Kinderen relationeel vaardiger maken via de axenroos!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Nicasi Sylvia Wuyts Balov 3sem A Bart Verstreken
Advertisements

FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Respectvolle bejegening
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
DIT JAAR WORDT DE MAX!.
DE AXENROOS Theoretisch kader..
Sint-Martinus basisschool Tony Vermeire – Petra Van Deynze
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Ho 5: Kernkwaliteiten.
de ouderbetrokkenheid vergroten
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Informatieavond socio-emotionele opvoeding. Theoretische achtergrond en vertaling naar de klaspraktijk toe. Vragenronde PAUZE SEO in de kleuterschool:
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Samenwerken Werken in Teams.
Ethiek.
Communiceren met Marloes
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
C. Molmans SOD-Opleidingen
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
PESTEN JULIANASCHOOL.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
gespreksvaardigheden
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
KERNKWADRANTEN.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De zorg verandert, wat doe jij Margreet Nol Ans Donderwinkel.
Hoe pedagogisch handelen?
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Stimuleren van ondernemend gedrag
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Creatopia| Basisonderwijs
Communicatie 3e les.
Communicatie 7e les.
Doubleren.
Doubleren.
TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Kinderen relationeel vaardiger maken via de axenroos! Info ouders Zondereigen 7 oktober 09 Chris Van Waes DPB Antwerpen Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Waar leren kinderen omgaan met elkaar? Mensen kunnen op verschillende manieren omgaan met elkaar Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Belangrijke plaatsen om te leren omgaan met elkaar. gezin van herkomst familie vriendenkring op school op het werk de huidige thuissituatie Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Het nut van goede omgangsvormen of relatiewijzen: kwaliteit van onze relaties verhogen  aangenamer samenleven eigen welbevinden en dat van anderen verhogen beter leren omgaan met verschillen bouwen aan een betere wereld=hemel op aarde Wat is er aan de hand? Was het dan niet goed? Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Oude manier van denken over goede omgangsvormen : Wat hadden kinderen “vroeger” nodig? volgzaamheid ontzag voor gezag zorgzaamheid verantwoordelijkheidszin Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Vaststelling: snelveranderende, multiculturele samenleving waarden vervaging andere normen sociale verschillen vergroten complexe problematieken Dit veranderingsproces is onomkeerbaar. Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Besluit: Kinderen hebben “andere vaardigheden en kwaliteiten” nodig om met de chaos of de complexiteit van de samenleving te kunnen omgaan. Deze vaardigheden kunnen hen helpen om zich als mens volwaardig te kunnen ontwikkelen in een kwaliteitsvolle verbondenheid met anderen. Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Nieuwe manier van denken over goede omgangsvormen: Wat hebben kinderen “Nu” nodig : zelfstandigheid leiderschap kunnen opnemen gezond kritisch kunnen zijn kunnen samenwerken vlot kunnen communiceren weerbaar en assertief zijn Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Gevolgen nieuwe visie op goede omgangsvormen meer inspraak in bedrijfswereld , maatschappij, schoolleven onderzoek wijst uit dat meer inspraak de betrokkenheid, het welbevinden en het rendement verhogen ! invoeren eindtermen sociale vaardigheden op school Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Eindtermen sociale vaardigheden: leren samenwerken leren communiceren leren omgaan met elkaar op verschillende manieren=relatiewijzen of omgangsvormen ET werden in leerplannen en methodes verwerkt ! ET Sova zijn vakoverschrijdend ! Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Leerplan WO (mens en medemens) 1.Kdn. kunnen zich present stellen = zich tonen 2.Kdn. kunnen respect en waardering opbrengen. 3.Kdn. kunnen leiding volgen of meewerken. 4.Kdn. kunnen leiding geven. 5.Kdn. kunnen anderen helpen door zich dienstbaar op te stellen. 6.Kdn. kunnen hulp vragen en zorg aanvaarden. 7.Kdn. kunnen constructief kritisch zijn. 8.Kdn. kunnen zich op een passende manier weerbaar opstellen. 9.Kdn. kunnen zich discreet opstellen als derden daar niet door benadeeld worden. 10.Kdn. kunnen ongelijk of onmacht toegeven. Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen een instrument om inzicht te krijgen in het eigen gedrag en dat van anderen, een middel om eigen gedrag en dat van anderen bij te sturen, een middel om omgangsvormen te verruimen en te verfijnen! Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Gedrag… Hoe gedraag ik me meestal? Mijn patronen… Welke reactie mag ik verwachten als ik me zo gedraag? Wat is gezond en wat is ongezond gedrag? teveel te weinig niet in gebruik Leven is groeien, is veranderen, is in beweging blijven, veranderen kan je leren! Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

