De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Actief burgerschap antwoord op:  Gebrek aan sociale cohesie / Spanningen bevolkingsgroepen  Sociale uitsluiting kwetsbaren  Kloof burgers –bestuur 
Natuur en milieu als educatieve opgave Relatiekenmerken Burgers - Overheid Willen Weten Kunnen Kiezer – gekozenen (politiek) Onderdaan - gezagsdrag er.
Terug in de tijd wat is er nu eigenlijk gebeurd?
Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid 23 januari 2006 door: Roel in’t veld.
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Cocreatie in de opsporing
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Inleiding politieke sensitiviteit
Parlementaire democratie
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
ICT in een dynamische context
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Joop Hofman. Participatie & Loop der jaren Inhoud Partijen Proces Bloopers.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
ZINVOL SAMENLEVEN Waarom idealen wezenlijk zijn Gabriël van den Brink 19 april 2013 Nijmegen.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Waarom dit literatuuronderzoek?
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Politiek.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
MaatschapWij Onderstebovenverdieping 5 februari 2015 Mickey Huibregtsen.
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
Inleiding politieke stromingen
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Actief burgerschap in en door sport
Par. 5: Politieke opvattingen over de verzorgingsstaat
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Besturen met Burgerkracht
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
A+O project Co-creatie in de praktijk
De week van de vrijwilliger
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Refereeravond Jeugdgezondheidzorg 10 april 2018
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten Atriumlezing Gabriël van den Brink 12 april 2012 Den Haag

‘Out of the box denken’ begin

‘Out of the box denken’ slot

Geloofwaardigheid staat centraal Onze werkdefinitie luidt als volgt: geloofwaardigheid ontstaat wanneer producten, processen, instituties of gedragingen aan de zijde van bestuur een overtuigend antwoord geven op belangen, waarden of verwachtingen aan de zijde van het publiek.

Interactie van twee partijen Geloofwaardigheid nooit vanzelfsprekend overheid, beleid, bestuur & politiek inwoners, burgers, bevolking & publiek democratie geeft volk het laatste woord wat zijn ‘overtuigende’ antwoorden? welke verwachtingen zijn in het geding?

Wisselwerking in ‘verticale’ zin Staat en politiek geen doel op zich: overheid, politiek & beleidsvorming dienen maatschappelijke belangen maar altijd in een specifieke mix en zijn dus altijd onderwerp van debat waarbij ze ook een eigen belang dienen

Staat en maatschappelijke actoren Overheid, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven, organisaties en andere particuliere partijen

Wisselwerking in ‘horizontale’ zin Ook regulatie is geen doel op zich: wetten, regels & procedures geven maatschappelijke waarden vorm maar altijd in een specifieke mix en zijn dus altijd onderwerp van debat waarbij ze ook een eigen belang dienen

Regels en publieke verwachtingen Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen

Bestuurlijk handelen: twee assen Begrijpen van een gemengde realiteit: zowel wetten, regels en procedures als waarden, idealen en verwachtingen zowel overheid, beleid en politiek als burgers, professionals en maatschappij daarmee twee soorten spanningen

Besturen: een dubbel spanningsveld Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties

Systeemwereld versus leefwereld Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Leefwereld Burgers, bedrijven & organisaties

Best Persons: uitzonderlijke professionals Mix van betrokkenheid en ondernemerschap: Eigen visie neerzetten en uitdragen Inzetten op het behalen van resultaat Gaan voorbij aan formele procedures Breed stedelijk netwerk ontwikkelen Het koppelen van diverse initiatieven Veel empathie aan de dag leggen Luisteren Actiegerichtheid (alledaagse doener, iedereen doet dingen, maar niet iedereen is gefocused op de kleine en grote handeling) Verbinden (enkele dimensies en manieren) Klankborden Steunzoekend (rugdekking) 13 13

Best Persons: twee assen, vier kenmerken Bevlogenheid Netwerk Empathie Resultaat

Systeemwereld versus leefwereld Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Leefwereld Burgers, bedrijven & organisaties

Eerste type: frontliniewerkers Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties

Tweede type: sociale ondernemers Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties

Derde type: alledaagse doeners Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties

Vierde type: bruggenbouwers Wetten, regels & procedures. Idealen, waarden & verwachtingen Staat, politiek & beleidsvorming Burgers, bedrijven & organisaties

Gradaties van complexiteit Factoren die bijdragen tot complexiteit: cumulatie diverse soorten achterstand hoeveelheid professionele organisaties aantal probleemgroepen en –gezinnen sociaal-culturele heterogeniteit bevolking media exposure resp. wijkreputatie duur van problematiek (meer generaties) 20 20

Gradaties van aansturing Drie niveau’s van controle & verantwoording: aansturing: via staat, markt of netwerk risico’s: bureaucratie of ondernemerschap politiek: socialist, christelijk of liberaal burgerschap: drie verschillende concepten publieke reacties: exit, voice of loyaliteit soorten publiek-private samenwerking 21 21

Gradaties van controle & complexiteit Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit

Eerste optie: centrale aansturing (OEK) Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit

Tweede optie: vorming van teams (VBT) Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit

Derde optie: netwerken in buurt (EH) Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit

Vierde optie: best persons inzetten (BP) Hoge controle Matige controle Lage controle Index complexiteit