Kennismakingsavond 13 september 2012 Even voorstellen ! Welkom in de groep
Werken in de groep Regels en afspraken schoolregels o.a. kapstokregels klassenregels pestprotocol Rooster technisch lezen : We beginnen met klankzuivere woorden, dit zijn woorden die je schrijft zoals je ze zegt. In het begin zijn dit woorden met twee of drie letters, zoals b.v. maan. Hierna komen woorden met meerdere medeklinkers vooraan of achteraan: ‘draak, baars, straf, worst’. Ook komen samengestelde woorden aan bod: ‘leesboek, rugzak’. Rekenen: We werken aan getalbegrip: een hoeveelheid kunnen koppelen aan een getal. Begrippen komen aan de orde: meer-minder, groot-klein, weinig-veel, evenveel-niet evenveel. Kinderen leren vergelijken en splitsen (= verdelen). Het splitsen gebeurt eerst concreet: we verdelen een schaal met echte appels. Daarna wordt er gewerkt met plaatjes en tot slot maken de kinderen rijtjes met sommen tot en met 10. Het is heel belangrijk dat de kinderen goed kunnen splitsen, dit om de sommen tot en met 10 snel te kunnen uitrekenen. Na het splitsen worden de bussommen aangeboden, ook dit gebeurt eerst weer concreet: kinderen spelen dat ze in een bus zitten en stappen in en uit. Hierna gebruiken we een speelgoedbus met poppetjes. Daarna wordt het een tekeningetje op het bord en op het laatst is het alleen nog een som. We spreken over ‘erbij’ en ‘eraf’ en niet ‘plus’en ‘min’! Kinderen moeten aan het einde van groep 3 de sommen tot en met 10 geautomatiseerd hebben. Aan het einde van groep 3 wordt begonnen met het klokkijken.
Werken in de groep Wereldoriëntatie: We werken thematisch en sluiten aan bij actuele onderwerpen. Gymmen: op woensdag en donderdag Handvaardigheid en tekenen: nieuwe methode; Moet je doen! De schooltijden zijn de lestijden. Zelfstandig werken - stoplicht - uitgestelde aandacht; stoplichtkaartje - timetimer
Bijzondere activiteiten de VAK, Papaver, DOK, Kinderboerderij projectweken: September: Verkeersweek “Op voeten en fietsen” Oktober: projectweek 1: Kinderboekenweek “Hallo wereld” Januari: Nationale Voorleesweek April: projectweek 2: thema nog niet bekend Werken in/buiten de groep
Leerlingzorg In de groep Niveaugroepen: verlengde instructie groep, basisgroep, plusgroep Lesgeven op maat kijken naar onderwijsbehoeften coöperatieve werkvormen (leren met elkaar en van elkaar) Buiten de groep Remedial teacher Intern begeleider Handelingsplannen Zorgmanager
Huiswerk Doel Het inoefenen van reeds aangeleerde stof. Zo blijft de stof beter hangen. Hoeveelheid In de groep 3 zonodig 1 x per week leeshuiswerk in de vorm van Herhaald Lezen. Oefenen op de website bij groep 3: Leuk voor thuis
Toetsing en rapportage Toetsen Citotoetsen: rekenen, spelling, woordenschat, AVI (tekst lezen) en DMT (woordjes lezen). Methodegebonden toetsen: rekenen, spelling, technisch lezen. W.O. wordt alleen beoordeeld op inzet. Rapport 3 keer per jaar een rapport: november, maart, juni 2 keer per jaar rapportgesprekken. Leerlingvolgsysteem waarin toetsresultaten worden bijgehouden
Omgang ouders - school Vragen, conflicten, problemen ? Neem gerust contact op met de leerkracht. De school neemt altijd contact op indien nodig. Er is altijd contact tussen ouders en school indien een kind extra begeleiding (een handelingsplan) krijgt. Ouderhulp: graag!
Algemene informatie Bij afwezigheid Telefoon: Mail: Overblijven Los overblijven: 2 euro Strippenkaart: 20 keer voor 30 euro Naschoolse opvang: De lange keizer Luizencape: 2,50 euro Brede school is leuk én gratis! Sportactiviteiten; elke do. van in de gymzaal. Opgeven bij Jim. Website, schoolkalender en Informusie
Afronding van de avond Vragen? Wijziging(en) van adres of telefoonnummer, graag doorgeven. Bedankt voor uw komst!