wiskunde B-stroom Bisdom BRUGGE PB SO Geert Delaleeuw en Luc Gheysens 24 mei 2011 Leerplanvoorzitter: Jean-Marie Ramakers jean-marie.ramakers@skynet.be DPB-SO Hasselt
wiskunde B-stroom huidige 1997 OD 135 doelen volledig het werk van de LPC nieuwe 2011 OD ongewijzigd 59 doelen LPC + inbreng BaO + overleg VVKSO LPVZ + resonans uit het veld + resonans PB + peiling 2008 DPB-SO Hasselt
wiskunde B-stroom nieuw accent Leerplandoelen 1997 Getallenkennis Hoofdbewerkingen Breuken Percent Metend rekenen Meetkunde Informatieverwerking Leerplandoelen 2011 Domeinoverschrijden-de doelen Getalinzicht en bewerkingen Meten van grootheden Meetkunde nieuw accent DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL beginsituatie profiel van de leerling 1B/BVL = kwetsbare groep met geaccidenteerde schoolloopbaan wiskundige voorkennis … bepaalde ET BaO niet of onvoldoende bereikt http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/?get=NL&nr=372&i=36 DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL pedag.-didactische wenken* leerplan en opvoedingsproject B-stroom en BaO ► inpikken op aanwezige vaardigheden en kennis specifieke aanpak terminologie methodes en goede gewoontes mediëren en differentiëren mediëren: stimuleren om cognitieve mogelijkheden te benutten; activeren van eigen oplossingsweg; 1ste fase BZL differentiëren: naar tempo, naar inhoud bv. mag en moettaken (BaO) nieuw accent zelf werken (en leren) DPB-SO Hasselt
Leerlijn BZL 1ste graad 2de graad 3de graad ZELF WERKEN BEGELEID ZELFSTANDIG WERKEN ZELFSTANDIG LEREN ZELFVERANT-WOORDELIJK LEREN 1ste graad 1B - BVL 2de graad 3BSO - 4BSO 3de graad 5BSO - 6BSO 7BSO DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL pedag.-didactische wenken* taalzorg 7 + 7 = ? zeven en zeven geeft ? … schooltaal / instructietaal / vaktaal actief en participerend leren … activerende werkvormen (zie 7.1 p. 36!) leren leren → OVUR integratie ICT http://www.fi.uu.nl/toepassingen/03174/toepassing_rekenweb.html evalueren: ook co/peer/zelf … *idem voor mavo, nawe, TO, Frans, Nederlands B-stroom DPB-SO Hasselt
OVUR-methode Oriënteren op de context op de taak Voorbereiden inhoud verkennen inhoud verzamelen, verwerken Uitvoeren informatie verwerken informatie verstrekken Reflecteren op het product op het proces DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL pedag.-didactische wenken rekenproblemen: rekenmoeilijkheid (gevolg van belemmerende factoren als omgeving, IQ, …) rekenstoornis (oorzaak ligt in leerlingenkenmerk zelf): bv. dyscalculie → STICORDI-maatregelen (BaO) STImuleren COmpenseren (bv. dynamische tafelkaart, zie 7.4) Remediëren en Relativeren DIspenseren DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL pedag.-didactische wenken* vakgroepwerking leren in samenhang (LIS) bv. ‘informatiebronnen gebruiken zie 7.3 p. 40 *idem voor mavo, nawe, TO, Frans, Nederlands B-stroom DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL groeilijn B-stroom ► bso realisatie van de ‘wiskundecompetenties’ van 1B t/m 7 BSO zorgpunten (tekorten) per leerling en/of prioriteiten vanuit de vakgroep i.f.v. maatsch. zelfredzaamheid en eventueel ‘ingekleurd’ zie 7.5 p. 42 !!! nieuw accent DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen Speeltijd … en koffiepauze Vervolledig deze getallenreeks: 9 8 1 8 6 4 7 4 9 6 3 . . . . . . . . . . . 1 1 DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen sleutelen aan wiskundecompetenties = geheel van kennis, inzicht, vaardigheden én vakattitudes (o.a. zin voor nauwkeurigheid en orde, kritische zin, zelfstandigheid en doorzettings- vermogen, zin voor samenwerking en overleg, een positieve houding t.a.v. wiskunde) zelfredzaamheid DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.1 Domeinoverschrijdende doelen (DO) = fundamenteel ► voordurende aandacht 4.1.1 schatten (2 d) → schatprocedures http://www.fi.uu.nl/toepassingen/03032/toepassing_algemeen.html 4.1.2 wiskundige info verwerven/verwerken (3 d) ◄ 62 % 4.1.3 ZRM (1 d) ◄ 63 % … krijgen alle lln voldoende kansen om te leren werken met een ZRM? … nieuw accent DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen nieuw accent 4.1.4 wiskundige problemen oplossen (2 d) → algoritmische en heuristische werkwijzen (zie 7.2 p. 39) 4.1.5 functioneel rekenen in praktische situaties (1 d) ◄ 51 % “Van receptenwiskunde naar meer realistische wiskunde, toepasbaar in concrete situaties, waarvoor de lln wiskundige basiscompetenties nodig hebben.” (M.V.) “Wiskunde als schakel tussen BaO en start van een vooral arbeidsmarktgerichte opleiding.” (PP) DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.2 Domein getalinzicht en bewerkingen (GB) 4.2.1 Getalinzicht (9 d): juiste terminologie gebruiken getallen lezen en schrijven rang en waarde van een cijfer in een getal bepalen symbolen = ≠ < > lezen en gebruiken getallen zinvol afronden kenmerken van deelbaarheid breuken vereenvoudigen en gelijknamig maken percent verband breuk - percent - kommagetal ◄ 33 % !!! … inzicht DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.2.2 Bewerkingen (9 d): → leer kiezen tussen de 4 rekenwijzen (HR/SR/C/ZRM)! juiste terminologie gebruiken vlot hoofdrekenen → standaardprocedures (bv. p.22) en flexibel hoofdrekenen vlot cijferen → vaste procedure ◄ 43 % !!! resultaten controleren rekenkundig gemiddelde breuken optellen en aftrekken ◄ 34 % !!! percentberekening (ZRM) … 4 rekenwijzen DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.3 Domein meten van grootheden (ME) (11 d) lengte, inhoud, massa, oppervlakte, volume, tijd, temperatuur en hoekgrootte: begrippen, eenheden en symbolen http://users.belgacom.net/annuntiawisk/mtk2-5a.htm → verband inhoudsmaten en volumematen en oppervlaktematen en landmaten grootheden schatten en meten → referentiematen herleidingen bewerkingen ◄ 47 %! klok en tijdsduur schaalbegrip en berekening ◄ 41 %! … DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.4 Domein meetkunde (MK) 4.4.1 Lijnen en hoeken (7 d) soorten lijnen lengte van een lijnstuk onderlinge ligging van rechten in een vlak rechten tekenen → i.f.v. constructie van vlakke figuren elementen van een hoek hoeken aanduiden en indelen hoeken meten en tekenen … DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.4.2 Vlakke figuren en ruimtefiguren (14 d) Vlakke figuren indelen in veelhoeken en figuren die geen veelhoeken zijn veelhoeken: vierhoeken en driehoeken + classificering vierkant, rechthoek, driehoek, cirkel: elementen, tekenen, omtrek en oppervlakte berekenen ◄ 34 %!!! http://spelletjeswereld.be/play-2507.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweedimensionaal … DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.4.2 Vlakke figuren en ruimtefiguren (14 d) tweedimensionale tekening spiegelen (raster) vierkant, rechthoek, driehoek verkleind / vergroot tekenen (raster) … DPB-SO Hasselt
wiskunde 1B/BVL leerplandoelen 4.4.2 Vlakke figuren en ruimtefiguren (14 d) Ruimtefiguren kubus, balk, piramide, cilinder, kegel en bol volume van kubus en balk berekenen ◄ 34 %!!! ontwikkeling van kubus en balk http://nl.wikipedia.org/wiki/Driedimensionaal … DPB-SO Hasselt
WISKUNDE B-STROOM "Leraren zijn best tevreden “Leraren staan graag voor de klas in 1B en BVL; ze vinden hun werk boeiend en hebben het gevoel dat ze iets kunnen betekenen voor deze leerlingen” "Leraren zijn best tevreden met hun werk in de B-stroom" DPB-SO Hasselt