Analyse van de bevindingen uit het onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Ondervoeding bij kinderen in het ziekenhuis
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Indicaties voor screening buiten bevolkingsonderzoek
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Infoavond vrijdag 6 september 2013
Informatieavond 2 Groep 3.
De beslissingsboom bij de accountantscontrole Hans Blokdijk
HOGE GEZONDHEIDSRAAD CONSEIL SUPERIEUR DE LA SANTE 1 Screening naar hartafwijkingen die voorbeschikken tot plotse hartdood bij adolescenten en jongvolwassenen.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
MERKWAARDIGE PRODUCTEN
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Zorgen over leven met CF
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Vergoedingsregeling dyslexie
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Connector C Certificatie
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Mathematics Education and Neurosciences
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
De Nederlandstalige WISC-III
Dyslexia Screening Test (DST) : Achtergronden en toepassingen
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
De Nederlandstalige WISC-III
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010
De Nederlandstalige WISC-III
Psychodiagnostiek in een notedop
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Aripiprazol additie om overgewicht als bijwerking van olanzapine gebruik tegen te gaan Marlijn Vermeiden.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
DCD Developmental Coordination Disorder
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Neuropsychologische voorspelling van dagelijks functioneren bij
Bourdon Bourdon test verwijst algemeen naar verzameling aan tests die gemeenschappelijk hebben dat de testpersoon zo snel en zo selectief mogelijk moet.
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
In het spoor van Frank © Koen Sergeant. Vraag 1  Vorm een zo lang mogelijk woord met de letters: N, i, i, r, t, t, o, t, a, e, m, u, s.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Oefeningen Informaticacontracten 5 februari 2004 Recht en Informatica Prof. Dr. R. De Corte C. Beyaert 3de Lic. Rechten – Universiteit Gent Centrum Jurist.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
GMFCS Vertaald door Dr. Jan Willem Gorter
Test de intelligentietest Gewoon – Buitengewoon 3 maart 2016 W. Magez, M. Tierens, J. Van Huynegem, K. Van parijs, V. Decaluwé, A. Bos COVAT-CHC BASISVERSIE.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Invloed van vipassana- mindfulness retraite op intuïtie Eva Lobach en Dick Bierman Marnix van Rossum Nadia van der Spek.
Daar had ik niet op gerekend! -over de relatie tussen motorische en rekenproblemen- Stefanie Pieters Promotoren: Prof. dr. Annemie Desoete, Prof. dr. Herbert.
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Train your brain.
Transcript van de presentatie:

Analyse van de bevindingen uit het onderzoek bij de aanpassing, validering en normering van de Nederlandstalige versie van de Dyslexia Screening Test (DST) Dr. Mark Schittekatte Testpracticum PPW Universiteit Gent Auteurs Nederlandstalige bewerking DST W. Kort M. Schittekatte K.P. van den Bos G. Vermeir H.C. lutje Spelberg P. Verhaeghe S. van der Wild Symposium “DYSLEXIE: predictoren in research en tests”, W.R. SIG, Gent 17.10.03

Testpracticum PPW Wetenschappelijk Onderzoek – Testadaptatie (WISC-III, Dyslexia Screening Test, 16PF, DAT, Tedi-Math…) Testklas (geïnformatiseerde psychodiagnostiek) “Website Weg Wijzer Psychodiagnostiek”, M.Schittekatte in: Tijdschrift Klinische Psychologie nr 1, 2, 3 in 2001 & Testotheek (300 & > 1000 “paper & pencil” testen) Website http://allserv.rug.ac.be/~mcovents/Testpracticum/ Dyslexia Screening Test

