Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
LLL, Professionalisering en Netwerkleren
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Homo Zappiens Leerstrategieën van een digitale generatie Prof. Wim VeenSCO Lucac 2006 Faculteit Techniek Bestuur en Management.
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Open Universiteit Nederland Faculteit Natuurwetenschappen
Wat komt er zoal bij kijken?
November 18, 2013 Het Deltares Werken Frank Engering.
Leertechnologie: hoe de gebruiker centraal moet staan
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
De gebruiker centraal De gebruiker centraal bij document management binnen de Overheid Michiel Hazen Management consultant Ordina.
ABN AMRO Bank (ICT) Ernst Planting
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Achterbancommunicatie2.0
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in een dynamische context
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Van artificieel klasseren naar fylogenetische reconstructie Historische ontwikkeling van de systematiek ● hedendaagse kennis: wanneer en in welke context.
1 Het Leren in netwerken Van analoog naar digitaal leren Wim VeenRechtenOnline
DE GROOTSTE GEMENE DELER
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Informatiseringscentrum Marijke Vandecappelle Tormo van Schuppen 5 december 2012 UvA IDM in 15 minuten.
Hoe beheer je efficiënt computers op school? Linux Terminal Server Project (LTSP)in de praktijk Rob Burggraaf Bovenschoolse ICT coördinator VPCO.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Learning Content Management Systeem
Richard West University of Georgia
Kluwer The end of Publishing
Innovate-IT Enkele toepassingen
Center for e-Learning, RSM
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
The Future Teacher 3.0.
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

Darco Jansen ELO en onderwijs

EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden …hoogwaardige kennisdeling …geen alumni want iedereen komt terug OUNL

Homo Zappiens

Homo Zappiens learns differently Homo Zappiens high speed < multi tasking < non linear < Images first < connected < collaborative < active < learning by playing/gaming < usability? < fantasy < Homo Sapiens > conventional speed > mono tasking > linear > Reading first > solitary > competitive > passive > playing not here > patience > reality Homo Sapiens > conventional speed > mono tasking > linear > Reading first > solitary > competitive > passive > playing not here > patience > reality

Sapiens read better… Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe.

Hoogwaardige content Stimuleren uitwisselen content + samenwerking studenten / docenten tussen Universiteiten Maar vooral Contact, communicatie Diensten voor hoogwaardige kennisdeling Web2.0 maar meer…Web2.0 Plek voor leven lang leren

Professionaliseren…

We besteden 80% van ons professionaliseringsbudget aan die vormen die maar 20-30% effectief zijn Professionaliseren gebeurt vooral –op de werkplek; –bij stukjes en beetjes t.b.v. dagelijkse werkzaamheden en is vooral een sociale activiteit Professionaliseren…

“In 90% van de gevallen dat een medewerker een vraag heeft, is een collega de gebruikte bron voor het antwoord, in 10% het bestaande kennisbank- managementsysteem” (IBM Institute for Knowledge Management). Professionaliseren vooral sociaal

Informele leer- en professionaliseringsvormen veel effectiever (maar 20% professionaliseringsbudget in vormen die 80% effectief zijn) “90% van de communicatie tussen collega’s geschiedt tijdens toevallige ontmoetingen” (Kraut, 1993). Professionaliseren vooral informeel

Mensen zien elkaar weinig wanneer ze verspreid over de wereld op verschillende plaatsen wonen of werken, maar ook als ze verspreid zijn over verschillende locaties in dezelfde stad (Lipnack, 1998). De daadwerkelijke afstand doet er niet zo veel toe. Medewerkers van wie de kantoren meer dan 30 meter van elkaar verwijderd zijn, vaak even weinig face-to- face communiceren als medewerkers die kilometers van elkaar verwijderd zijn. (Allen, 1977) Sociale interactie beperkt…

De ELO is niet alleen de plaats waar een leven lang leren begint maar juist een omgeving dat uitnodigt een om een leven lang te blijven leren. Alumni zijn daarmee niet ex-studenten, maar experts te raadplegen door studenten (bv. tijdens afstuderen) en docenten (bv. tijdens revisie taken, cursussen) waarbij ze ook zelf kennis kunnen blijven ontwikkelen. De student kan via of binnen de ELO in contact komen met inhoudelijke en procesbegeleider (buiten en binnen de OUNL), met experts, langstlerende, enz. De ELO- vertelt de student wie dat zijn, en hoe en wanneer ze te benaderen zijn Rol ELO

Anticipeer op hoe (jonge) mensen omgaan met informatie en met technologie (internet, TV, PDA, etc.) Studenten zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor hun eigen leerproces… ELO moet dit mogelijk maken. Het daadwerkelijk leren vindt niet in de mooie ict- omgevingen plaats maar in de dagelijkse interactie met geadopteerde communicatiemiddelen. Studenten en docenten centraal

Typical key elements Communicate & coördinate Corporate knowl. identity / rules Just-in-time learning & coaching Competence analysis, monitoring & assessment Co-work tools & objects

Communicate & coördinate Co-work tools & objects Corporate knowl. identity / rules Just-in-time learning & coaching Competence analysis, monitoring & assessment Learning aspects Collaborative learning Assessment driven learning Knowledge based learning

MakenOpslag en beheer Uitleveren Metadata Check in / out Repository Workflow zoeken, gebruiken, hergebruiken ELO Web CD-ROM Papier PDA Smartphones Etc. Content ManagementLeren / werken Keuze: scheiding van systemen maatwerk naar ict bij (eind)gebruikers

Repository RdMC-breed Uitlevering RdMC-breed Uitlevering per project (L)CMS Zij-instromers Lerarenopleiding Scholen Web CD-ROM Papier Casusbank PALET …………. bv. DU Kennisbank β-vakken RdMC Web- portaal

Omgaan met diversiteit !! Gebruikers en hun taakuitvoering vanuit werksituatie staan voorop Het daadwerkelijk leren vindt niet in de mooie ict- omgevingen plaats maar in de dagelijkse interactie met geadopteerde communicatiemiddelen." Weinig nieuwe applicaties!!!!

Belangrijkste criteria –Wat je erin stopt, moet je er gemakkelijk weer uit kunnen halen –Gebruikersgemak – taakuitvoering / werksituatie eindgebruiker centraal –CMS sterk in onderwijs- en multimedia-toepassingen –Voldoende tooling om snel en eenvoudig meerdere interfaces te realiseren –Voldoende (toekomstige) mogelijkheden te hebben om aansluiting c.q. uitlevering naar systemen van andere instellingen te ondersteunen Criteria

Uitleveren (L)CMS Authoring Web CD-ROM Papier MS Sharepoint (Learning Gateway) MMBASE ContentE (Turpin Vision) Metadata- editor Didactor

Dank u Darco Jansen portal.rdmc.ou.nl/cop