een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag
Een succesvolle in-, door- en uitstroom Opbouw presentatie Vanuit een verklaringsmodel voor seksespecifieke studiekeuzes en – resultaten -de output -milieu en maatschappij -studentfactoren -opleidingsfactoren > Aanbevelingen voor de opleiding
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
instrNED % vrouw HH % vrouw % % % % % % % % % %
NED %vrouw HH %vrouw hao %-- heo % % hgzo % % hpo % % hsao % % htno % % hko
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
n-%v ned%V%MHH%V%M acc %v BE %v CE %v I b+m %v SB %v heo
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
Studentfactoren VrouwelijkMannelijk intrinsieke motivatieextrinsieke motivatie -meer mensgerichtmeer dinggericht ander afhankelijkander onafhankelijk -open naar opleidinggesloten naar opleiding niet weten pastwel weten past waardering mens zijn waardering voor functie zijn
Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →
De opleiding > de inhoud > de didactische benadering / werkwijze > de organisatie > de toetsing
De inhoud van de opleiding > mensen en dingen; ontwikkeling en kennisoverdracht > aandacht voor nut, relevantie en gebruikswaarde > aandacht voor de beroepspraktijk en – functies > voorkennis is niet sekseneutraal
De didactische werkwijze > minder behoefte aan groepsopdrachten en projecten > jongens hebben een meer gesloten houding naar de opleiding, doen minder snel zomaar wat er gevraagd wordt > meer duidelijkheid over het wat, minder over het hoe
De organisatie van de opleiding > werving, informatie (decanen vo, folders - kleur) en selectie > beoordeling en feedback pakt anders uit > andere begeleiding (beoordeling) jongens meer sturing nodig; discipline > ze zeggen leren door doen; klopt dat ook? > Stagebegeleiding; voorbereiding op stage; keuze voor een stageplek
Ik ben niet ontevreden maar het is nog lang niet af. We hebben het goed gedaan We hebben niet hard genoeg gewerkt.
De toetsing van de opleiding > minder opdrachten, meer toetsen > minder procesgericht, meer productgericht >portfolio > jongens willen horen of ze het goed of niet goed hebben gedaan
Bedankt