Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Structuur hoofdstuk 3
pr = impressiemanagement = imago- of reputatiemanagement pr ván sport versus pr dóór sport interne pr versus externe pr corporate-pr versus marketing-pr stakeholders = relatiegroepen = publieksgroepen
SPORT ALS PLATFORM VOOR RELATIEMARKETING van transactiemarketing naar relatiemarketing corporate sporthospitality sportbelevenissen de sfeer van de sportomgeving sport- en cultuurbelevenissen via citymarketing actieve sporthospitality eigen media
PUBLICITEIT IN DE SPORT publiciteit: spontane vermelding in de redactionele context van massamedia (geen controle over de inhoud) publiciteit versus reclame in de sport reclame: volledige controle over de inhoud van de boodschap publiciteit versus voorlichting publiciteit free !
Genereren van positieve publiciteit: een pushbenadering een pullbenadering Kenmerken van publiciteit: organisatie – boodschap – ontvanger een sportissue
Belangstelling van een medium voor een interview Interviewvormen: telefonisch interview geschreven interview radio-interview televisie-interview
De pushbenadering van publiciteit: persbericht communiqué persconferentie sportpersmap inzet eigen media
CRISISCOMMUNICATIE IN DE SPORT overshooting: zowel in goede als in kwade dagen de sportcrisis pré-crisiscommunicatie = preventief curatieve crisiscommunicatie
MERCHANDISING IN DE SPORT Speciaal geval van actiecommunicatie omschrijving groei inspelen op emotionele verbondenheid en persoonlijke betrokkenheid 2 vraagstukken: - overmerchandising ? - al dan niet outsourcen ?