Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Competentiedoelen 1.zeggen wat reclame is en de belangrijkste soorten reclame beschrijven 2.beschrijven hoe een reclamecampagne wordt ontwikkeld 3.uitleggen hoe marketeers reclame evalueren 4.uitleggen wat verkooppromotie is en de verschillende soorten verkooppromotieactiviteiten voor de handel en de consument beschrijven 5.uitleggen welke rol public relations speelt 6.de stappen van de ontwikkeling van een pr ‑ campagne beschrijven 7.uitleggen welke rol sponsoring speelt
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Reclame: het imago van marketing Soorten reclame productreclame institutionele reclame doe-het-zelfreclame Wie ontwikkelen een reclamecampagne?
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPRoPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN De ontwikkeling van een reclamecampagne Stap 1: de doelgroep benoemen Stap 2: doelstellingen m.b.t. boodschap en budget bepalen doelstellingen inzake boodschap doelstellingen inzake budget Stap 3: de advertenties/spotjes ontwerpen Stap 4: de advertenties/spotjes pretesten Stap 5: soort(en) media en het mediarooster kiezen veranderingen in mediagebruik waar de boodschap te verkondigen: traditionele media internetreclame
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN media inroosteren: wanneer de boodschap verkondigen media inroosteren: hoe vaak de boodschap verkondigen doe-het-zelfreclame Stap 6: de reclameboodschappen evalueren
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Verkooppromoties Op de handel gerichte verkooppromoties kortingen zichtbaarheid van de bedrijfstak vergroten Op de consument gerichte verkooppromoties prijsgerichte verkooppromoties aandachttrekkende verkooppromoties
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN (vervolg)
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Public relations Doelstellingen van public relations Pr-campagne plannen Pr-activiteiten
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN Sponsoring Doelstellingen van sponsoring Vormen van sponsoring
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H13 – Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring DE WAARDEPROPOSITIE COMMUNICEREN