Samenwerking Vlaanderen Nederland: Stichting Integratie Gehandicapten (J. Scheiris, A. Desoete) VCLB Vormingscentrum (project Leren en Studeren Basisonderwijs, G. Rauws, T. Walgraeve) Beroepsverenigingen (BFP, VVSP & VFD) Nederland: Dienstencentrum NIP - > Drs. Willem Kort (algemeen projectleider) Rijksuniversiteit Groningen - > Dr. Kees van den Bos (De Klepel) - > Dr. Henk lutje Spelberg (+ Reynell TvT + BSID II +…) Drs. Sylvia van der Wild: “veldwerk” Dyslexia Screening Test

Testadaptatie The Psychological Corporation The Dyslexia Early Screening Test (D.E.S.T) (4 jaar 6 maanden tot 6 jaar 5 maanden) The Dyslexia Screening Test (D.S.T.) (6 jaar 6 maanden tot 16 jaar 5 maanden) The Dyslexia Adult Screening Test (D.A.S.T.) (+ 16 jaar 6 maanden) Auteurs: Dr. A. Fawcett & Prof. R. Nicholson van de Universiteit van Sheffield, U.K. Dyslexia Screening Test

Doelen Eenvoudige screeningstest met 11 subtesten (gem. 35 min.) die aanduiding geeft of een kind “at risk” is of niet -> sneller en uniform opsporen problemen via vaardigheden die gekende indicatoren zijn voor dyslexie Discussies over onderscheiden visies op dyslexie zo veel mogelijk vermijden & zo dicht mogelijk blijven bij het oorspronkelijk instrument Relatie tussen intelligentie en dyslexie onderzoeken Dyslexia Screening Test

Vooronderzoek (tussentijds rapport 13.3.2002) Bedoeling Uittesten versies, nieuwe items & testonderdelen Vergelijkingen Nederland vs. Vlaanderen 1e indicatie “dyslexie-screenings-waarde” Proefgroep: N = 261 24 dyslectici 237 “niet-dyslectici” Eindproduct -> DST met 11 subtesten (3 classificerende en 8 geassocieerde) => klaar voor de normering Dyslexia Screening Test

Plaatjes en letters benoemen Verbale taak waarbij snel informatie uit het lange-termijn geheugen moet worden opgeroepen PLAATJES Boom, eend, stoel, schaar, fiets (10x5) Tijd (sec.) + fouten (+ 5 seconden) LETTERS 10x5 letters Eindscore = tijd (sec.): (Dyslectici trager en meer fouten) Dyslexia Screening Test

Plaatjes benoemen Dyslexia Screening Test

Dyslexia Screening Test

2. Kralen rijgen Fijn-motorische vaardigheden: Oog-hand coördinatie 15 kralen (3 oefenen) Score = aantal na 30 seconden Dyslexia Screening Test

3. Woorden lezen Leesprestatie onder tijdsdruk Tot 7,5: 2 leeskaarten ( elk 24 woorden) V.a. 7,5: 3 leeskaarten Eindscore: tijd (sec.) + fouten (+5 sec.) + overgeslagen (+5sec.) Dyslexia Screening Test

Dyslexia Screening Test

4. Lichamelijke stabiliteit Evenwicht + controle oogbewegingen Evenwichtstester + blinddoek (duwtje rug) Score: 0-6 (6= verliest evenwicht) Dyslexia Screening Test

5. Klanksplitsing en letterverwisseling Problemen fonetische segmentatie (auditief sequentieel werkgeheugen) Deel 1:Voetbal zonder bal, iglo,… => Score: aantal juist Deel 2: Spoonerismen: Piet Jansen: Jiet Pansen => Score: aantal juist Dyslexia Screening Test

Dyslexia Screening Test

6. Twee minuten spelling Dictee (woorden) onder tijdsdruk Versie tot 9,5 jaar en vanaf 9,5 jaar Score: aantal juist in 2 minuten Dyslexia Screening Test

Twee minuten spelling Dyslexia Screening Test

7. Cijferreeksen achterwaarts Aandacht + KTG Cijfers in omgekeerde volgorde Score: aantal opgaven juist Dyslexia Screening Test

