ICT en organisatieverandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Risicomanagement en Sociale Technologie
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Renco Bakker BPMConsult
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Records management en informatie-architectuur
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
STRATEGISCHE PLANNING
Informatietechnologie (IT)
ICT en organisatieverandering
Hoofdstuk 2 ICT en strategie h2.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Opdracht Strategieontwikkeling
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Les 2 en 3 M&O.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Management : situering en begrip
ICT en organisatieontwerp
ICT en organisatieontwerp
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Kansen voor Samenwerken
Marketingplanning en strategie
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Minicollege Service Oriented Architecture
‘ Organisaties in zorg en welzijn zijn nog lang niet klaar ’ Klaas Kuilman 28 april 2006 Nijkerk.
ALLE PERSONEELSINSTRUMENTEN Management organisatiekunde
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
Vitale organisaties = Vitale relaties Rob Kars. Werk maakt gelukkig Geld maakt gelukkig Discriminatie maakt gelukkig Bron: 21 minuten onderzoek 2007.
Dossier Empowerment.
Een praktijkgerichte benadering van Organisatie en Management Hoofdstuk 10 – Organisatie in ontwikkeling 'Denken alleen brengt niets in beweging: dit.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Insights & Essentials Willem van Putten
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Coördineren logistiek proces Hoofdstuk 3 Management.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Embedded Librarianship
A+O project Co-creatie in de praktijk
Oracle KIS PIS Java (Cobol) VIS (.net) ERP (SAP)
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Big Data.
Big Data.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
The making of: Omgevingsvisie
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Stap drie bij projecten
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

ICT en organisatieverandering Hoofdstuk 1 ICT en organisatieverandering h1

ICT en organisatieverandering Eerst organiseren dan automatiseren of omgekeerd? Kan/mag ICT een breekijzer zijn bij organisatieverandering? Ken je een voorbeeld van de wisselwerking tussen ICT en organisatieverandering? Invoering van complexe ICT wordt vaak gerealiseerd door technisch georiënteerd projectmanagement. Wat vind je daarvan? h1

Informatiesystemen sluiten hierbij aan Evolutie van organisaties Informatiesystemen sluiten hierbij aan h1

h1

ICT Technologisch determinisme Omgevings determinisme andere omgevings-ontwikkelingen Organisatie ICT mensen Technologisch determinisme Omgevings determinisme Organisatorische en strategische keuze h1

emergente of interactiebenaderingen ICT als driver ICT als technologisch determinisme omgevingsdeterminisme ICT als enabler ICT als strategisch of organisatorisch determinisme ‘social choice’ emergente of interactiebenaderingen ICT als ‘social construct’ Organisatie h1

Optimistische en utopische perspectieven op ICT Efficiëncy, effectiviteit, productiviteit, innovativiteit Openheid en transparantie ICT verhoogt arbeidssatisfactie en het gevoel van geluk en welzijn ICT verlaagt hiërarchische structuren en maakt hechtere relaties tussen klanten en toeleveranciers mogelijk ICT verhoogt welvaart, ook die van ontwikkelingslanden en van armen ICT maakt directe democratie mogelijk h1

Kritische en dystopische perspectieven op ICT Afhankelijkheid van ICT, opgedrongen ICT Inflexibiliteit, mislukkingen Inefficiëncy Controle Aantasting van privacy, inbreuk in dagelijks leven Risico´s Disinformatie Haves en have-nots Deprofessionalisering en dehumanisering h1

h1

Concrete voorbeelden van informatiesystemen Groupware (bijv. Lotus Notes) documentbeheer, conferencing, e-mail, kennisbeheer Internet www, intranet, internet, e-commerce, etc Enterprise Resource Planning, ERP (bijv. SAP, Oracle) geintegreerde bedrijfsbrede informatievoorziening Workflowmanagementsystemen CRM-systemen Systemen veroorzaken altijd organisatorische veranderingen h1

Relevante ICT-trends locaal interorganisatorisch dataprocessing ICT losliggend geïntegreerd star flexibel binnen buiten ondersteunend strategisch virtuele organisaties, netwerkorganisaties h1

Interactie van ICT-systemen met context h1

Opties bij invaliditeit h1

Verschillende visies op organisaties uniformiteitsvisie één beslisser 1 DMU meer beslissers en belangen Onderhandelingen pluriformiteitsvisie h1

Stakeholder typologie (Mitchell et al. 1997) Macht Rechtmatigheid Slapend Dominant Gevaarlijk Sterk Afgescheiden Afhankelijk Vragend Urgentie Non-stakeholder h1

h1

Organisatieveranderingsstrategieën educatie participatie faciliteren onderhandelingen dwang Fasen van Lippitt unfreezing moving refreezing h1

Stijlen van veranderingsmanagement h1

Discussievragen Wat zijn voor jouw organisatie relevante ICT-trends? Welke ICT-managementvraagstukken zijn op dit moment relevant? Wat zijn de belangrijkste ICT-gerelateerde kansen Wat zijn de belangrijkste ICT-gerelateerde problemen? In welke fase van ICT-systemen zit men? Wat voor soort systemen? Denk je dat je organisatie fundamenteel verandert door ICT? h1

Managementvragen m.b.t. ICT Hoe kunnen we de effectiviteit en de efficiency met ICT verhogen? Welke ICT vraagt onze strategie? Wat doet de concurrentie? Hoe ga ik om met ICT professionals? Hoeveel besteden we aan ICT? Hoe kunnen we de acceptatie van ICT bevorderen? h1