Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

Concercommunicatie middelen
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Crisiscommunicatie: van reputatie naar relatie Hans Siepel. Haagse Hogeschool, 11 september 2008.
ZAPPcity Project ZAPPcity • alle evenementen onder één publicitaire paraplu • 28 augustus – 14 september • kunst, cultuur, sport, media • locaties.
Communicatiemanagement
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Cross Media.
Marketing Werkgroep 6.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 12 Public relations, sponsoring en regelgeving.
Hoofdstuk 6 Sport- sponsoring en sales promotions
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken1 Hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken, interne financieringsbronnen Waarom bootstrapping? Marketing op basis van bootstrapping.
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Corporate Communication & Design
De eerste presentatie voor Nederlands
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
detaillistenpromotie
Communicatiebeleid Onderneming
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 6. Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
Communicatie en Instumenten
Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Pitch: Open Dag INHolland Mounir Essiad | Djanomi Traxel | Ferdinand van Wijnen © 2009.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Dienstenmarketing Week 4.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
College 6 Terugblik: H 14 Prijs (20 min) Video Kotler (20 min) Bespreken video (15 min) Vragen vooraf (15 min) Theorie H 15 communicatie (60 min) Verwerking:
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
VRIJWILLIGERS BELEIDSPLAN   Voetbalclub  ONS Boso Sneek   Dinie van der Wal, bestuur.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Een goed product maken is niet genoeg …
Gendo Workshop Promotie Open Source en Open Standaarden in het MKB
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Basics over communicatie
International Business Practice
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Communicatie.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR

Structuur hoofdstuk 3

pr = impressiemanagement = imago- of reputatiemanagement pr ván sport versus pr dóór sport interne pr versus externe pr corporate-pr versus marketing-pr stakeholders = relatiegroepen = publieksgroepen

SPORT ALS PLATFORM VOOR RELATIEMARKETING van transactiemarketing naar relatiemarketing corporate sporthospitality sportbelevenissen de sfeer van de sportomgeving sport- en cultuurbelevenissen via citymarketing actieve sporthospitality eigen media

PUBLICITEIT IN DE SPORT publiciteit: spontane vermelding in de redactionele context van massamedia (geen controle over de inhoud) publiciteit versus reclame in de sport reclame: volledige controle over de inhoud van de boodschap publiciteit versus voorlichting publiciteit  free !

Genereren van positieve publiciteit: een pushbenadering een pullbenadering Kenmerken van publiciteit: organisatie – boodschap – ontvanger een sportissue

Belangstelling van een medium voor een interview Interviewvormen: telefonisch interview geschreven interview radio-interview televisie-interview

De pushbenadering van publiciteit: persbericht communiqué persconferentie sportpersmap inzet eigen media

CRISISCOMMUNICATIE IN DE SPORT overshooting: zowel in goede als in kwade dagen de sportcrisis pré-crisiscommunicatie = preventief curatieve crisiscommunicatie

MERCHANDISING IN DE SPORT Speciaal geval van actiecommunicatie omschrijving groei inspelen op emotionele verbondenheid en persoonlijke betrokkenheid 2 vraagstukken: - overmerchandising ? - al dan niet outsourcen ?