1 Van onbewust naar bewust? De risico’s van reflectie Workshop Landelijk HBO-Congres SLB “Van onbewust naar bewust” Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Arnhem,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Loopbaanontwikkeling van werknemers Individuele factoren
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Diagnosticeer uw schouder Dit is een interactieve gids om u te helpen vinden relevante patiënten informatie over uw schouderprobleem. Het is bedoeld als.
VTB Technasium Vakcollege
Excursie Röntgenafdeling Vie Curi Venlo 15 september 2009 ZijActief Koningslust ZijActief Koningslust Excursie Rontgenafdeling Vie Curie Venlo.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Leren, loopbaan en burgerschap
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Begeleiden van Praktijkonderzoek
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
1 Test en Advies in Arbeid en Organisatie Gastcollege Toegepaste Psychologie 14 december 2009 te Eindhoven Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Ik wil jou van harte dienen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
ZijActief Koningslust
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Transcript van de presentatie:

1 Van onbewust naar bewust? De risico’s van reflectie Workshop Landelijk HBO-Congres SLB “Van onbewust naar bewust” Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Arnhem, 18 juni 2009 Tom Luken Lector Career Development Fontys Hogeschool HRM en Psychologie

2 Inhoud Het belang van loopbaanontwikkeling en de noodzaak van bezinning Evaluaties van studieloopbaanbegeleiding Waarom studieloopbaanbegeleiding niet beter van de grond komt Dominantie Cartesiaans mens-/wereldbeeld Bewust en onbewust Hoe kan het beter? Vragen/stellingen

3

4 Het belang van loopbaanontwikkeling Verspild of niet verdiend geld Energie, levenstijd, talenten Geluk Gezondheid Employability Concurrentiepositie Nederland Oplossing venijnige problemen

5 Evaluaties van loopbaanbegeleiding 1

6 Evaluaties van loopbaanbegeleiding 2

7 Evaluaties van loopbaanbegeleiding 3

8 Evaluaties van loopbaanbegeleiding 4

9 Evaluaties van loopbaanbegeleiding 5 (HAN 2006) 8 studenten tevreden, bij 6 van de 8 positieve effecten (HAN 2007) 35%: “studieloopbaanbegeleiding draagt niet bij aan de beoogde effecten” (HAN 2009): “studieloopbaanbegeleiding heeft geen invloed op startsucces” (Haagse hogeschool) 40%: “studieloopbaanbegeleiding draagt niet bij aan mijn ontwikkeling”

10 Evaluaties van loopbaanbegeleiding 6 (Landelijk) “Spreek je met je slb’er over wat je echt bezig houdt in je leven?” 64% nee, 7% ja (Fontys 09): 35% “De studieloopbaanbegeleider kent mij niet echt” 54%: “Praat niet met slb’er over privéleven of persoonlijke problemen” 49%: “De slb’er weet niet wat mijn toekomstplannen zijn” Overal: hekel aan reflectieopdrachten, POP, PAP, portfolio (ook bij veel slb’ers!)

11 Conclusies evaluatie Studieloopbaanbegeleiding kan effectief zijn, maar: studieloopbaanbegeleiding is meestal feitelijk studiebegeleiding of zelf studievoort- gangsbewaking. Vinken i.p.v. vonken…

12 Waarom komt SLB niet beter van de grond? Versnippering en onvermogen Verschillen in belangen lerenden en onderwijsorganisatie (en overheid) Geen duidelijke context en/of doelen Geen duidelijke wetenschappelijke basis Kloof tussen theorie en praktijk Gebrekkige opleiding, professionaliteit en organisatie (studie)loopbaanbegeleiders Dominantie Cartesiaans mens-/wereldbeeld

13 Cartesiaans mens-/wereldbeeld Cogito ergo sum Scheiding geest-lichaam, zelf-ander Rationalisme, Verlichting In kader loopbaan: Informatie verzamelen, verstandig nadenken, bewust en zelfstandig kiezen, plannen, uitvoeren Zelfsturing, de maakbare toekomst

14

15 Kiezen centraal 2 “Veel studenten stoppen al binnen een week. Dan denk je: hadden die niet wat beter over hun studiekeuze kunnen nadenken?” (Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad)

16 Kiezen centraal 3

17 Kiezen centraal 4

18 Kiezen centraal 5

19 Kiezen centraal 6

20 Problemen met ‘Kiezen centraal: te momentaan, te ‘bewust’. Illusoir?

21 Problemen met ‘Kiezen centraal’ 2 Potje-dekseltje denken Te statisch; de toekomst ‘beweegt’ (steeds meer) Te moeilijk Te individueel Te eenzijdig Leidt tot: reflectiedwang

22 Problemen met reflecteren Twijfel of leerlingen en studenten het wel kunnen leren (m.n. jongens) Aanwijzingen dat het niet leidt tot de gewenste resultaten (ego-ontwikkeling, arbeidsidentiteit, motivatie, keuzezekerheid, uitvalvermindering, loopbaansucces) Risico’s

23 De risico´s van reflectie Piekeren

24 De risico´s van reflectie Oorzaken van piekeren: Onvoldoende in-/output Onderliggende vragen te moeilijk Beginvragen niet goed Angst om verkeerd te kiezen en voor de eigen wispelturigheid Moeten opgeven (o.a. van loyaliteiten) Complexiteit en hoeveelheid informatie Verbondenheid met persoonlijke kwesties

25 De risico´s van reflectie Verdere risico’s: Verkeerde denkgewoonten en valse (zelf)beelden Slechtere keuzen Ondergesneeuwd eigen gevoel “Kolonisering van het geniale” Ogen te vroeg openen Vergallen van plezier Verwarring ego en zelf Het nu vergeten

26 Conclusie “Van onbewust naar bewust?” Veel onduidelijk over wat bewustzijn is en wat de wisselwerking is met het onbewuste Respect voor het onbewuste Bescheidenheid t.a.v. het vermogen van het bewuste denken om het leven te sturen Twee soorten bewustzijn: -actief, denkend, westers -passief, waarnemend, oosters Niet blindstaren op een soort

27 Hoe kan het beter? 1 Meer accent op het proceskarakter van loopbaanontwikkeling Processen in de persoon, de omgeving en in de wisselwerking Niet alleen denken, maar ook waarnemen, voelen, onthouden, beeldvorming, willen en doen

28 Hoe kan het beter? 2 Input voor omgevingsbeelden Input voor zelfbeelden Begeleiding SystematischRealistisch MethodischMaatwerk LongitudinaalGefaciliteerd ProfessioneelPersoonlijk ProcesgerichtPrikkelend Niet vinken maar vonken!

29 Vragen en stellingen 1 1.Waarmee ben je het hartgrondig (on)eens? 2.Studieloopbaanbegeleiding moet beter van de grond komen 3.Wie moet verantwoordelijkheid nemen voor (studie)loopbaanbegeleiding? 4.Kan de doorsnee docent een goede studieloopbaanbegeleider zijn?

30 Vragen en stellingen 2 5.Werkt geïntegreerde studieloopbaan- begeleiding wel beter dan de begeleiding van onafhankelijke externe specialisten? 6.Hoe moet het onderwijsgebouw afgestemd worden op het gangbare ontwikkelingstempo van jongeren? 7.Hoe verder? Wat zijn de meest zinvolle volgende stappen?