Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid
Leerdoelen Begrip van het imago van een onderneming en weten waarom het belangrijk is Ontwikkelen van tactieken en plannen om een effectief imago te creëren. Ontwikkelen van effectieve merknamen, familiemerken, merkextensies, flankeermerken, cobranding, huismerken, merkwaarde en merkherkenning. Ontdekken van de voordelen van logo’s, verpakkingen en labels. Onderkennen van het belang van effectieve merk- en productpositionering en gebruik van strategieën om een goede positie te realiseren.
Figuur 2.1 Onderdelen van een imago
Tabel 2.1 Merken toptien
Figuur 2.2 Hoe ontstonden deze logo’s?
Figuur 2.3 Voordelen van merkwaarde
Figuur 2.4 Soorten merken
Tabel 2.2 Merken van Proctor & Gamble
Figuur 2.5 Veranderingen in huismerken
Figuur 2.6 Omzet van huismerken als percentage van de totale verkopen
Figuur 2.7 Traditionele eigenschappen van verpakkingen
Figuur 2.8 Nieuwe trends in verpakkingen
Figuur 2.9 Strategieën voor productpositionering