Dataverzamelingsmethoden Hoofdstuk 9 Dataverzamelingsmethoden voor surveyonderzoek
Voordelen van surveys Standaardisering Eenvoudige toepasbaarheid Mogelijkheid om het ‘onzichbare’ op het spoor te komen Geschiktheid voor statistische analyse Gevoeligheid voor verschillen binnen subgroepen
Drie verschillende manieren van dataverzameling Een interviewer stelt de vragen, hetzij face-to-face of voice-to-voice, zonder enige hulp van de computer. Een computer ondersteunt of leidt de vragen in bij een face-to-face of voice-to-voice survey. Respondenten vullen zelfstandig de vragenlijst in, zonder hulp van de computer.
Door een interviewer afgenomen survey Thuis afgenomen interview Voordelen: Als de respondent zich in een veilige, prettige omgeving bevindt, is de kans dat hij wordt afgeleid kleiner en beantwoordt hij de verschillende vragen waarschijnlijk zorgvuldiger. Nadelen: Kosten per interview kunnen hoog zijn Interviewers moet naar het huis van de respondent reizen Opmerking: Er wordt veel informatie per interview verzameld.
Door een interviewer afgenomen survey In een winkelcentrum afgenomen interview Voordelen: Snel en gemakkelijker manier van data-verzameling Nadelen Niet representatief Een winkelcentrum is geen prettige thuisomgeving die bevorderlijk is voor een goed contact en aandacht voor details Opmerking: Onderzoeksbureaus hebben soms exclusieve interviewrechten voor een winkelcentrum.
Door een interviewer afgenomen survey Op kantoor afgenomen interview Voordelen: Bruikbaar voor het interviewen van drukke managers Nadelen Relatief hoge kosten per interview Toegang krijgen is soms moeilijk Opmerking: Bruikbaar als respondenten prototypen of samples moeten beoordelen.
Door een interviewer afgenomen survey Telefonisch interview vanuit een centrale locatie Voordelen: Interviewers kunnen meerdere surveys aan Kwaliteitscontrole Kostenbesparing Nadelen: Beperkt tot telefonische communicatie Opmerking: Internationaal bellen is geen probleem.
Computerondersteund telefonisch interview (CATI) Voordelen: De computer elimineert de kans op menselijke fouten Geen databestanden voor de computer te hoeven maken door elk antwoord achteraf handmatig in te voeren Goede kwaliteitscontrole Nadelen Opstartkosten kunnen hoog zijn Opmerking: Verliest terrein aan online surveys en panels.
Door een computer afgenomen survey Volledig geautomatiseerd interview (niet online) Voordelen: Respondenten antwoorden op hun eigen tempo Een computerbestand is het resultaat Nadelen: Respondenten moeten een pc hebben en moeten kunnen omgaan met een pc Opmerking: Veel variaties en veel toekomstperspectieven.
Door een computer afgenomen survey Online enquête Voordelen: Gemakkelijk Snel Computerbestand is het resultaat Nadelen: Respondenten moeten toegang tot het internet hebben Opmerking: Snelgroeiende data-verzamelingstechniek; heel flexibel; online analyse mogelijk.
Zelf afgenomen enquête in groepsverband Zelf afgenomen survey Zelf afgenomen enquête in groepsverband Voordelen: Kosten van een interviewer zijn nihil Efficiënt voor groepen respondenten Nadelen: Moet groepen vinden en toestemming vragen om enquête te houden Opmerking: Groep ontmoedigt het stellen van vragen.
Zelf afgenomen survey Afgegeven enquête Voordelen: Kosten van een interviewer zijn nihil Geschikt voor lokale markt-enquêtes Nadelen: Over het algemeen niet geschikt voor landelijke enquêtes Opmerking: Er bestaan veel variaties met betrekking tot logistiek en toepassingen.
Zelf afgenomen survey Postenquête Voordelen: Goedkoop Mailinglijsten gemakkelijk te verkrijgen bij bedrijven die zich hierin specialiseren Nadelen: Lage response-ratio Vertekening door zelfselectie Traag Opmerking: Er bestaan veel strategieën om de response-ratio te verhogen.
Keuze van een bepaalde surveymethode Het tijdsbestek van de dataverzameling Meestal echter is de tijd beperkt en wordt de onderzoeker gedwongen een dataverzamelingsmethode te kiezen die niet zijn eerste keuze is maar wel binnen de gegeven tijd tot aanvaardbare resultaten leidt. Het budget bij de verzameling van surveydata Post is het goedkoopst Speciale overwegingen Soms zijn een of meer speciale overwegingen van invloed op het survey en de onderzoeker moet daarmee rekening houden bij zijn beslissing.