Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG
Inhoud Ontwerpgebied Huidige situatie Conclusies uit analyses Oplossing Ontwerp Kunstwerken
Ontwerpgebied
Ontwerpgebied
Huidige situatie Diverse wegvakken van de A13 en de A20 kennen een hoge filezwaarte en nemen hoge posities in de file top 50; Slechte bereikbaarheid van Rotterdam Noord en Centrum door problemen op Kleinpolderplein en afrit Centrum; Hoge verkeersdruk op het regionale wegennet in het noordelijke deel van de Rotterdamse regio; Slechte verkeersafwikkeling traject Klp.plein-Terbregseplein; Ca. 95% van de files op de A13 en de A20 heeft te maken met een te hoge intensiteit in relatie tot de capaciteit.
Huidige situatie De dalperiode overdag op de A13 en de A20 is erg druk en is nagenoeg even hoog als de intensiteit tijdens de spitsuren Daarom zijn er ook overdag files op de betreffende wegen De A13 en de A20 kennen sinds 2003 geen groei in de verkeersintensiteiten De kwaliteit van de leefomgeving in de omgeving van het traject A13 – A20 tussen aansluiting Berkel en Rodenrijs/N209 en het Terbregseplein voldoet niet aan de eisen ten aanzien van luchtkwaliteit en geluidshinder
Conclusies uit analyses Traject Kleinpolderplein-Terbregseplein overbelast door o.a. verkeersdruk van traject A13-A16 Capaciteit A20 is moeilijk te vergroten (spitstroken) Kleinpolderplein niet uit te breiden door bebouwing Bottlenecks Kleinpolderplein en R’dam C veroorzaken fileterugslag op A13 Bereikbaarheid Rotterdam Noord en Centrum onvoldoende Economische schade bij slechte bereikbaarheid Rotterdam Schieplein uitbreiden heeft niet veel nut als de snelwegcapaciteit niet vergroot kan worden.
Oplossing Ontlasten A20 door directe aansluiting A13-A16 Voordelen: Scheiding doorgaand verkeer (A13- A16) van lokaal verkeer (A20) Aanzienlijke vermindering van het vrachtverkeer op het benoemde traject, hetgeen gunstig is voor de wegcapaciteit op de A20 Betere bereikbaarheid Rotterdam Noord en Centrum door afname verkeersdruk Verbeterde luchtkwaliteit rond A20 Nadelen: Grote verkeersdruk op Terbregseplein en A16 hetgeen bij fluctuaties tot problemen kan leiden (evt. opvangen met tolheffing) Doorkruising woon- en natuurgebieden
Ontwerp Nieuw traject A13-A16
Ontwerp Gegevens traject Traject circa 18 kilometer lang Tunnel onder maaiveld circa 4,5 km lang Westelijke deel van het traject vervangt N209 (Doenkade) Beide richtingen 3 rijstroken Ontwerp volgens Nieuwe Ontwerprichtlijn Autosnelwegen Ontwerpsnelheid 100 km/u Tunnelsnelheid en snelheid bij aansluitingen A13 en A20 evt. lager A16 gaat bij aansluiting A13 (1) over in N209 Bogen waarop zoveel mogelijk 100 km/u gereden kan worden, boogstraal is dan minimaal 350 m (bij 10% verkanting).
Ontwerp Kunstwerken in het tracé Aansluiting A13/A16/N209 bij huidige afrit Berkel en Rodenrijs Op- en afrit Rotterdam Airport Op- en afrit Rotterdam Centrum (N471), Pijnacker (N470), Zoetermeer (N470) Viaduct over HSL en Randstadrail Op- en afrit Bleiswijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, A12 Zoetermeer, (N209) Tunnel onder maaiveld Lage Bergsche Bosch Volledige aansluiting op Terbregseplein
Kunstwerken Aansluiting op A13
Kunstwerken Aansluiting op Terbregseplein