Vakbegeleiding wiskunde DPB Brugge

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Eindwerk zesde jaar.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Thema HACCP
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Structuur secundair onderwijs
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
1. Levensbeschouwing en communicatie
DEEL 2 LES 16 De verdieping Les 16 Slembiedingen versie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Enquête.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Op school en in de scholengemeenschap
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerk coördinatoren VZ
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop evalueren Dcp
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Transcript van de presentatie:

Vakbegeleiding wiskunde DPB Brugge Wiskunde Impulsdag 2011 - 2012 Vakbegeleiding wiskunde DPB Brugge

Wiskunde Impulsdag Het belang van een vakgroep Mogelijke opdrachten voor een vakwerkgroep wiskunde Aandachtspunten vanuit doorlichtingsverslagen Motiverend leren Algemene pedagogische reglementeringen Website VVKSO en DPB-Brugge 2

Het belang van een vakgroep schooldoorlichting: niet het individu, maar de vakgroep wordt aangesproken; reflectie over het eigen functioneren als leraar; een kans om opvattingen van de groepsleden onderling af te toetsen. 3

Het belang van een vakgroep Op weg naar een LERENDE organisatie Een vakgroep evolueert van louter samen werken naar systematisch samen leren als de groep de eigen werking geregeld analyseert en erover reflecteert met het oog op kwaliteitsverbetering. 4

Het belang van een vakgroep Van louter samen werken naar systematisch samen leren VOORBEELD 1 Louter samenwerken: Bij het bespreken van een gevolgde nascholing wisselt de vakgroep informatie en materiaal uit. Elk lid gaat dan met die informatie al dan niet aan de slag. 5

Het belang van een vakgroep Van louter samen werken naar systematisch samen leren VOORBEELD 1 Systematisch samen leren: De vakgroep overlegt over de manier waarop nascholingsmateriaal ingepast kan worden in de lespraktijk en maakt afspraken over de toepassing van het geleerde in de praktijk. 6

Het belang van een vakgroep Van louter samen werken naar systematisch samen leren VOORBEELD 2 Louter samen werken: Bij de keuze van een nieuw handboek spreekt de vakgroep over de prijs en andere praktische argumenten. 7

Het belang van een vakgroep Van louter samen werken naar systematisch samen leren VOORBEELD 2 Systematisch samen leren: Bij de keuze van een nieuw handboek overlegt de vakgroep over het inpassen van het nieuwe leermiddel in de manier waarop er op school met leren omgegaan wordt en vertrekt daarbij vanuit het leerplan en een grondige evaluatie van het vorige handboek. 8

Het belang van een vakgroep Van louter samen werken naar systematisch samen leren VOORBEELD 3 Louter samen werken: I.v.m. evaluatie baseert de vakgroep zich op het jaarplan en laat het puntenaantal per onderdeel afhangen van het aantal lesuren die men eraan besteedt. 9

Het belang van een vakgroep Van louter samen werken naar systematisch samen leren VOORBEELD 3 Systematisch samen leren: I.v.m. evaluatie baseert de vakgroep zich op het leerplan. Tijdens overleg over evaluatie wordt gesproken over de gevolgde didactiek en de te volgen leerlijnen. 10

Het belang van een vakgroep INFORMEEL ↨ FORMEEL Informele samenwerking is interessant en nuttig, maar kan een gestructureerde vakgroepwerking niet vervangen. 11

Het belang van een vakgroep ↨ INDIVIDU Een goede vakgroepwerking heeft oog voor afstemming en samenhang, maar respecteert de professionaliteit van het individu. 12

Het belang van een vakgroep BETER WORDEN ↨ IN ORDE ZIJN Het vertrekpunt van vakwerking en de bijhorende vakvergaderingen moet zijn: “hoe worden de leerlingen en de leraren er beter van” en niet: “hoe kunnen we ‘in orde’ zijn”. 13

Het belang van een vakgroep SAMENWERKING Werkt een vakgroep in een school met verschillende onderwijsvormen over die onderwijsvormen heen? Werken we met een vakgroep per graad? Indien ja, blijven we daarnaast nog voldoende de kaart trekken van verticale samenwerking? 14

Het belang van een vakgroep ENKELE ASPECTEN DIE DE KWALITEIT VAN VAKVERGADERINGEN KUNNEN TEN GOEDE KOMEN een geschikte vergaderruimte; een duidelijke agenda; een vastgelegd begin- en einduur; deskundige leiding door de vakcoördinator; een constructieve opstelling van de deelnemers; bereid zijn tot ‘geven en nemen’; een open sfeer, geen verborgen of individuele agenda’s; conclusies en afspraken: verslag en opvolging. 15

Mogelijke opdrachten voor een vakwerkgroep wiskunde Zes categoriëen Leerplanrealisatie Evaluatie Vakoverschrijdend Studiebegeleiding Kwaliteitszorg – zelfevaluatie Professionalisering 16

7 aandachtspunten (o.a. vanuit doorlichtingsverslagen) 1. Leerplan is ‘de bijbel’ 2. Evaluatie: - kennis, vaardigheden, attitudes > competenties - productevaluatie versus procesevaluatie 3. Leerlijnen: zie verder 17