De axenroos steunt op een aantal principes: Elke relatie is een uitwisselingsproces. Mijn gedrag beïnvloedt het gedrag van de ander en omgekeerd. Er zijn zes manieren om in relatie te staan tot iemand anders: je kan geven, aanbieden je kan vragen, aannemen je kan houden, je kan ondergaan, je kan aanvallen, je kan weerstaan. Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Axenroos voor volwassenen Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Axenroos voor kinderen Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Voor elk gedrag in het “hier en nu” staat een eigenschap van een dier symbool Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Voor elk gedrag in het “hier en nu” staat een eigenschap van een dier symbool tonen: pauw waarderen: wasbeer leiden: leeuw volgen: kameel zorgen: bever genieten: poes houden: uil loslaten: schildpad gezond kritisch zijn: havik kunnen weerstaan: steenbok Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationeel vaardig zijn = Alle relatiewijzen “gezond “kunnen hanteren zodat je: op het juiste moment, de juiste relatiewijze, op een gepaste manier kan inzetten… Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen We communiceren via: handelingen (feiten) gebaren/mimiek tekeningen stem (verbale mogelijkheden) spreekdaden teksten Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Gezond en ongezond gedrag Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen gezond gedrag = constructief/goedgemutst/functioneel omgaan met gezond gedrag: kernkwaliteiten, talenten: waarderen, aanmoedigen,inzetten Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen ongezond gedrag = problematisch/destructief/ slechtgemutst/disfunctioneel omgaan met ongezond gedrag: leerpunten, tekorten: opbouwende feedback, afremmen wat overdreven aanwezig is stimuleren wat niet of te weinig aanwezig is, oefenkansen voorzien, Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Kernkwaliteiten D. Ofman definieert ‘kernkwaliteiten als volgt: ‘Kernkwaliteiten zijn eigenschappen die tot het wezen (de kern) van een persoon behoren. Ze doordringen de hele mens (…), de kernkwaliteit kleurt de mens; het is de specifieke sterkte waar we bij hem of haar direct aan denken.’ Voorbeelden zijn: daadkracht, zorgzaamheid, zorgvuldigheid, moed, ordelijkheid, invoelingsvermogen. Uit “Bezieling en kwaliteit in organisaties’ (Servire, Utrecht) Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Het kernkwadrant Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Mijn kernkwadrant kernkwaliteit Vb.flexibiliteit valkuil Vb.wispelturig allergie Vb. starheid uitdaging Vb. ordelijk Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Geef kinderen een pluim en … ze krijgen vleugels! Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Wat doet de school ? De ouders informeren Een startdag organiseren om alle dieren en hun eigenschappen te leren kennen Drie keer per schooljaar worden twee dieren in de kijker geplaatst via een gemeenschappelijk start-of slotmoment De kinderen krijgen in de klas activiteiten aangeboden waarbij ze het gezonde gedrag kunnen oefenen en het ongezonde gedrag kan bijgestuurd worden. Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Wat kunnen ouders doen? Belangstelling tonen Kernkwaliteiten van je kinderen herkennen en verwoorden Waarderen van die kernkwaliteiten Aanmoedigen om alle omgangsvormen te leren gebruiken op het juiste moment en de juiste manier Ongezond gedrag bijsturen Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen

Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen Tot slot … Vragen en bedenkingen? Relationele vorming via de axenroos-Chris Van Waes- DPB Antwerpen