Professionele ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Competentiemanagement
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Sales Management 8. Motivatie en Training.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Van idee tot digitaal materiaal
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Resultaten van een eerste pilot met de vragenlijst voor het beoordelen van de antroposofische identiteit in zorginstellingen Erik Baars.
Naar het Jaareinde toe
Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008
De HR-Businesspartner als servant-leader
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
de werkgever van de toekomst
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Workshop contentstrategie
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Prof. dr. Karin Sanders, 20 november 2008
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Motiverende Gespreksvoering
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Conflicten en onderhandelingen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Resultaat in de Raad ZomerRaad, 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
WELKOM Jaarvergadering ouderraad
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
Prof. dr. Karin Sanders, 23 juni 2008 Twente Center of Career Research (TCCR) Prof. dr. Karin Sanders Hoogleraar A&O Psychologie (UTwente)
Leiding geven aan school ontwikkeling
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Transcript van de presentatie:

Professionele ontwikkeling Piety Runhaar (Universitair docnt) & Monique van Rijn (Aio) Universiteit Twente, vakgroep Organisatiepsychologie & HRD

Overzicht presentatie Korte uitleg over het onderzoek Resultaten onderzoek team kenmerken organisatie kenmerken Interactie en discussie 22-06-2010

Het onderzoek Wat is professionele ontwikkeling? Hoe is professionele ontwikkeling gemeten? Welke factoren zouden professionele ontwikkeling kunnen beïnvloeden? 22-06-2010 3 3

Wat is professionele ontwikkeling? Leren tijdens het werk in interactie met teamleden verandering in kennis en vaardigheden over tijd dus professionele ontwikkeling Leeractiviteiten Up-to-date blijven Reflectie op eigen handelen Innovatief gedrag Feedback vragen Kennis delen 22-06-2010 4

Factoren van invloed op professionele ontwikkeling Leeractiviteiten worden beïnvloed door motivatie en context: persoonlijkheidskenmerken teamkenmerken organisatiekenmerken Vandaag richten we ons voornamelijk op team- en organisatiekenmerken 22-06-2010

De vragenlijst Hoe zag de vragenlijst eruit? Wie hebben de vragenlijst ingevuld? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 6 6

De vragenlijst 184/146 stellingen (docenten) 65/23 stellingen (teamleiders; leiderschap & HRM) 1 = zeer oneens 2 = enigszins oneens 3 = niet oneens, niet eens 4 = enigszins eens 5 = zeer eens 22-06-2010 7

Response 5 ROC’s 56 teams 366 respondenten 51,7 % response 8 22-06-2010 8

Resultaten: leeractiviteiten en teamkenmerken Hoe staat het er op dit moment voor met de professionele ontwikkeling? Hoe wordt de professionele ontwikkeling beïnvloed door de teamkenmerken? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 9 9

Deelname aan leeractiviteiten 22-06-2010 10

Reflectie op resultaten I Docenten doen gemiddeld significant minder aan kennisdelen en feedbackvragen dan aan innovatief gedrag, bijblijven en reflectie. Hoe verklaart u dit? Stap 1: Schrijf uw gedachten individueel op. Stap 2: Plenaire uitwisseling Stap 3: Noteer – voor u - nieuwe verklaringen 22-06-2010

Resultaten: Leeractiviteiten en teamkenmerken Taakinterdependentie Hoe afhankelijk zijn teamleden van elkaar om taken te kunnen voltooien? Doelinterdependentie Hoe afhankelijk zijn teamleden van elkaar om doelen te kunnen behalen? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 12 12

Taak- en doelinterdependentie 22-06-2010

Reflectie op resultaten II Docenten ervaren gemiddeld significant meer taakafhankelijkheid binnen het team dan doel afhankelijkheid Hoe verklaart u dit? Stap 1: Schrijf uw gedachten individueel op. Stap 2: Plenaire uitwisseling Stap 3: Noteer – voor u - nieuwe verklaringen 22-06-2010

Samenhang: team kenmerken – leeractiviteiten 22-06-2010

Samenhang: teamkenmerken – leeractiviteiten Leeractiviteiten hangen onderling sterk positief met elkaar samen Zowel taak- als doelinterdependentie hangen sterk positief samen met deelname aan de leeractiviteiten geen samenhang innovatief gedrag en bijblijven met doelinterdependentie 22-06-2010

Resultaten: Leeractiviteiten en organisatiekenmerken Leiderschap Neemt het onderwijspersoneel teamleiders anders waar dan de teamleiders zichzelf? HRM Neemt het onderwijspersoneel HRM anders waar dan de teamleiders? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 17 17

Transformationeel leiderschap 22-06-2010

Human Resource Management (HRM) 22-06-2010

Samenhang: organisatie kenmerken - leeractiviteiten 22-06-2010

Relatie transformationeel leiderschap en HRM 22-06-2010

Relatie transformationeel leiderschap en HRM TFL Zichtbaarheid Consistentie Consensus Visie - X Steun Stimulans 22-06-2010

Van Theorie naar praktijk Op basis van de analyses tot nu toe, vallen de effecten van HRM wat tegen. Welke interventies kunt u bedenken (of kent u uit ervaring) die wél positieve effecten op leren genereren? Overleg in subgroepen: formuleer zo veel mogelijk concrete interventies en hoe zij tot positieve effecten leiden 22-06-2010

Een laatste overweging http://www.youtube.com/watch?v=Fnh9q_cQcUE 22-06-2010

Contact informatie Twente Center for Career Research – TCCR: www.ibr.utwente.nl/tccr Prof. dr. Karin Sanders, Prof. dr. Peter Sleegers, dr. Huadong Yang, dr. Piety Runhaar Piety Runhaar: p.r.runhaar@utwente.nl Monique van Rijn: m.b.vanrijn@utwente.nl Secretariaat: 053 -489 3580 22-06-2010