1 Case 2 Tennisclub Opslag serveert een krachtige sponsoringovereenkomst
2 7 stappen: 1.Ga uit van de missie 2.Informeer de leden 3.Ga uit van een Unique Selling Proposition 4.Bepaal sponsoringopportuniteiten 5.Selecteer welbepaalde kandidaat-sponsors 6.Benader potentiële sponsors via maatwerk en inlevingsvermogen 7.Koester de sponsors
3 1.Ga uit van de missie - toonaangevend en vernieuwend - recreatief en competitief - tennisprogramma’s op maat - begeleiding, training, ontspanning - jeugdwerking en doorstroming
4 1.Ga uit van de missie
5 2.Informeer de leden - om weerstand te voorkomen - valorisatie door betrokkenheid van leden en bestuur - concreet via infoavond, oprichting sponsorcel, ideeënbus
6 3.Ga uit van een Unique Selling Proposition - voortreffelijke managementkwaliteiten - tevredenheid van de leden (via # punten) - bestaande sponsors worden op hun wenken bediend “Van nieuwe contacten tot nieuwe contracten !”
7 4.Bepaal sponsoring- opportuniteiten Op zoek naar structurele sponsoring: ‘nieuwe partners’ sponsors communicatievoordelen geven 1° doel, via media en lokale instellingen hiërarchie der sponsors naamgeving op basis van inbreng
8 4.Bepaal sponsoring- opportuniteiten verschillende sponsoringtypes ook evenementen of stages sponsoren dan opstellen communicatiedragers - boarding op de velden en display’s of sponsorborden - aankondigingaffiches - lidkaarten, briefpapier, … - sporttassen van de leden - polo’s en trainingspakken - advertenties in lokale media klassieke return verrassende return
9 5.Selecteer welbepaalde kandidaat-sponsors Doorlichting huidige sponsorbestand Doorlichting van het kennissennetwerk Doorlichting van het concurrentieveld in lokale omgeving
10 6. Benaderen potentiële sponsors via maatwerk en inlevingsvermogen hoe de geselecteerde sponsors benaderen? goed en doordacht sponsoringvoorstel!!! sponsoringvoorstel via # stappen Inventariseren Verzamelen Noteren Schrijven Bellen Presenteren Sturen
11 6.Benader potentiële sponsors via maatwerk en inlevingsvermogen A. De brief: wat moet erin staan? B. Het sponsoringvoorstel: wat moet erin staan? C. Het mondelinge verkoopgesprek: anticipeer en ontmijn mogelijke bezwaren D. Het contract
12 7.Koester de sponsors sponsoring is arbeidsintensief en dynamisch proces > behalen van rendement probeer (meer) te doen wat (dan) je beloofde resultaten meten en vastleggen, zichtbaarheid bijhouden en aandacht van media stimuleren werk maken van partnership na tekenen van contracten: huidige sponsors koesteren ! opstellen actieplan
13 Vragen ter discussie 1.Doet het bestuur van TCO er goed aan om voor sponsorwerving te kiezen of moet het andere paden bewandelen? 2. Welke troeven van TCO zou je meer of anders uitspelen in de communicatie? 3. Via welke instrumenten zou je de match-, set- en gamesponsor van TCO koesteren?