8. Onzinwoorden lezen Leesprestatie onder tijdsdruk Deel 1: nonsenszinnen 4 leeftijdscategorieën ‘Een goede wag’, zei de mik, ik heet Lopsa. Score: gewoon woord: 1 pt, nonsenswoord: 2 pt; bonus of strafscore i.f.v. tijd. Deel 2 : nonsenswoorden (vgl. De Klepel) Cfr. Test 3: woorden lezen Dyslexia Screening Test

nonsenszinnen Dyslexia Screening Test

Dyslexia Screening Test

9. Eén Minuut Schrijven Correct schrijven onder tijdsdruk Kopiëren stukje tekst (i.f.v. leeftijd): 1 min. Score: aantal woorden juist Dyslexia Screening Test

10. Woordenschat Uit vergelijkbaar Vlaams onderzoek (COWAT, Lannoo & Vingerhoets, 1997) Woorden opsommen beginnend met ‘S’: bv. sneeuw, sok... Score: aantal woorden in 1 minuut Dyslexia Screening Test

11. Taalkundige begrippen Semantische categorieën, dyslectici + Zoveel mogelijk dieren opnoemen Score: woorden in 1 minuut Dyslexia Screening Test

Normering en validering Van april tot juni 2002 N = 511 (6,5 tot 16,5 jarigen), representatieve steekproef, zo veel mogelijk WISC-III kinderen Ondertussen ook validering: 160 dyslectici met de DST getest Dyslexia Screening Test

Vb. van normtabel Normscores gemiddelde 10, SD 3 Model (programma’s Lutje Spelberg)

Begripsvaliditeit Intercorrelaties, correlaties tussen de 4 factoren Factor-analyse (pca, stabiel over leeftijd, 57%)

Betrouwbaarheid Interne consistentie (α), paralleltestmethode, interbeoordelaarsbetrouwbaarheid Test-hertest betrouwbaarheid

Klinische populatie (constructvaliditeit) Hoe (SIG)? Criteria? Prevalentie & verhouding sekse (Blomert,2003)

Normscores klinische populatie

Samenvatting normscores in de klinische populatie

Criteriumvaliditeit

IQ-vergelijking

Normscores per schoolniveau

Psycholinguïstische Vaardigheid en het risico op dyslexie (1) Hoofddoel: welke kinderen komen in aanmerking voor verdere gespecialiseerde hulp vanwege risico op dyslexie? Waaier van subtests geven beeld maar een samenvattende risicoscore noodzakelijk (ARQ) Factoranalyses, stabiliteitsinfo (betrouwbaarheid), normscores klinische groep & regressieanalyses (R2 40-51%, 8A-3-1B) Het PsychoLinguïstisch Quotiënt (PLQ) met afkapwaarde (scheidingslijn risico of niet)

Psycholinguïstische Vaardigheid en het risico op dyslexie (2) Afkapwaarde (verhoogd risico op dyslexie) bij een PLQ < of = 84 (M =100, SD = 15) Sensitiviteit (% klinische groep als dyslectisch) = 81% Specificiteit (% steekproef als niet-dyslectisch) = 85%

Varia Advies toch alle subtesten afnemen omdat: Schatting ivm. 11 ipv. 5 specifieke vaardigheden & 3 extra factoren tov. leeftijdsgenoten -> completer beeld & sterktes-zwaktes Standaardisatie (geheel 35 min.) Aangename afwisseling voor kind Rol genetische factoren: 60% (vs. 25%) van de kinderen in klinische populaties meldt een familielid met lees- of spellingsproblemen

Stand van zaken Psychometrisch hoofdstuk veel aandacht gekregen Nog op de agenda: Verdere analyses met Wisc-subtest- & factorscores Aanvullend onderzoek voor comorbiditeit (ADHD, NLD, DCD & eventuele subgroepen) Aanvullend onderzoek ivm. de psychomotoriek … Productie: Psychological Corporation ? “op de markt” (Vlaanderen, prijsindicatie) Dyslexia Screening Test

Begripsvaliditeit