Dataverzamelingsmethoden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Wat zijn goede peilingen?
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Marktonderzoek als proces
 QI&feature=related QI&feature=related.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Groep5: CHImazon Christof Derwael, Birgen Geelen, Jasper Boncquet, Jelle Ghys en testpersonen.
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
De ongrijpbare consument
LOOSVELDT,G., CENTRUM VOOR SOCIOLOGISCH ONDERZOEK, K.U.LEUVEN CARTON, A.,STUDIEDIENST VAN DE VLAAMSE REGERING carlo medo -1BaSw AO Surveyklimaat en de.
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
Presentatie resultaten enquête
“Samenwerken is een keuze”
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
NIEUW van TeleComFactory 1.0 Online Bewaken Overal via internet uw bewakingsbeelden bekijken: op uw computer, smartphone of tablet-pc.
Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Surveys via telefoon en web, kan dat wel? Aan de bal!, VSO-presentatiedag, 3 juni Reinder Banning & Barry Schouten Centraal Bureau voor de Statistiek.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Welkom bij GO.
Het forum.
Les 5: Het marketingplan
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
dataverzamelformulieren
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Goederenstroom en voorraadbeheer
De omvang van een steekproef bepalen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Leren en toepassen in de praktijk
Transcript van de presentatie:

Dataverzamelingsmethoden Hoofdstuk 9 Dataverzamelingsmethoden voor surveyonderzoek

Voordelen van surveys Standaardisering Eenvoudige toepasbaarheid Mogelijkheid om het ‘onzichbare’ op het spoor te komen Geschiktheid voor statistische analyse Gevoeligheid voor verschillen binnen subgroepen

Drie verschillende manieren van dataverzameling Een interviewer stelt de vragen, hetzij face-to-face of voice-to-voice, zonder enige hulp van de computer. Een computer ondersteunt of leidt de vragen in bij een face-to-face of voice-to-voice survey. Respondenten vullen zelfstandig de vragenlijst in, zonder hulp van de computer.

Door een interviewer afgenomen survey Thuis afgenomen interview Voordelen: Als de respondent zich in een veilige, prettige omgeving bevindt, is de kans dat hij wordt afgeleid kleiner en beantwoordt hij de verschillende vragen waarschijnlijk zorgvuldiger. Nadelen: Kosten per interview kunnen hoog zijn Interviewers moet naar het huis van de respondent reizen Opmerking: Er wordt veel informatie per interview verzameld.

Door een interviewer afgenomen survey In een winkelcentrum afgenomen interview Voordelen: Snel en gemakkelijker manier van data-verzameling Nadelen Niet representatief Een winkelcentrum is geen prettige thuisomgeving die bevorderlijk is voor een goed contact en aandacht voor details Opmerking: Onderzoeksbureaus hebben soms exclusieve interviewrechten voor een winkelcentrum.

Door een interviewer afgenomen survey Op kantoor afgenomen interview Voordelen: Bruikbaar voor het interviewen van drukke managers Nadelen Relatief hoge kosten per interview Toegang krijgen is soms moeilijk Opmerking: Bruikbaar als respondenten prototypen of samples moeten beoordelen.

Door een interviewer afgenomen survey Telefonisch interview vanuit een centrale locatie Voordelen: Interviewers kunnen meerdere surveys aan Kwaliteitscontrole Kostenbesparing Nadelen: Beperkt tot telefonische communicatie Opmerking: Internationaal bellen is geen probleem.

Computerondersteund telefonisch interview (CATI) Voordelen: De computer elimineert de kans op menselijke fouten Geen databestanden voor de computer te hoeven maken door elk antwoord achteraf handmatig in te voeren Goede kwaliteitscontrole Nadelen Opstartkosten kunnen hoog zijn Opmerking: Verliest terrein aan online surveys en panels.

Door een computer afgenomen survey Volledig geautomatiseerd interview (niet online) Voordelen: Respondenten antwoorden op hun eigen tempo Een computerbestand is het resultaat Nadelen: Respondenten moeten een pc hebben en moeten kunnen omgaan met een pc Opmerking: Veel variaties en veel toekomstperspectieven.

Door een computer afgenomen survey Online enquête Voordelen: Gemakkelijk Snel Computerbestand is het resultaat Nadelen: Respondenten moeten toegang tot het internet hebben Opmerking: Snelgroeiende data-verzamelingstechniek; heel flexibel; online analyse mogelijk.

Zelf afgenomen enquête in groepsverband Zelf afgenomen survey Zelf afgenomen enquête in groepsverband Voordelen: Kosten van een interviewer zijn nihil Efficiënt voor groepen respondenten Nadelen: Moet groepen vinden en toestemming vragen om enquête te houden Opmerking: Groep ontmoedigt het stellen van vragen.

Zelf afgenomen survey Afgegeven enquête Voordelen: Kosten van een interviewer zijn nihil Geschikt voor lokale markt-enquêtes Nadelen: Over het algemeen niet geschikt voor landelijke enquêtes Opmerking: Er bestaan veel variaties met betrekking tot logistiek en toepassingen.

Zelf afgenomen survey Postenquête Voordelen: Goedkoop Mailinglijsten gemakkelijk te verkrijgen bij bedrijven die zich hierin specialiseren Nadelen: Lage response-ratio Vertekening door zelfselectie Traag Opmerking: Er bestaan veel strategieën om de response-ratio te verhogen.

Keuze van een bepaalde surveymethode Het tijdsbestek van de dataverzameling Meestal echter is de tijd beperkt en wordt de onderzoeker gedwongen een dataverzamelingsmethode te kiezen die niet zijn eerste keuze is maar wel binnen de gegeven tijd tot aanvaardbare resultaten leidt. Het budget bij de verzameling van surveydata Post is het goedkoopst Speciale overwegingen Soms zijn een of meer speciale overwegingen van invloed op het survey en de onderzoeker moet daarmee rekening houden bij zijn beslissing.