Kwaliteitszorg van de informatievoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Teststrategie Proces Keten Test
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
TMap NEXT in een notendop
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
De informatievoorziening
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Welkom bij de presentatie van het
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kwaliteit van de informatievoorziening
De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)
Productgerichte planning Wijzigingsbeheer
O pdracht, O pdrachtgever, Product en P roces. I nhoudsopgave De opdracht De sturing.
Prince2 Componenten.
Testen upgrade Blackboard
De essentie van kwaliteit
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
IIM Information Infrastructure Management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Professionalisering van de TD
Minicollege Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Projectmanagement product/markt- combinatie en andere
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
ArchiValue: de APG-Case
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Fase 3: Technisch Ontwerp
Beheer informatie- Systemen
Insights & Essentials Willem van Putten
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Iv-Infra.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Agile in een niet Agile context
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Testsoorten: het klassieke plaatje
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg van de informatievoorziening 4 Kwaliteitszorg van de informatievoorziening

4.1 Kwaliteitsinspectie en kwaliteitsbeheersing van de informatievoorziening

Kwaliteitsinspectie van het gebruik van de IV-infra Uitvoercontroles van de applicaties en uitgangscontroles van de handmatige verwerking,zoals voorgeschreven door en geborgd via het ontwerp van de informatie- voorziening

Kwaliteitsinspectie van IV-ontwikkeling en -onderhoud Acceptatietests en acceptatie-inspecties van: de ontwikkelproducten, incl. de producten van de IV-infrastructuur (afzonderlijk en in onderlinge samenhang) ten opzichte van: het functioneel ontwerp het (de) geaccepeteerde wijzigingsvoorstel(len) de kwaliteitseisen van de informatievoorziening (voor zover deze voorafgaand aan de exploitatie kunnen worden getoetst) de vastleggingsstandaarden de planning het budget

Kwaliteitsinspectie van Exploitatie en Beheer Acceptatie-inspecties van: de geleverde diensten op het gebied van exploitatie en beheer ten opzichte van: het (de) geaccepeteerde wijzigingsvoorstel(len) de overeengekomen dienstenniveaus de planning het budget

Kwaliteitsbeheersing van het gebruik van de IV-infra Procesbeheersing op basis van proceseisen, zoals voorge- schreven door en geborgd via het ontwerp van de informatie- voorziening

Kwaliteitsbeheersing van IV-ontwikkeling en -onderhoud - 1 Ontwikkelfase invoer- regeling Eisen aan de kwaliteit en de beschik- baarheid van de uitgangsdocumenten en van de te verstekken gegevens (aantrekken, decoderen)

Kwaliteitsbeheersing van IV-ontwikkeling en -onderhoud - 2 Ontwikkelfase doorvoerregeling vooruit Capaciteits- en beschikbaarheidsplanning Doorlooptijdplanning Budgettering en budgetbewaking Voortgangsbewaking Urenregistratie Kostenregistratie Extra capaciteitsinhuur Overwerken Parallelle werkstromen Risicobeheersing

Kwaliteitsbeheersing van IV-ontwikkeling en -onderhoud - 3 Ontwikkelfase doorvoerregeling terug Evaluaties tijdens fase-afsluitingen Tussentijdse evaluaties Periodiek projectoverleg Productiviteitsmetingen (Externe) procesaudits

Kwaliteitsbeheersing van IV-ontwikkeling en -onderhoud - 4 Ontwikkelfase uitvoerregeling Reviews en inspecties van (tussen)producten van (deel)fasen: Gebruikersreviews Teamreviews (Onafhankelijke) kwaliteitsinspecties Externe productaudits Testen Doen gebruiken (informatie en communicatie, managen van verwachtingen, beheersing van organisatorische veranderingen)

Soorten tests Moduletest black-box-test white-box-test grey-box test Integratietest top-down-test bottom-up-test Acceptatietest Met het oog op kwaliteit is een functiescheiding tussen ontwikkelaars en testers van belang

Kwaliteitsbeheersing van IV-ontwikkeling en -onderhoud - 5 sturen Ontwikkelfase Sturen op: Budget Risico’s Kwaliteit en Functionaliteit Informatie en Communicatie Doorlooptijd Organisatie en bemensing MOSQUITO MOney riScs QUality Information Time Organization

Kwaliteitsbeheersing van IV-ontwikkeling en -onderhoud - 6 Ontwikkelfase ondersteuning Beschikbaarstellen van apparatuur en programmatuur ter ondersteuning van Ontwikkeling en Onderhoud Beschikbaarstellen van huisvesting en werkplekken Beschikbaarstellen van toereikende financiële middelen Selecteren van projectmedewerkers Opleiden van projectmedewerkers

Overige maatregelen t. b. v Overige maatregelen t.b.v. kwaliteitsbeheersing van Ontwikkeling en Onderhoud Gebruik van een ontwikkelmethode (life-cycle-methode, faseringsmodel) als basis voor de inrichting en de beheersing van het ontwikkel- en onderhoudsproces Gebruik van beschrijvingstechnieken en van CASE-tools Gebruik van schattingstechnieken voor de werkomvang (bijvoorbeeld Functiepunt-analyse) ten behoeve van de capaciteitsplanning Gebruik van een methode voor risicobeheersing Externe product- en proces-audits Externe kwaliteitsaudits (audits van het toegepaste kwaliteitssysteem)

De kwaliteit van de produkten van de IV-infra. kwaliteitseisen conformering aan produktstructuur beschrijvingstech- nieken beschrijvings- standaarden intern produktkwaliteit inhoudelijke consistentie extern organisatorisch realiseerbaarheid technisch testbaarheid Externe consistentie: andere produkten, algemene oplossingswijzen, eisen, verwachtingen, strategieën, policies, doelstellingen, enz.

Kwaliteitsbeheersing van Exploitatie en Beheer Procesbeheersing op basis van proceseisen (afgeleid uit de overeengekomen dienstenniveaus), zoals voorgeschreven door en geborgd via het ontwerp van de exploitatie- en beheerprocessen