Professionele ontwikkeling Piety Runhaar (Universitair docnt) & Monique van Rijn (Aio) Universiteit Twente, vakgroep Organisatiepsychologie & HRD
Overzicht presentatie Korte uitleg over het onderzoek Resultaten onderzoek team kenmerken organisatie kenmerken Interactie en discussie 22-06-2010
Het onderzoek Wat is professionele ontwikkeling? Hoe is professionele ontwikkeling gemeten? Welke factoren zouden professionele ontwikkeling kunnen beïnvloeden? 22-06-2010 3 3
Wat is professionele ontwikkeling? Leren tijdens het werk in interactie met teamleden verandering in kennis en vaardigheden over tijd dus professionele ontwikkeling Leeractiviteiten Up-to-date blijven Reflectie op eigen handelen Innovatief gedrag Feedback vragen Kennis delen 22-06-2010 4
Factoren van invloed op professionele ontwikkeling Leeractiviteiten worden beïnvloed door motivatie en context: persoonlijkheidskenmerken teamkenmerken organisatiekenmerken Vandaag richten we ons voornamelijk op team- en organisatiekenmerken 22-06-2010
De vragenlijst Hoe zag de vragenlijst eruit? Wie hebben de vragenlijst ingevuld? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 6 6
De vragenlijst 184/146 stellingen (docenten) 65/23 stellingen (teamleiders; leiderschap & HRM) 1 = zeer oneens 2 = enigszins oneens 3 = niet oneens, niet eens 4 = enigszins eens 5 = zeer eens 22-06-2010 7
Response 5 ROC’s 56 teams 366 respondenten 51,7 % response 8 22-06-2010 8
Resultaten: leeractiviteiten en teamkenmerken Hoe staat het er op dit moment voor met de professionele ontwikkeling? Hoe wordt de professionele ontwikkeling beïnvloed door de teamkenmerken? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 9 9
Deelname aan leeractiviteiten 22-06-2010 10
Reflectie op resultaten I Docenten doen gemiddeld significant minder aan kennisdelen en feedbackvragen dan aan innovatief gedrag, bijblijven en reflectie. Hoe verklaart u dit? Stap 1: Schrijf uw gedachten individueel op. Stap 2: Plenaire uitwisseling Stap 3: Noteer – voor u - nieuwe verklaringen 22-06-2010
Resultaten: Leeractiviteiten en teamkenmerken Taakinterdependentie Hoe afhankelijk zijn teamleden van elkaar om taken te kunnen voltooien? Doelinterdependentie Hoe afhankelijk zijn teamleden van elkaar om doelen te kunnen behalen? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 12 12
Taak- en doelinterdependentie 22-06-2010
Reflectie op resultaten II Docenten ervaren gemiddeld significant meer taakafhankelijkheid binnen het team dan doel afhankelijkheid Hoe verklaart u dit? Stap 1: Schrijf uw gedachten individueel op. Stap 2: Plenaire uitwisseling Stap 3: Noteer – voor u - nieuwe verklaringen 22-06-2010
Samenhang: team kenmerken – leeractiviteiten 22-06-2010
Samenhang: teamkenmerken – leeractiviteiten Leeractiviteiten hangen onderling sterk positief met elkaar samen Zowel taak- als doelinterdependentie hangen sterk positief samen met deelname aan de leeractiviteiten geen samenhang innovatief gedrag en bijblijven met doelinterdependentie 22-06-2010
Resultaten: Leeractiviteiten en organisatiekenmerken Leiderschap Neemt het onderwijspersoneel teamleiders anders waar dan de teamleiders zichzelf? HRM Neemt het onderwijspersoneel HRM anders waar dan de teamleiders? Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 22-06-2010 17 17
Transformationeel leiderschap 22-06-2010
Human Resource Management (HRM) 22-06-2010
Samenhang: organisatie kenmerken - leeractiviteiten 22-06-2010
Relatie transformationeel leiderschap en HRM 22-06-2010
Relatie transformationeel leiderschap en HRM TFL Zichtbaarheid Consistentie Consensus Visie - X Steun Stimulans 22-06-2010
Van Theorie naar praktijk Op basis van de analyses tot nu toe, vallen de effecten van HRM wat tegen. Welke interventies kunt u bedenken (of kent u uit ervaring) die wél positieve effecten op leren genereren? Overleg in subgroepen: formuleer zo veel mogelijk concrete interventies en hoe zij tot positieve effecten leiden 22-06-2010
Een laatste overweging http://www.youtube.com/watch?v=Fnh9q_cQcUE 22-06-2010
Contact informatie Twente Center for Career Research – TCCR: www.ibr.utwente.nl/tccr Prof. dr. Karin Sanders, Prof. dr. Peter Sleegers, dr. Huadong Yang, dr. Piety Runhaar Piety Runhaar: p.r.runhaar@utwente.nl Monique van Rijn: m.b.vanrijn@utwente.nl Secretariaat: 053 -489 3580 22-06-2010