Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Profielkeuze Havo-3 / Vwo-3
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Sekseverschillen in studiesucces: mogelijke oorzaken en interventies
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Ruimte voor de rivier NLT-module
Reflectie-portfolio beoordelen
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3

Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Rookmelders ophangen in seniorenwoningen
Ouderavond 3e klas schooljaar
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Infosessie master academiejaar
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Welkom.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Feminisering van het basisonderwijs
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
AANPAK 45+: WAAROM? De aard van het klantenbestand De duur van de werkloosheid Het lage opleidingsniveau De grote aantallen De verouderde visie van werkgevers.
Binden van Professionals? Niet doen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Personeelsvergadering 155 geldige formulieren GEMIDDELDE TEMPEATUUR: 6,55.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
R. de Vreede 25 september 2008 Voorlichting Tweede Fase.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Welkom.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Informatie- avond groep 6
Het werken met portfolio
Programma Welkom & Algemene inleiding Gosse Bruinsma, teamleider Keuzebegeleiding Annemarie van der Plaat, decaan Met de mentor mee.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Profielkeuze Havo-3 / Vwo-3 Teamleider I. Rensema Mentoren H. Haan (H3A) D.Smid (H3B) S. Rozeboom (V3) Decaan G. de Jong.
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Volgende stap in de loopbaan van …
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Gé Ophelders en Linda Jakobs SU Onderwijs en Onderzoek 17 maart 2015
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Mannen op de pabo en in het onderwijs. Wat cijfers Landelijk in primair onderwijs Veel meer vrouwelijke leerkrachten Landelijk op pabo’s Verhouding man-
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Personeel en organisatie
Beleid en regelgeving Les 1.
Transcript van de presentatie:

een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag

Een succesvolle in-, door- en uitstroom Opbouw presentatie  Vanuit een verklaringsmodel voor seksespecifieke studiekeuzes en – resultaten -de output -milieu en maatschappij -studentfactoren -opleidingsfactoren > Aanbevelingen voor de opleiding

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

instrNED % vrouw HH % vrouw % % % % % % % % % %

NED %vrouw HH %vrouw hao %-- heo % % hgzo % % hpo % % hsao % % htno % % hko

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

n-%v ned%V%MHH%V%M acc %v BE %v CE %v I b+m %v SB %v heo

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

Studentfactoren VrouwelijkMannelijk intrinsieke motivatieextrinsieke motivatie -meer mensgerichtmeer dinggericht ander afhankelijkander onafhankelijk -open naar opleidinggesloten naar opleiding niet weten pastwel weten past waardering mens zijn waardering voor functie zijn

Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

De opleiding > de inhoud > de didactische benadering / werkwijze > de organisatie > de toetsing

De inhoud van de opleiding > mensen en dingen; ontwikkeling en kennisoverdracht > aandacht voor nut, relevantie en gebruikswaarde > aandacht voor de beroepspraktijk en – functies > voorkennis is niet sekseneutraal

De didactische werkwijze > minder behoefte aan groepsopdrachten en projecten > jongens hebben een meer gesloten houding naar de opleiding, doen minder snel zomaar wat er gevraagd wordt > meer duidelijkheid over het wat, minder over het hoe

De organisatie van de opleiding > werving, informatie (decanen vo, folders - kleur) en selectie > beoordeling en feedback pakt anders uit > andere begeleiding (beoordeling) jongens meer sturing nodig; discipline > ze zeggen leren door doen; klopt dat ook? > Stagebegeleiding; voorbereiding op stage; keuze voor een stageplek

Ik ben niet ontevreden maar het is nog lang niet af. We hebben het goed gedaan We hebben niet hard genoeg gewerkt.

De toetsing van de opleiding > minder opdrachten, meer toetsen > minder procesgericht, meer productgericht >portfolio > jongens willen horen of ze het goed of niet goed hebben gedaan

Bedankt