Uiteindelijke Ontwerp A2: Utrecht – Den Bosch Uiteindelijke Ontwerp CT2710 Transport & Planning Menno van der Horst Sebastiaan van Rossum Nick Zandgrond Wouter Eitjes Pascal Martens Tijmen Albers
Probleemstelling De A2 wordt gezien als de belangrijkste noord-zuid verbinding in Nederland en loopt van Amsterdam via Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht en gaat vervolgens België in. Het stuk dat wij gaan analyseren voor de opdracht is het stuk van Utrecht naar Den Bosch. We zullen specifiek kijken naar het gebied rond de afrit Kerkdriel, omdat dit stuk op 1 staat in de eerder genoemde file top 10.
Filekaart De mate van roodheid geeft het aantal voertuigverliesuren aan Ten noorden van afrit Kerkdriel zie je congestie
Analyse corridor Utrecht - Den Bosch (1) We gaan er van uit dat er kan worden uitgebreid op de landbouwgrond (opkopen) en in de natuurgebieden Op de roze cellen is het dus mogelijk om snelweg te bouwen De gele lijn representeert de huidige A2
Analyse corridor Utrecht - Den Bosch (2) De groene lijnen vormen het ideale netwerk De gele lijn representeert de huidige A2
Oplossing We kunnen concluderen dat het niet rendabel is om het ideale netwerk te realiseren Beide wegen zijn al gecombineerd in de huidige A2 Dus zullen trajecten met veel voertuigverliesuren verbreed moeten worden Aansluiting Kerkdriel moet anders worden ingericht
Verbreden A2 (1) De gele weg is de huidige A2 De groene lijn is de verbreding Everdingen – Deil van 2x2 naar 2x4 De lichtblauwe stip is de nieuwe Lingebrug bij Beesd De bruine lijn is de verbreding Zaltbommel – Maasbrug Empel van 2x2 naar 2x4 De rode stip is afrit Kerkdriel
Verbreden A2 (2) Toelichting: Congestie 1: Deze wordt opgelost door de verbreding van Everdingen – Deil en het weghalen van de flessenhals; de Lingebrug Congestie 2: Deze wordt opgelost door de verbreding van Zaltbommel – Empel en het oplossen van het vastlopen van afrit Kerkdriel (zie volgende slides)
Aansluiting Kerkdriel Herinrichting afrit Kerkdriel Verplaatsing oprit Geregeld kruispunt
Geregeld kruispunt Om vastlopen van de afrit te voorkomen wordt het kruispunt geregeld (zie analyse 4)