JCIE.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het perspectief van de oudere
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Het belang van voorlezen
Welkom Maandag 21 september 2009 Bijeenkomst Masterplan Arbitrage Waterpolo.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wat is DRAMA??.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
AGRESSIE Les 3.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Training communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 5e les.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Les 6: non-verbale communicatie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2

Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en waarden –VeiligheidDilemma’s 2. Begeleiden bij competitiewedstrijden. –SpeelvolgordeAdministratie –ZelfstandigheidDilemma’s 3. Begeleiden bij toernooien. –Aanbevelingen 4. Coaching –Tips voor coachingMentaal begeleiden 5. Communicatie –Sporters / ouders / anderen 8. In de praktijk. 9. Terugblik. BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2

1. Begeleiden en coachen.

Opleidingen Begeleiden en coachen Bij ons is de begeleiding prima. Er is altijd een van de ouders bij. ? Begeleiden = coachen? Belang van begeleiden.

Opleidingen Begeleiden en coachen Veiligheid hoofddoel bij begeleiden -Fysiek -Psychisch -Normen en waarden Dilemma: Speler bezigt onwelvoeglijke taal, ….

2. Begeleiden bij competitiewedstrijden

Opleidingen Begeleiden en coachen Wat vinden jullie belangrijk bij begeleiden? Overleg in groepjes. Samen nakaarten.

Opleidingen Begeleiden en coachen Speelvolgorde. -loten? -Of anders?

Opleidingen Begeleiden en coachen Administratie. -Volgens de regels -Kan geld kosten Zelfstandigheid - Wat kan zelf?

3. Begeleiden bij toernooien

Opleidingen Begeleiden en coachen Waar moet je op letten bij het begeleiden op toernooien? Bespreek in groepjes. Daarna samenvatten.

Opleidingen Begeleiden en coachen Hadden we hier ook aan gedacht? -Geen geld in de kleedkamer. -Neerzetten van tassen. -Looppaden vrijhouden.

4. Coaching

Opleidingen Begeleiden en coachen Coachen: -Heel afhankelijk van spelniveau -Beleid van de club -Wat zijn de regels? Tips: -Eenvoudig en kort -Wat vond je zelf?

Opleidingen Begeleiden en coachen Mentaal begeleiden -Positief benaderen -Behoud van spelplezier Dilemma -Jouw speler wint heel dik is veel sterker, wat doe je? -En in het omgekeerde geval?

5. Communicatie

Opleidingen Begeleiden en coachen Communicatie: Zender >> boodschap >> ontvanger Tekst Gebaar Woord Non verbaal Feed back?

Opleidingen Begeleiden en coachen Met wie communiceert een trainer / begeleider? Bespreek in groepjes. Samenvatten

6. In de praktijk

Opleidingen Begeleiden en coachen Brochure Jeugdbegeleiding. Gaat in op veel aspecten van het begeleiden (en een beetje coachen) van jeugd bij tafeltennisactiviteiten. Vragen?

Opleidingen Begeleiden en coachen Praktijk: - Observeer eens een ervaren (jeugd)coach. -Vraag of je mag luisteren. -Vraag aan een ander om jou te bekijken en te beluisteren. -Bespreek de opmerkingen. -Kies een actiepunt om aan te werken.

7. Terugblik

Opleidingen Begeleiden en coachen Wie heeft er nog vragen? Heb je later nog vragen: Stuur een mailtje!

Opleidingen Begeleiden en coachen Terugblik: Wat vond je ervan? Zaten er leermomenten voor je in? Heb je suggesties om een en ander te verbeteren? Succes verder!