Organisatiestructuren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bedrijven Doen Bedrijven doen is een samenwerkingsverband tussen 10 bedrijven uit Haarlem en Omstreken Door het.
Organisatie en beheer Week 1.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Organisatie & Personeel Hoofdstuk 1 Organisatie en organisatiestructuren Organisatie = samenwerkingsverband van mensen met een blijvend karakter gericht.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
The managment of innovation
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Besluitvorming.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Organisatiestructuur en
René Dekker Directeur Collectie
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Management en leidinggeven
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Vormgeven van de HRM-functie
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
H2 Organisatiestructuur
Personeelsmanagement
Personeel en organisatie
Personeelsmanagement
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Informatica afsluiting
Informatica Presentatie Organisatievormen
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Schpa 2.57 Organisatie en beleid.
Organisatie en beleid
Pascal van Schajik med/schpa
l2.416 Organisatie en beleid l2.416.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Een nieuwe organisatiestructuur, op weg naar de toekomst
Toekomstige veranderingen:
BEDRIJFSCULTUUR.
BEDRIJFSCULTUUR.
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Differentiatie en Specialisatie
Samenwerken en communicatie
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
INTERNE ORGANISATIE © Dia van Berry Hagendijk.
Personeelsmanagement
Transcript van de presentatie:

Organisatiestructuren

Planner  Les 19  19-10-2011  4.2 Lijnorganisatie 4.3 Lijn-staf-organisatie 4.4 Andere organisatiestructuren  leren theorie en maken wb 4.5 tm 4.10

Organigram Schema van afdelingen en zeggenschap ten behoeve van: Leidinggevenden medewerkers Verschillende typen: Afdelingen Functies

Lijnorganisatie

Lijnorganisatie +/- + duidelijk en eenvoudig verantwoordelijkheid vast te stellen + bevoegdheden afgebakend + taken en verantwoordelijkheden duidelijk bepaald + beslissen kan snel gaan − bureaucratie (overdosis regels met lange lijnen) − “eilandjes” in plaats van samenwerking − doorgaans minder arbeidsverdeling en specialisatie − managers als controleurs/beslissers en niet initiatiefnemers − niet flexibel: alle verhoudingen liggen strak vast

Lijn-staforganisatie

Lijn-staforganisatie +/- Een staf houdt zich bezig met o.a. voorbereidende taken, voorlichting, adviseren management, controleren, onderzoek + eenheid van bevel + inschakeling deskundigen, vakspecialisten + staf kan betere samenwerking bevorderen + staf ontlast lijnfunctionarissen − staf is te theoretisch bezig − staf draagt geen verantwoordelijkheid voor resultaten − staf kan werking afdelingsmanagers ondermijnen − staf gaat eigen leven leiden

Projectorganisatie

Projectorganisatie +/- Een projectgroep is een tijdelijk samenwerkingsverband dat bestaat uit verschillende specialisten (van verschillende afdelingen) die de opdracht hebben een doel te realiseren. Voorbeelden: vernieuwing, reorganisatie, fusie e.d. + specialismen bijeen + afgebakend doel + uitdaging voor participanten − twee bazen: projectmanager en hiërarchische manager − mogelijke conflicten / tegenstrijdige activiteiten − belasting projectleden

Matrixorganisatie

Matrixorganisatie +/- Een matrixorganisatie beoogt spanning lijn-staf te doorbreken door permanente samenwerking. Voorbeelden: ict-bedrijven, marketinggedreven organisaties + samenwerking staf en lijn: niet naast maar met elkaar + specialisten hebben oog voor praktische relevantie + lijnmedewerkers betrokken bij ontwikkeling en beleid − concurrentie in diverse teams (tegen elkaar uitspelen) − eenheid van bevel ontbreekt veelal

Ententeorganisatie Waarom wordt de ententestructuur zo getekend? Er is geen sprake van onderschikking: ieder lid heeft gelijke rechten en plichten.

Ententeorganisatie +/- Bij een ententeorganisatie heeft ieder lid van de organisatie dezelfde rechten en plichten. Het beleid wordt gezamenlijk bepaald. Er is voortdurend overleg tussen de medewerkers, dat noem je horizontale communicatie. Voorbeelden: maatschap (samenwerkende specialisten zoals advocaten, artsen, landbouwers…) + iedereen betrokken bij besluitvorming + optimaal gebruik deskundigheid + individueel bij eigene / unaniem bij gezamenlijke − niet geschikt voor grote organisatie (meer dan 15 personen)

Nog eens naast elkaar de ontwikkelingen (exclusief entente)

Vragen?