7 aandachtspunten (o.a. vanuit doorlichtingsverslagen) 4. Functioneel ICT-gebruik (“use to learn >< learn to use”) http://sohowiskunde.be 5. Wiskundige taalvaardigheid 6. Doorspelen van informatie van gevolgde nascholingen en goede praktijkvoorbeelden 7. Inspanningen om interesse en enthousiasme van leerlingen voor het vak op te wekken (kangoeroe, JWO, VWO…) 18

Ongeveer 78 % van de leerlingen heeft na de eerste graad of tweede graad voor minder dan 6 uur wiskunde in de 3de graad (wiskunde is dan geen poolvak) gekozen en dus voor louter een basisvorming waarbij wiskunde hoofdzakelijk als ondersteunend vakgebied aan bod is gekomen. Verdeling onderwijsvormen en aantal lestijden wiskunde. Aantallen eerste leerjaar derde graad voor het vrij gesubsidieerd onderwijs (bron VVKSO – spoedtelling 1september 2009)

Motiverend leren TIP 1. De juiste vraag. Leer jouw leerlingen de juiste vraag stellen (leraar = ‘naslagwerk’) 20

Motiverend leren TIP 2. Opgepast voor interferentie. 21

Motiverend leren TIP 3. De kracht van humor. 22

Motiverend leren TIP 4. Start pas ‘na oranje’. 23

Motiverend leren Start pas ‘na oranje’. TIP 5. Rekenen met inzicht en uitzicht. Start pas ‘na oranje’. 24

Motiverend leren TIP 6. Ken jezelf. 25

Motiverend leren TIP 7. De vergeetcurve van Ebbinghaus 26

Algemene pedagogische reglementeringen APR 1: persoonlijk werk van de leerling APR1 APR 3: de delibererende klassenraad op het einde van het schooljaar APR3 * bijlage 1 * bijlage 2 APR 5: documenten bij de lesvoorbereiding APR5 27

Websites DPB VVKSO http://www.vvkso.be lessentabellen en leerplannen; wiskunde en VOET: servicedocument. DPB http://www.dpbbrugge.be http://www.dpbbrugge.be/wiskunde 28

Pauze 29

Wiskunde Impulsdag evaluatie verticale samenhang: leerlijnen horizontale samenhang evaluatie vakwerkgroep in jouw school 30

Procesevaluatie Hoe? - persoonlijk werk > bijsturing - kleine toets bij het lesbegin > opbouw leerproces (parate kennis) - kleine toets op het einde van de les > zelfevaluatie - evaluatie van tussenstappen (OVUR, PDCA-cirkel) - klassikale feedback - differentiëren en remediëren (o.a. gebruik elektronisch leerplatform, websites zoals www.usolvit.be en www.algebrakit.nl ) 31

Evaluatie van kennis, vaardigheden en attitudes TIPS vanuit SOHO-overleg Kijkwijzer voor het vak wiskunde 32

Tips voor toetsen en examens Duidelijke vraagstelling: bv. is ICT-gebruik toegelaten? Toetsvorm in het verlengde van de vertrouwde oefenvorm Evenwichtige spreiding (leerplandoelstellingen versus handboek) Zoveel mogelijk onafhankelijke vragen Dynamiek in vraagstelling 33

Tips voor toetsen en examens Variatie in vragen en soorten opdrachten Bv. meerkeuzevragen - www.kangoeroe.org (bso – eerste graad) - www.vwo.be: vernieuwde website (JWO-VWO) - www.usolvit.be - http://www.gricha.bewoner.antwerpen.be - http://www.wiskundeolympiade.nl Bv. juist/fout , waar/niet waar : verantwoording Bv. koppelvragen (ongelijk aantal mogelijkheden) 34

Tips voor toetsen en examens Functioneel ICT-gebruik > deel van de proef zonder ICT Evenwichtige puntenverdeling meedelen Constructie: best met uitleg, vermelden gebruikte eigenschap Een antwoord laten formuleren Tijdsbewaking Succesbeleving (basisvragen, vlotheid boven complexiteit) 35

Samenhang Per jaar streven naar evenwicht tussen verschillende leerinhouden (getallenleer, meetkunde, algebra, functieleer, statistiek …) Wat met een leerling die overschakelt naar een richting met minder uren wiskunde? Samenhang andere vakken Parallelklassen: ca. 75 % gemeenschappelijke proefwerkvragen Overleg ICT-gebruik Doorgeven ervaringen nascholing 36

Samenhang Graadoverschrijdend overleg Middenschool > bovenbouw Afstemming evaluatiemethodes (o.a. attitudes) Spreiding leerplanonderdelen derde graad Leerlijnen: welke? meerwaarde? * ICT * onderhouden van rekenvaardigheden * opbouwen van een formularium (algemeen, parate kennis, gereedschapskist meetkunde) * leren leren * probleemoplossend denken * onderzoekscompetenties * … 37

Mathematiseren en oplossen van problemen verplichte leerplandoelstelling in de derde graad kso/tso het volstaat niet de toepassingen te maken die een hoofdstuk van de andere leerstofonderdelen afsluiten en waarbij mathematiserings- en oplossingsprocedures tot een voorspelbare routine herleid worden heuristieken groeiproces (leerlijn)

Onderzoekscompetenties leerlijn: van ‘onderzoekend leren’ naar ‘leren onderzoeken’ 39

Evaluatie vakwerkgroep 40

Bevraging vakgroep 41

Vakbegeleiding wiskunde DPB Brugge Wiskunde Impulsdag Vakbegeleiding wiskunde DPB Brugge