Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Leerlingbemiddeling / mediation
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Redactioneel schrijven Les 2
Mijn stage bij la place Naam: tara Klas: 5b Jaar: 2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Mijn stage bij de kruimelkring Naam:elke noordman Klas:4aJaar:2009 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Mijn stage bij : Het Grotenhuis Naam: Fieke Bloemers Klas: 4b Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij sikkens Naam:toon voortman Klas:5b Jaar:2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij * Naam: *Sabine Balster Klas: *5B Jaar: *2008 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Al doende leren training docenten
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Experts werkvorm + begrippentest
Debat Onderwerp Datum:
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Interpreteren van data
Les 5 – Goed doen 2.0.
Les 2 – Jouw media.
Stappenplan Samenvatten
Vergaderen.
Het debat.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Betogende spreekbeurt
Feiten, meningen en argumenten
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Je sectorwerkstuk presenteren
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
S/k/l 3.6 debatteren.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Eisen aan de uitleg De uitleg mag niet langer duren dan zeven minuten
Paragraaf lezen h5 Feiten, meningen en argumenten
Door: Lemma, Anke Marije, deem en menno
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
De betogende voordracht
Betoog.
Begeleiden Les 7.
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Presentatie VMBO 1&2.
Een rietje moet verboden worden.
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Presentatie Groep 7 & 8.
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Transcript van de presentatie:

Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen door Sandra en Hilde

Taalgestoorde kinderen in debat Door in groepslessen aandacht te besteden aan de ontwikkeling van de pragmatiek wordt de communicatieve redzaamheid vergroot.

Pragmatische vaardigheden de eigen mening overtuigend formuleren; de eigen mening onderbouwen met argumenten; kritisch luisteren naar de argumenten van de tegenpartij; reageren op de argumenten van de tegenpartij; vragen stellen, bijv. om verduidelijking; topichandhaving: niet afdwalen van het onderwerp van de stelling; zichzelf presenteren (duidelijk spreken, aankijken).

Sociaal-emotionele vaardigheden bewust worden van de eigen mening; de eigen mening durven uiten / zelfvertrouwen ontwikkelen; leren dat je van mening kunt verschillen zonder ruzie te maken; leren een mening te vertegenwoordigen die niet de eigen mening is; leren samenwerken.

Lesopbouw Les 1 * Wat is het verschil tussen een ruzie en een debat/discussie? De leerlingen krijgen twee toneelstukjes te zien tussen de logopedist en de leerkracht. * Wat zou je doen met €100.000,-? Waarom?

Lesopbouw Les 2 De logopedist en leerkracht houden een discussie. De leerlingen leren argumenten te herkennen. Les 3 De stelling wordt geïntroduceerd, evenals de termen voor/tegen, eens/oneens, argument, mening.

Lesopbouw Les 4 De leerlingen krijgen per tweetal een stelling. Ze bedenken argumenten en presenteren deze voor de groep. Voorbeelden: - de weekenden moeten 3 dagen duren - school is leuker dan vakantie - buitenspelen is beter voor je dan computeren - computeren maakt je slim

Lesopbouw Les 5 Er komt een stelling op het bord. Bijvoorbeeld: “Iedere groep uit de bovenbouw moet een moestuin bijhouden." De leerlingen kiezen hun mening (voor of tegen), gaan in twee partijen zitten en vertellen hun argumenten aan de andere partij.

Lesopbouw Les 6 De jury wordt geïntroduceerd. De jury zal vertegenwoordigd worden door twee leerlingen. De jury let op: Gaan staan; Aankijken; Uit je hoofd vertellen; Duidelijk praten; Luisteren; Beste argument.

De ‘voor’partij

De ‘tegen’partij

Lesopbouw Les 7 De leerlingen bedenken zelf stellingen. Een stelling… … behelst een actueel onderwerp … is uitdagend … is niet te lang (max. 7 woorden) … bevat geen ontkenning … is ‘debatable’

Bedenk een goede stelling!! Wie van jullie kan een goede stelling bedenken? Onderwerpen kunnen zijn: Computer Snoep Sinterklaas Bedtijd

Lesopbouw Les 8 en les 9 N.a.v. de eigen gemaakte stellingen gaan de leerlingen debatteren. Aan het eind van het debat (ong. 10 minuten) doet de jury uitspraak. Les 10 De leerlingen bekijken een filmpje over een jongerendebat. De leerlingen leren observeren, interpreteren en samenvatten.

Lesopbouw Les 11 t/m les 15 De leerlingen gaan in verschillende vormen in debat. De werkvormen leiden ertoe dat de leerlingen zonder voorbereiding kunnen debatteren, tegenargumenten kunnen noemen en zelfs argumenten kunnen bedenken voor hun tegengestelde mening.

Gaan staan, aankijken, uit je hoofd vertellen, …

…duidelijk spreken, goed argument geven.

Debatteren Stelling: Pauzes moeten langer. (Dubbelklik op het filmpje om het filmpje te starten).

De jury doet uitspraak… Juryleden: Carlo Bobbie (Dubbelklik op het filmpje om het filmpje te starten).

Bedankt voor de aandacht! Sandra en Hilde