CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Consensus Model Jeroen van Beuningen
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
“Een reis naar Licht”.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Communicatief gedrag + / -
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Het leven.
Van probleemstelling naar doelstelling
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
GOD.
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
MVO en analyse van dilemma’s
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Welkom op onze thema-avond
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Betrokkenheid op de werkvloer
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Motiveren van vrijwilligers
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Advent 2014 Logo school.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
ADVENT 2014.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Lang geleden, in een grote kille stad ergens op de wereld, lag tussen het afval een klein, bruin stoffen beertje... Weggegooid, omdat het niet meer nodig.
Rouw & Verlies Les 3.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Doelen van deze presentatie:
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Dagdeel 3 conflicthantering
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Onderhandelen: een kunst apart
Nee Zeggen!.
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Omgaan agressieve klanten
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Transcript van de presentatie:

CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING Els Van den Brande NVKVV 24 mei 2005

ENKELE UITSPRAKEN “ Conflicten los je niet op, je brengt spanningen terug naar een leefbaar niveau. “ “ Hoe goed een conflict ook opgelost werd, er blijven littekens. Met littekens valt goed te leven. Een litteken is pas erg wanneer iemand er blijft op wijzen.” “ Laat ons niet praten over conflict waar er een open, harde discussie ontstaat. Meningsverschillen hebben en eruit komen, sieren een goeddraaiend team. “ “ De gevechten onder tafel, met witte handschoenen aan en in mooie woorden verpakt, zijn de pijnlijkste conflicten. Liever even een hard woord en een slaande deur. Dan weten we dat er iets misgaat. “ “ Conflicten aangaan kost energie, doe je dus alleen omdat de zaak en/of de andere zo belangrijk is. Anders … verloren energie ! Tenzij je puur vecht voor eigenbelang en macht.” “ ‘t Is stil waar het nooit waait ! “

DEFINITIE Twee of meerdere partijen hebben onderling een conflict als minstens één van de partijen vindt dat de andere partij haar dwarsboomt of ergert zodanig dat de samenwerkingsrelaties tussen de betrokkenen problematisch dreigen te worden.

UITGANGSPUNTEN ER IS RECHT OP CONFLICTEN CONFLICTEN KUNNEN LEERSITUATIES ZIJN OM CONFLICTEN AAN TE PAKKEN … - moeten we niet van elkaar houden - ook geen hechte vrienden te zijn - maar moet er wederzijdse acceptatie zijn als persoon

MOGELIJKE CONFLICTBRONNEN INSTRUMENTEEL Omtrent methodes, middelen, oplossingen om doelen te bereiken IDEOLOGISCH Omtrent visie, doelen RELATIES Wanneer het persoonlijker wordt BELANGEN Omtrent een tekort aan middelen MACHT Omtrent invloed willen hebben

STADIA IN CONFLICTEN ANTICIPEREN LATENT ONDERKEND GEVOELD MANIFEST IN DIT STADIUM HANTEERBAAR MANIFEST BEVROREN

INCIDENTEN, PROBLEEM, BELEVING VAN DE BETROKKEN PARTIJEN ONDERLIGGEND(E) PROBLE(E)ME(N)

ESCALATIE BIJ CONFLICTEN NEGATIEVE EMOTIES NEGATIEVE REACTIES REACTIE ANDERE STERKERE EMOTIES GEDRAG BEWUSTWORDING CONFLICT POLARISATIE, VERHARDING CONFRONTATIE, VUIL SPEL DESTRUCTIE, GEWELD EMOTIES FRUSTRATIE

ZORG VOOR DE ZAAK CONFRONTEREN PROBLEEM OPLOSSEN FORCEREN REGULEREN TOEDEKKEN VERMIJDEN ZORG VOOR RELATIES

VERMIJDEN Een onbeduidende kwestie, een minder belangrijke zaak om jouw doel te bereiken Risico op ontwrichting is te groot Mensen wat laten afkoelen, tijd geven om te relativeren Tijd om info te nemen over gebeurtenissen en dan andere stappen te ondernemen Tijd laten spelen Dit alles kost ook energie en kan passief overkomen Toch best duiden naar de omgeving dat je nu zo handelt

TOEDEKKEN / SUSSEN Samenwerkingssfeer, harmonie, rust en stabiliteit in de ploeg primeert Je poogt op goeie voet te blijven met iedereen (‘om de lieve vrede’) Mensen zelf laten leren uit hun fouten Je was zelf fout in de inschatting van het gebeuren Kan leiden tot toedekken van onderliggende problemen, het werken met verborgen agenda’s, confrontatie uit de weg gaan

FORCEREN / VECHTEN Belang van de cliënt primeert Leidt soms tot impopulaire maatregelen Zeker nodig in noodsituaties Betaal je wel achteraf even een prijs voor (of word je beloond … op langere termijn) Eventueel worden derden betrokken om te kunnen forceren (bv directie) Dus tijdelijk nuttig en nodig, kan geen permanente interventie zijn

REGULEREN / COMPROMIS Het gezond schipperen De belangpartijen zijn van gelijke sterkte De organisatiedoelen komen niet echt in het gedrang In belangenstrijd soms de (tijdelijke) oplossing Kan tussenstap zijn tussen toedekken/forceren en probleemoplossend werken

CONFRONTEREN, PROBLEEM OPLOSSEN, SAMENWERKEN Indien betrokken partijen bereidheid vertonen Eigen mening duidelijk en rustig kunnen verwoorden, kunnen luisteren naar de andere, … zijn voorwaarden Is een toekomstgericht werken, heeft dus iets preventiefs op termijn

STAPPEN BIJ CONFLICTMANAGEMENT DIAGNOSE VOLDOENDE TIJD NEMEN ADHV EEN VRAGENLIJST KRITISCH STAAN t.o. EIGEN REFERENTIEKADERS CONFLICT IS ZELDEN TE WIJTEN AAN 1 PARTIJ

KEUZE VAN AANPAK NIETS DOEN STRUCTURELE MAATREGELEN ESCALERENDE INTERVENTIE MACHTSGREEP ARBITRAGE PROCESBEGELEIDING ONDERHANDELEN