Feminisering van het basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Advertisements

Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
meerjarig verbeterplan onderwijs
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Presentatie Technaplaza
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
carrière maken in het onderwijs Domstad Academie Utrecht
Krimpen met perspectief
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kwaliteit van het mbo Door Nick Hoogebeen..
Massaliteit en Diversiteit Onderwijsdag Wie, Wat, Waar Jan van Groenendael Hoogleraar Aquatische Ecologie Vice-dekaan Onderwijs Faculteit NWI Massaliteit.
Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Bijeenkomst Pabo directeuren
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Vrouwen zijn veel meer waard !!!
Workshop: gender mainstreaming
Vrouwen zijn veel meer waard !!! Sorry mannen, maar het is nu echt bewezen…
Maatschappelijke ontwikkelingen en de zorgprofessie
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Goed Bestuur bij schoolbesturen Primair Onderwijs Dr Edith Hooge Lector ‘School en Omgeving in de grote stad’ Hogeschool van Amsterdam
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
L O B LoopbaanOriëntatie en Begeleiding. L O B Leerplicht tot en met leerjaar waarin je 16 jaar wordt Kwalificatieplicht tot het behalen van niveau 2.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO OMA Onderwijs.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO PPC Psycho-pedagogische competentie 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO B MBC Maatschappelijke.
DCA Didactische competentie Algemeen 6 STP T 5 – P 1 80 LT 0.6PT 0.4PO LEV Leerkracht en verantwoordelijkheden 4 STP T 3.5 – P LT 0.3PT 0.2PO OMA.
Van ONZEKERHEID NAAR KRACHT. Dit is Jeannette, ze is 12 jaar. Dit is haar moeder Edith, zij zorgt voor het gezin... … ook voor haar kleindochter.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Bekostiging en kosten van de functiemix van reguliere basisscholen 11 februari 2014 Reinier Goedhart
Zaterdag 30 mei 2015 & Zaterdag 13 juni Kom in beweging!
Opgaan, blinken en verzinken?
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Beroep en opleiding BvB 2015.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
EHvA Consumptieve technieken
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Aandacht voor diversiteit, onderwijs en openheid Melvin Draaijer Voorzitter Medische Faculteitsvereniging VUmc 2 maart 2014.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Lerarentekort 6 september 2017.
Onderwijstype en bevoegdheid
Visie op het economieonderwijs
Van kerk naar samenleving en weer terug Pepijn van Houwelingen (SCP) Pepijn van Houwelingen VKB symposium 2018 dinsdag 19 februari 2019.
Transcript van de presentatie:

Feminisering van het basisonderwijs Symposium FS-Lezing, Arnhem Gerda Geerdink 14-10-09 Frank Stöteler had het niet over feminisering. Dat is niet raar: goed onderwijs vraagt om een goede leerkracht en dat kan van alles zijn. Toch had het gepast in zijn verhaal: de wereld binnenhalen, daar horen mannen en vrouwen bij.

Opbouw van de presentatie: Feminisering van het onderwijs vroeger en nu Masculinisering van het onderwijs (Waarom) Willen we dat (niet)? Naar meer (oog voor) diversiteit in het onderwijs Ik zal laten zien dat het niet iets van deze tijd maar waar we nu wel mee te maken hebben. Ik ga in op de keerzijde: masculinisering Dan ook dat we geen van tweeën willen. En wat pabo en basisonderwijs kunnen doen om het schip te keren.

Een beroep is gefeminiseerd als het aantal vrouwen snel toeneemt, meer dan vijftig procent vrouw is en de beroepsgroep geen afspiegeling van de populatie waarmee gewerkt wordt: de kinderen hier

Het is niet iets van deze tijd. Altijd al veel vrouwen Het is niet iets van deze tijd. Altijd al veel vrouwen. Cijfers uit 1898: in het openbaar lager onderwijs 6500 waarvan bijna 3000 directeur en ongeveer 3000 vrouwen waarvan 71 hoofd der school. Dat is het lager onderwijs (dus zonder kleuterscholen). Het percentage vrouwen was 31 procent in een periode waarin eigenlijk niet geaccepteerd werd dat vrouwen werken.

Er waren toen 67 vrouwen directeur; 2 procent van het totaal aantal directeuren Vanaf 1960 is het percentage vrouwen (in kleuter en lager onderwijs samen) ongeveer zestig procent. En ook dat is veel als je bedenkt dat in het bijzonder onderwijs onderwijzeressen meestal op hun trouwdag werden ontslagen.

Instroom pabostudenten naar sekse Jaartal Totale instroom Percentage vrouwen 1997 6451 83.6 1999 8116 85.4 2001 7282 86.3 2003 8466 84.1 2005 8576 83.2 2007 8091 81.9 2008 7297 83.0 De laatste jaren is het percentage jongens dat naar de pabo gaat ongeveer 16-17 procent. Redelijk constant. De schommelingen in totale aantallen zijn groter dan die van de jongens.

