Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen 1.begrijpen dat er in de bedrijfsomgeving van tegenwoordig behoefte is aan marktsegmentatie 2.aangeven welke verschillende dimensies marketeers gebruiken om de consumentenmarkt en de zakelijke markt te segmenteren 3.laten zien hoe marketeers potentiële marktsegmenten evalueren en kiezen 4.uitleggen hoe marketeers een doelmarktstrategie ontwikkelen 5.begrijpen hoe een bedrijf een positioneringsstrategie ontwikkelt en doorvoert 6.uitleggen hoe marketeers meer langetermijnsucces en ‑ winst boeken door aan klantrelatiebeheer te doen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Doelmarktstrategie: markt uitkiezen en betreden Stap 1: segmenteren Consumentenmarkten segmenteren naar demografische kenmerken naar psychografische informatie naar gedrag Business-to-businessmarkten segmenteren
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Stap 2: doelgroep bepalen Marktsegmenten evalueren Segmentprofielen ontwikkelen Doelmarktstrategie kiezen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Stap 3: positioneren Positioneringsstrategie ontwikkelen Merkpersoonlijkheid: een product tot leven brengen
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Klantrelatiebeheer: naar een segment van één De vier stappen van een-op-eenbenadering CRM: een nieuwe visie op een oud probleem Kenmerken van klantrelatiebeheer klantaandeel customer lifetime value customer equity nadruk op hoogwaardige klanten
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER