Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Auditen op succes waarderend auditen
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Jeugd- en jongerenwerk
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gemaakt door: Idiophine, Ashwin, Acelya & Lynn M3a
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Start.
GPS-SLIDES
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Persoonlijk worden.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Marketing Werkgroep 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Medmec 1 herfst Les 3.
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Breuken-Vereenvoudigen
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Goedemorgen.
Ho 7: Creatief denken.
1. Levensbeschouwing en communicatie

Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
aangename ont - moeting
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
ZijActief Koningslust
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Convergeren: keuzes maken
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Transcript van de presentatie:

Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens Kansdenken Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens

Linda Corstjens Dreams & Co. test dreamsandco.org

De Vraag 1. Wat was je grote kinderwens? 2. Wat wilde je later graag worden toen je kind was? 3. Wat is je droomvakantie? 4. Wat zou je graag eens willen doen, maar vind je eigenlijk te spannend, gek, vreemd? 5. Wie is je grote voorbeeld en waarom?

Verwachtingen van deze sessie: 4/4/2017 Verwachtingen van deze sessie: Uitstel van Oordeel. Er is tijdens een creatieve oefening (divergeer) geen kritiek toegestaan. Vaak bestaat de kritiek uit creativicide (zie later) die het creatieve proces belemmert. De persoon die het idee geuit heeft zal zich immers ‘aangevallen’ voelen en/of denken dat hij geen goede ideeën kan bedenken. Hoe wilder, hoe beter. De beste ideeën ontstaan bij de meest gekke, belachelijke ideeën. Deze ideeën zorgen er immers voor dat het bestaande denkpatroon wordt doorbroken. Vaak gaat het doorbreken van een patroon gepaard met humor (iedereen schiet in de lach) of groot ongeloof (alle, zoiets dat kan nu toch echt niet). De ideeën die op een ‘zot’ idee volgen zullen heel vaak juist die ideeën zijn die een prachtig alternatief vormen om de probleemstelling aan te pakken. Kwantiteit primeert op kwaliteit. De eerste doelstelling van een brainstorm (en andere creatieve technieken) is het genereren van zoveel mogelijk ideeën. De kwaliteit van ideeën is niet van belang op dit moment. In de volgende fasen van het creatieve proces zal er aan de kwaliteit van een idee gesleuteld worden. Geen auteursrecht op een idee. Elk idee dat tot stand komt is afkomstig van vroegere ideeën of is een combinatie van elementen die gangbaar zijn in een ander domein. Dus het is toegestaan om ideeën van anderen te pikken en daar op voort te bouwen. Elk idee is het resultaat van de groepsinspanningen en heeft dus geen individuele auteur. Openheid binnen de groep, privacy naar buiten. Binnen de groep wordt een bepaalde sfeer gecreëerd die het toelaat om creatieve ideeën te genereren. Het creatieve proces wat hierbij komt kijken, komt soms merkwaardig over naar de buitenwereld. Bepaalde technieken kunnen zonder achtergrond “belachelijk” lijken waardoor het gevaar bestaat dat buitenstaanders het idee zelf ook “belachelijk” gaat vinden. Om dit te vermijden moet men de nodige aandacht besteden aan het ‘verkopen’ of ‘het naar buiten brengen’ van ideeën.

Programma Kansdenken is een attitude Creatieve vaardigheden voor Kansdenken Centrale Vraagstelling Toepassing Creatieve Technieken Waar is de Passie ?

Kansdenken = een Attitude De pessimist ziet problemen in elke kans. De optimist ziet kansen in elk probleem Winston Churchill - Filmpje van Student bij examen: Do you have any idea who I am?

Ooit een kans gemist ? Foto toevoegen: Opportunity Village Nepal

4/4/2017 Uitstel van Oordeel. Er is tijdens een creatieve oefening (divergeer) geen kritiek toegestaan. Vaak bestaat de kritiek uit creativicide (zie later) die het creatieve proces belemmert. De persoon die het idee geuit heeft zal zich immers ‘aangevallen’ voelen en/of denken dat hij geen goede ideeën kan bedenken. Hoe wilder, hoe beter. De beste ideeën ontstaan bij de meest gekke, belachelijke ideeën. Deze ideeën zorgen er immers voor dat het bestaande denkpatroon wordt doorbroken. Vaak gaat het doorbreken van een patroon gepaard met humor (iedereen schiet in de lach) of groot ongeloof (alle, zoiets dat kan nu toch echt niet). De ideeën die op een ‘zot’ idee volgen zullen heel vaak juist die ideeën zijn die een prachtig alternatief vormen om de probleemstelling aan te pakken. Kwantiteit primeert op kwaliteit. De eerste doelstelling van een brainstorm (en andere creatieve technieken) is het genereren van zoveel mogelijk ideeën. De kwaliteit van ideeën is niet van belang op dit moment. In de volgende fasen van het creatieve proces zal er aan de kwaliteit van een idee gesleuteld worden. Geen auteursrecht op een idee. Elk idee dat tot stand komt is afkomstig van vroegere ideeën of is een combinatie van elementen die gangbaar zijn in een ander domein. Dus het is toegestaan om ideeën van anderen te pikken en daar op voort te bouwen. Elk idee is het resultaat van de groepsinspanningen en heeft dus geen individuele auteur. Openheid binnen de groep, privacy naar buiten. Binnen de groep wordt een bepaalde sfeer gecreëerd die het toelaat om creatieve ideeën te genereren. Het creatieve proces wat hierbij komt kijken, komt soms merkwaardig over naar de buitenwereld. Bepaalde technieken kunnen zonder achtergrond “belachelijk” lijken waardoor het gevaar bestaat dat buitenstaanders het idee zelf ook “belachelijk” gaat vinden. Om dit te vermijden moet men de nodige aandacht besteden aan het ‘verkopen’ of ‘het naar buiten brengen’ van ideeën.

Van ramp naar iets moois ?

4/4/2017

Uitgangspunten creatief denken 4/4/2017 Uitgangspunten creatief denken

Creatief denken is een vaardigheid 4/4/2017 Iedereen is creatief! Creatief denken is een vaardigheid die je verder kunt ontwikkelen

Creatieve basisprincipes 4/4/2017 Creatieve basisprincipes Open Passie Echt Plezier Zorg Vandaag Stel tussentijds oordeel uit Surf mee op ideeën van anderen Heb de wil echt iets toe te voegen of te veranderen Geef extra aandacht aan naïeve ideeën Zorg voor openheid naar binnen, privacy naar buiten Welke actie kun je vandaag al uitvoeren?

4/4/2017

Stel je oordeel even uit Start met 10 nadelen op te schrijven over een bepaalde situatie. Schrijf vervolgens 10 voordelen op: Van in de file te zitten Van het wisselvallig weer in België Van een trein die een halfuur vertraging heeft ...

Idea Killers Daar hebben we geen tijd voor Ja, maar Geen fouten maken 4/4/2017 Idea Killers Kreten die grote innovators naast zich neergelegd hebben Vroeger ging het toch ook goed? Daar hebben we geen tijd voor Ja, maar Geen budget Geen fouten maken Te leuk In beraad houden Dat staat in de toekomstplannen Bestaat al De directie zal er niks voor voelen Dat is niets voor onze klanten Reëel bekijken Ik ben niet creatief We kunnen ook zonder De markt is er niet rijp voor Nee De oude garde zal het niet gebruiken Uitstel van Oordeel. Er is tijdens een creatieve oefening (divergeer) geen kritiek toegestaan. Vaak bestaat de kritiek uit creativicide (zie later) die het creatieve proces belemmert. De persoon die het idee geuit heeft zal zich immers ‘aangevallen’ voelen en/of denken dat hij geen goede ideeën kan bedenken. Hoe wilder, hoe beter. De beste ideeën ontstaan bij de meest gekke, belachelijke ideeën. Deze ideeën zorgen er immers voor dat het bestaande denkpatroon wordt doorbroken. Vaak gaat het doorbreken van een patroon gepaard met humor (iedereen schiet in de lach) of groot ongeloof (alle, zoiets dat kan nu toch echt niet). De ideeën die op een ‘zot’ idee volgen zullen heel vaak juist die ideeën zijn die een prachtig alternatief vormen om de probleemstelling aan te pakken. Kwantiteit primeert op kwaliteit. De eerste doelstelling van een brainstorm (en andere creatieve technieken) is het genereren van zoveel mogelijk ideeën. De kwaliteit van ideeën is niet van belang op dit moment. In de volgende fasen van het creatieve proces zal er aan de kwaliteit van een idee gesleuteld worden. Geen auteursrecht op een idee. Elk idee dat tot stand komt is afkomstig van vroegere ideeën of is een combinatie van elementen die gangbaar zijn in een ander domein. Dus het is toegestaan om ideeën van anderen te pikken en daar op voort te bouwen. Elk idee is het resultaat van de groepsinspanningen en heeft dus geen individuele auteur. Openheid binnen de groep, privacy naar buiten. Binnen de groep wordt een bepaalde sfeer gecreëerd die het toelaat om creatieve ideeën te genereren. Het creatieve proces wat hierbij komt kijken, komt soms merkwaardig over naar de buitenwereld. Bepaalde technieken kunnen zonder achtergrond “belachelijk” lijken waardoor het gevaar bestaat dat buitenstaanders het idee zelf ook “belachelijk” gaat vinden. Om dit te vermijden moet men de nodige aandacht besteden aan het ‘verkopen’ of ‘het naar buiten brengen’ van ideeën. Te lastig om te beheersen Kan niet Niet mijn verantwoording Sinds wanneer ben jij expert? Dat is niet logisch Er is meer onderzoek nodig Geen mensen voor Is al geprobeerd Daar zijn we te klein voor

Voorbeelden Creatieve Vraagstelling 4/4/2017 Voorbeelden Creatieve Vraagstelling MARKETING / PR Brand extension: Bedenk nieuwe producten waarmee we ons merk kunnen versterken! MARKETING Markt verkennen. Hoe kunnen we een nieuwe technologie commercialiseren? INDUSTRIE Provocatie: Hoe kunnen we onze productiekosten met 50% verminderen? Het creëren van iets nieuws dat ook nuttig is ten aanzien van de probleemstelling / uitdaging! PERSONEELSZAKEN Hoe kunnen we de beste talenten aan onze organisatie binden? Hoe kunnen we goedkoper nieuwe mensen aantrekken? RECLAME Hoe kunnen we product X via andere kanalen promoten naar onze doelgroep? STRATEGIE Hoe gaan we ons in de toekomst onderscheiden? Welke diensten gaan we aanbieden binnen 3 jaar? Waar gaan we ons op richten?

Creatieve vaardigheden 4/4/2017 Creatieve vaardigheden Creatief waarnemen Uitstel van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht Bekijk het vanuit een andere hoek Verken eerst de kansen van een idee Creëer nieuwe verbindingen Bedenk twee keer zoveel ideeën Ontwikkel een beeld van het idee

4/4/2017 Het creatief proces

4/4/2017 Wat zie je?

4/4/2017 Allemaal goed !

4/4/2017 Het creatief proces

Creatief proces verkennen focussen 6 9 5 1 4 10 2 3 11 Situatie 4/4/2017 Creatief proces 6 verkennen focussen 9 5 1 4 10 2 3 11 Situatie Kansdomeinen HKW-vraag Ideeën dump 7. Extra aandacht 8. PMO 9. Ideeformulieren 10. Actie / implementatie 11. Terugkoppeling 8 7 Creatieve technieken COCD-box

Uitleg creatief proces 4/4/2017 Uitleg creatief proces Situatie Kansdomeinen HKW-vraag Ideeën dump Creatieve Technieken COCD-box Extra aandacht PMO Ideeformulieren Actie / implementatie Terugkoppeling Laat de probleemeigenaar de situatie schetsen Bepaal gebieden waar voordeel te behalen valt Herformuleer naar een actieve vraag: “Hoe kunnen we...” Eerste ideeënronde (brain-dump) Gebruik verkennende technieken Classificeer ideeën (indien nodig eerste clusteren) Welke ideeën zijn zo geniaal dat niet iedereen ze ziet? Plussen, Minnen en Omkeren van eigenschappen gekozen ideeën Ideeën gestructureerd vastleggen Realisatie van de gekozen ideeën Laat het team weten wat de status is

Bloemassociatie

Kettingassociatie

Superheld

PASSIEMETER !

Dank jullie wel ! linda@dreamsandco.org +32 487 327 501