Mannen en vrouwen in het primair onderwijs in fte en percentage vrouwelijke docenten 2002 2003 2004 2005 2006 2007 formatie Leraren in po fte 90.300 89.700 89.200 90.100 91.200 91.900 Mannen fte 21.672 20.631 19.624 19.822 19.142 18.398 Vrouwen fte 68.628 69.069 69.576 70.278 72.058 73.520 Percentage vrouwen 76 % 77 % 78 % 79 % 80 % Het aantal vrouwen in het onderwijs stijgt omdat: 1) Vanaf begin jaren tachtig neemt de arbeidsparticipatie van vrouwen toe; 2) wordt ook geaccepteerd; al vanaf 1956 mochten getrouwde vrouwen in het openbaar blijven werken 3) Ook in het algemeen geaccepteerd dat vrouwen met kinderen bleven werken 4) Deeltijd werk werd geaccepteerd in het onderwijs; kind met twee volwassenen dat kon; 5) door adv moesten ze wel. 6) In de jaren negentig: er was veel werk in het onderwijs door stijgende leerlingenaantallen; 7) 1997; klassenverkleining in de onderbouw. De aanstellingsomvang van vrouwen is kleiner dus in de praktijk meer vrouwen. Feminisering in getallen … straks naar de kwalitatieve betekenis

Naast feminisering ook masculinisering. Vrouwen staan voor de klas Naast feminisering ook masculinisering. Vrouwen staan voor de klas. De directeur en gymleraar is een man. Een kwantitatieve betekenis: Het percentage bovenschoolse directeuren was in 2007: twintig procent. Het percentage directeuren dertig procent. Daar zit stijging is: door de hoge uitstroom van mannen. Het percentage mannelijke bestuurders stijgt nog steeds: door schaalvergroting, colleges van bestuur

Masculinsering heeft ook een kwalitatieve betekenis Masculinsering heeft ook een kwalitatieve betekenis. Onderwijs tot begin 1990 vanuit Den Haag. Sindsdien decentraal. Van eersten onder zijns gelijken naar directeur, manager, baas. Iemand met andere verantwoordelijkheden maar ook meer zeggenschap. De andere aansturing leidt ook tot andere bekostiging: niet meer vooraf eisen maar output bekostiging. Scholen moeten cijfers halen, studenten afleveren. (ook door kenniseconomie: we moeten meer presteren)

                                                                      De kwalitatieve kant van feminisering: veel vrouwen bij elkaar is een vrouwencultuur. En juist daar wordt over gepraat en lijdt tot twee misverstanden 1 jongens presteren slechter. Zeker in het bo is dat niet waar. Niet slechter dan meisjes, niet slechter dan vroeger. We letten meer op cijfers, weten meer, weten ook dat allochtonen en economisch zwakkeren in Nederland slechter presteren. Maar niet jongens en meisjes. In voortgezet onderwijs is een ander verhaal 2; jongens zouden het beter doen als er meer mannen voor de klas stonden. Dat is maar de vraag; blijkt niet uit onderzoek, blijkt niet uit hoger onderwijs. Was vroeger ook niet toen er meer mannen waren. Onderzoek bewijst eerder het tegendeel.

Feminisering problematisch? Vanuit maatschappelijk perspectief -nadelig bij arbeidsmarkttekorten -beroep daalt in aanzien Vanuit pedagogisch perspectief -meer diversiteit is meer kwaliteit -verkeerde beeldvorming; verkeerde voorbeelden Vanuit maatschappelijk perspectief: arbeidsmarkttekorten …. Te weinig managers in po En ….. Beroep daalt in aanzien Vanuit pedagogisch perspectief: meer diversiteit is meer kwaliteit En vooral verkeerde beeldvorming Feminisering is een gevolg van historische gegroeide verschillen tussen mannen en vrouwen.

Sekseonderscheid op verschillende niveaus 1 Organisatorisch niveau 2 Symbolisch niveau 3 Seksesocialisatie Vanuit maatschappelijk perspectief: arbeidsmarkttekorten …. Te weinig managers in po En ….. Beroep daalt in aanzien Vanuit pedagogisch perspectief: meer diversiteit is meer kwaliteit En vooral verkeerde beeldvorming Feminisering is een gevolg van historische gegroeide verschillen tussen mannen en vrouwen.

Organisatorisch niveau; de verdeling van taken, verantwoordelijkheden, zeggenschap op de arbeidsmarkt: wie regelt en wie voert uit. Op de basisschool leren kinderen dat vrouwen zorgen en met kinderen werken en mannen zeggen hoe het moet.

Het symbolische niveau: het minder concrete; de heersende visie op onderscheid tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid komt in allerlei producten als taal, idee:en en mentaliteiten steeds naar buiten. Het zijn de impliciete boodschappen die we steeds meegeven.

Kwaliteit van het onderwijs wordt snel verbonden met de feminisering Kwaliteit van het onderwijs wordt snel verbonden met de feminisering. Maar als het over gebrek aan kwaliteit bij het management gaat zeggen we dat ze daar niet voor opgeleid zijn.

Daniëlle kan zo goed de kleintjes helpen Daniël kan zo goed keepen Het derde niveau is het niveau van de seksesocialisatie: kinderen worden voortdurend seksespecifiek aangesproken. Meisjes zijn rustiger en dat verwachten we ook. Jongens vragen meer aandacht en dat verwachten we ook. Bijvoorbeeld zouden we de zonnetjes van de week daar eens op na moeten slaan.

Bedankt voor uw aandacht Gerda Geerdink Gerda.geerdink@han.nl Dat alles veranderen kan alleen als we daar met kennis van zaken tegenin gaan. En voorlopig zullen die vele mannelijke directeuren en vele vrouwelijke leraren dat moeten doen. Bedankt voor uw aandacht